2023-05-10, 11:32
Medlem
Man kan inte "skapa kyla", bara ta bort värme. Du kan också hindra värme från att tillföras (markiser, stänga av apparater som inte behövs).

"Luftkylare" där man fyller vatten i en behållare är fullständigt båg, kommer inte märkas alls. En fläkt ökar luftcirkulationen så att svetten dunstar från dig snabbare så att du känner av kylningen bättre. Det en annan skrev om att spraya vatten på dig själv är inte så dumt som det först kan låta, tyvärr blir det snabbt obehagligt att känna sig våt/klibbig hela tiden.

En riktig AC är klart effektivaste lösningen, men då ska det också vara en riktig AC som kräver att du leder bort värmen någonstans, t.ex till en slang ut genom ett fönster (som i övrigt ska vara stängt och tätat runt slangen.

Har du fönstren öppna blir det skit sak samma hur du än gör, du kommer släppa in så mycket varm fuktig luft att inget kommer hjäpa.
Citera
2023-05-10, 11:37
Medlem
Luftkylare med vatten har jag slutat med. Sitter man inte direkt där den blåser eller om man måste stänga av den så har man en regnskog hemma.

Gått över till vanliga tornfläktar och portabel AC till när det blir riktigt outhärdligt. Köper du portabel AC så skaffa även fönsterkit som sluter tätt runt frånluftslangen när fönstret står på glänt.

I övrigt är det som någon sade att man vill helst hindra värmen att komma in från början. Planerar därför beställa markiser till vår brf lägenhet då jag sett att en hel del har det här i området.
Citera
2023-05-10, 14:34
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodpixel
Luftkylare med vatten har jag slutat med. Sitter man inte direkt där den blåser eller om man måste stänga av den så har man en regnskog hemma.

Gått över till vanliga tornfläktar och portabel AC till när det blir riktigt outhärdligt. Köper du portabel AC så skaffa även fönsterkit som sluter tätt runt frånluftslangen när fönstret står på glänt.

I övrigt är det som någon sade att man vill helst hindra värmen att komma in från början. Planerar därför beställa markiser till vår brf lägenhet då jag sett att en hel del har det här i området.

Det är två olika tekniker. Luftkylaren kyler luften med hjälp av vatten. En AC använder kylarvätska.

Har själv två luftkylare i ett litet sovrum och dessa är jag mycket nöjd med. Enligt fysikens lagar skulle rummet kanske bli fuktigt,men det är inget som jag har märkt.

I bilen har jag en AC,men jag har inte hittat någon slang som leder ut den varma luften från kupén.
Citera
2023-05-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Det är två olika tekniker. Luftkylaren kyler luften med hjälp av vatten. En AC använder kylarvätska.

Har själv två luftkylare i ett litet sovrum och dessa är jag mycket nöjd med. Enligt fysikens lagar skulle rummet kanske bli fuktigt,men det är inget som jag har märkt.

I bilen har jag en AC,men jag har inte hittat någon slang som leder ut den varma luften från kupén.
Titta under motorhuven när du parkerat en varm dag så ser du vatten.
Citera
2023-05-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi

Ja men en portabel AC för hemmabruk blåser ut varm luft genom en tjock slang. Den ska ledas ut genom ett fönster är ju tanken.
Citera
2023-05-10, 18:02
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag tillbringar mycket tid i min soffa, eller i datorhörnan. Tidigare somrar har det varit outhärdligt, jag har nästan fått sitta naken o det har ändå varit för varmt.

Men inför denna sommarens "klimatkatastrof" så har jag förberett mig med lite fläktar. Jag köpte en golvfläkt på Biltema, sen hittade jag en lite grej på loppis som ska fungera lite som en air conditioner, AC. Man häller i vatten i den, som sugs upp av ett filter o när det avdunstar blir luften lite kallare, upp till 8º kallare står det.

Så, hur ska man placera fläktarna? Så här har jag de nu; https://i.imgur.com/xt8wcxR.jpg

Den lilla AC:n är den vita kuben som står mellan datorerna, jag tänker att den ska blåsa in kallare luft som blandas med den stora fläkten? Eller finns det bättre sått att placera den? Kanske man ska ställa den bakom den stora fläkten?

Hur tror ni man får bäst effekt?
Den fungerar inte alls som en AC, utan som just en sak som producerar vattenånga.

En AC behöver du avleda till och från på ett helt annat sätt.

Med den här, så placerar du fläkten mot dig, vattenångan emellan, och vattenångan skall alltså fläktas på dig.
Citera
2023-05-10, 19:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ja men en portabel AC för hemmabruk blåser ut varm luft genom en tjock slang. Den ska ledas ut genom ett fönster är ju tanken.
Men dom är ju värdelösa när det är riktigt varmt.
Ny luft måste sugas in igen, som är varm, som måste kylas...
En riktig 2-delad AC är det enda riktiga.
Citera
2023-05-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Men dom är ju värdelösa när det är riktigt varmt.
Ny luft måste sugas in igen, som är varm, som måste kylas...
En riktig 2-delad AC är det enda riktiga.

Ja, men för oss som bor i lgh är portabel AC kanske enda alternativet... Utgick från att ts också gör det men jag kan ha fel.
Citera
2023-05-10, 20:12
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ja, men för oss som bor i lgh är portabel AC kanske enda alternativet... Utgick från att ts också gör det men jag kan ha fel.
Det finns en sort med 2 rör, som också går att hänga ut.
Bra video om frågan:
https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc&t=1s

EDIT:
Här är en som passar TS kanske?
https://www.youtube.com/watch?v=2horH-IeurA&t=1s
Senast redigerad av sommarlov 2023-05-10 kl. 20:19.
Citera
2023-05-10, 22:30
Medlem
Om du sitter i en bastu och kastar på vatten, upplevs det varmare eller kallare......
Senast redigerad av tjanska 2023-05-10 kl. 22:47.
Citera
2023-05-11, 07:12
Medlem
Muppetys avatar
Tackar för era svar!

Jag kom o tänka på en grej, min kyl/frys är sönder o om jag ber snällt kanske jag får behålla den när jag byter ut den (har hyreslägenhet) o kylskåpet är alldeles för kallt hur jag än vrider på vredet. Skulle man kanske kunna bygga nått AC-liknande av kylskåpet eller frysen?

Det kanske är farligt om man inte vet vad man gör o råkar punktera nått så att kylmediumet läcker ut? Annars typ bara vrida kylrören o sätta en fläkt däri?

Fast jag vet nästan att jag inte får behålla kylskåpet då hyresvärden fortfarande är arga p.g.a. mina hemmabyggen... Men man kanske kan hitta nått på återvinningen? Företaget bredvid mitt jobb slänger regelbundet vitvaror o kyldelar i sin container!
Citera
2023-05-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det finns en sort med 2 rör, som också går att hänga ut.
Bra video om frågan:
https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc&t=1s

EDIT:
Här är en som passar TS kanske?
https://www.youtube.com/watch?v=2horH-IeurA&t=1s

De som har två rör är väldigt ovanliga och vad jag har sett schnoooordyra. Runt 10k och det var bara någon enstaka som ens fanns. Fördelen med en sådan är att man får in mindre varmluft utifrån. Jag har solen på mig i princip hela dagen där jag bor. Det finns inget "tak" eller markis och har en portabel ac med 2900 watt i kyleffekt eller något sådant.

Om man är ute efter en portabel ac som effektivt sänker temperaturen så får man betala minst 10k med en minst dubbelt så hög effekt som jag har. Då kanske man kan hålla 22-23 grader om det är 27-30 grader utan ACn. Min AC brukar palla att hålla nere tempen på 25 grader utan att behöva gå mer än 5-10 min/timme.

Man skulle nog kunna kalla en normalstark portabel ac för en äkta luftkylare. Just nu står den vid fönstret och "suger in" luft via luftintagen och sprutar in kyla, vill man ha en riktigt snabb nedkylning på kvällen kan man öppna upp fönster (förutom det slangen sitter i) Då "sugs" det in luft utifrån osv.
Är det riktigt varmt så får man 12-13 grader kall och torr luft över sig när den går och det är ändå guld värt.

Mvh Belowmepls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in