• 1
  • 2
2023-05-10, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UGEbladet
Hur funkar det med pengar på kort räntefond hos Länsförsäkringar Bank? Det lät lite dystert vid intervjun med Finansinspektionen idag på Rapport. Räntefonden har börjat stiga ganska rejält och jag har fått ta några smällar på östeuropafonder, så jag funderar på att släppa fonder helt. Vilka synpunkter har ni på det?
Nej, insättningsgarantin gäller inte produkter som man placerar i. Ingen skillnad mellan aktier, aktiefonder, blandfonder, räntefonder eller strukturerade produkter.

Räntefonder innebär en betydande risk när långivare lånar ut pengar till företag som inte kan återbetala lånet.

För att en räntefond ska kunna ge avkastning så måste man låna ut pengar till företag med stor risk som inte tillåts teckna billiga banklån. Man får därför räkna med att låntagaren inte alltid har möjlighet till att återbetala skulden och att räntefonden därigenom råkar ut för kreditförluster.
Citera
2023-05-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
För att en räntefond ska kunna ge avkastning så måste man låna ut pengar till företag med stor risk som inte tillåts teckna billiga banklån. Man får därför räkna med att låntagaren inte alltid har möjlighet till att återbetala skulden och att räntefonden därigenom råkar ut för kreditförluster.
Alla räntefonder är iofs inte företagsobligationsfonder och alla företagsobligationsfonder är inte high yield-fonder med junk bonds från företag som inte kan få banklån.

Finns ju räntefonder med statsobligationer, kommunobligationer och/eller bostadsobligationer också. TS fond verkar till största delen placera i olika bostadsobligationer vad jag kan se. Dock för dålig riskjusterad avkastning jämfört med ett sparkonto för att jag skulle överväga den fonden. Blir det en riktig fastighetskris ā la 90-talet kan man ju också fundera på om man vill sitta med en räntefond fullsmetad med bostadsobligationer.
Citera
2023-05-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Skillnaden är väl att i en räntefond omfattas du av investerarskyddet medan du på ett sparkonto omfattas av insättningsgarantin?

Edit:
Jag kan ha fel.

Det stämmer. Men investerarskyddet är bara ett skydd för ditt innehav av värdepappret, inte för värdet his värdepappret.

(Å andra sidan är ju insättningsgatantin bara en garanti för det insatta beloppet, inte en garanti för den insatta valutans värde)
Citera
2023-05-11, 23:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det stämmer. Men investerarskyddet är bara ett skydd för ditt innehav av värdepappret, inte för värdet his värdepappret.

(Å andra sidan är ju insättningsgatantin bara en garanti för det insatta beloppet, inte en garanti för den insatta valutans värde)

Det som chockar mig är eller så har jag läst fel, ligger investerarskyddet på 250K? Det är ju mindre än insättargarantin? Låter som ett rent skämt. Jag är likvid.
Citera
2023-05-11, 23:31
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Du frågade om insättningsgarantin gäller. Insättningsgarantin gäller pengar. I en räntefond har du inte pengar, du har andelar i diverse obligationer. Sålunda gäller inte insättningsgarantin.

Frågade han verkligen om insättningsgarantin?
Han nämner ju inte det ordet i sina vaga inlägg!
Citera
2023-05-12, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det som chockar mig är eller så har jag läst fel, ligger investerarskyddet på 250K? Det är ju mindre än insättargarantin? Låter som ett rent skämt. Jag är likvid.

Skillnaden är att normalt behövs inte investerarskyddet eftersom institutet dom förvarar det ska hålla det åtskilt från sina egna tillgångar.
Citera
2023-05-12, 07:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Skillnaden är att normalt behövs inte investerarskyddet eftersom institutet dom förvarar det ska hålla det åtskilt från sina egna tillgångar.

Aha, ja det låter rimligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in