2023-05-11, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
Det här bevisar bara att elitskolan fungerar. De smarta eleverna räknar ut hur man
skall göra för att få så höga betyg som möjligt. Och det kan ske på diverse olika sätt.

Känns tryggt att våra framtida ledare redan nu är smarta och snygga, fastän kanske
lite fula. Dumskallarna ute på landsbygden får väl gråta och trösta varandra !
Det stämmer absolut. I händelse av att situationen hade utspelat sig innanför dörrarna på en skola där en annan skoltyp råder hade man benämnt händelsen som alarmerande händelse av organiserat bedrägeri grundat i en nedåtgående spiral vad gäller elevers utveckling samt etik och moral men i det här fallet gör man rätt i att se händelsen som ett högst konkret bevis på elevers initiativförmåga, kreativitet och starka vilja att nå sina mål - oavsett tillvägagångssätt.
Citera
2023-05-11, 11:08
Medlem
Erzengels avatar
Nope dom kör inte Exam.net.

Citat:
Ursprungligen postat av willythefox
Programmet som används på Campus Manilla är exam.net
Tror folk härinne är fel ute när de skyller på att lärarna är lata eller låter det pågå fusk medvetet eller skiter i det. Det är ju någon som hackat ett program som ska vara säkert.

Jag är själv lärare och vi använder också ett liknande program där jag jobbar (Digiexam) och har också sett ett annat där jag jobbade innan. Typ alla skolor har väl liknande program, skulle jag tippa. Oklart hur många/vilka som har just detta exam.net

Det sista jag vill som lärare är att sitta och läsa och kommentera och lägga massa arbetstid på några prov som bara är fusk.

Inte vill jag heller bli blåst av någon skitunge, känns för jävligt ju - det är väl en känsla alla kan relatera till?

I övrigt tror jag att de skolor som använder samma program råkat ut för samma skit - finns många som tar chansen att fuska om de tror att de inte kan åka dit för det.
Citera
2023-05-11, 12:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
För att de (ofta)är aute efter vinst vilket gör att man vill ha fler (glada) elever och färre lärare. Upplagt för den här situationen
Då är det lite ironiskt att just Manilla som inte drivs av vinstintresse har den största fuskskandalen, eller hur?

Det verkar ganska uppenbart att vinstintresset inte är det som driver på fusket.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Lusläste hela tråden och såg också att föräldrarna nämndes på lite olika ställen fast av andra skäl och inte på det konfrontativa sättet kopplat till just den här händelsen, att det är föräldrarna som misslyckats om barnen fuskar.
Ja, där läste du alltså lite för oförsiktigt, och misstog dig. Ingen fara, sånt som händer.

Det är inte slut än heller, btw..
(FB) Massfusk bland eleverna på Campus Manilla.
Citera
2023-05-11, 13:57
Medlem
Hur har eleverna kunnat fuska? Har dom inga vattentäta program/provvakter etc?
Citera
2023-05-11, 15:12
Medlem
Krickedixans avatar
Det är ju så de rika tar sig fram i samhället.
Allt handlar om krav på fina skolor jobb och kläder.
Fixar man inte skolan efter kraven så måste man fuska sig till betygen.
Sant men väldigt sorgligt.
Citera
2023-05-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Om det hade varit skolans datorer, enbart avsedda för att skriva prov på, hade det väl rimligen varit svårare att fuska. Tycker det är otroligt att man får använda en egen dator, det är klart man hittar en väg att runda eventuella spärrar.
Och vad är det för fel på papper och penna?

Kan väl hålla med om att man inte bör använda egen dator då man kan mixtra med den mer än skolans.

När jag gick i skolan så använde vi oss av privata datorer för digiexam. Och då bodde jag nästan högst upp i sverige. Så detta är inte bara manilla
Citera
2023-05-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Jotack, jag läste artikeln. Skolan tillät privata datorer, vilket ställde till det, eftersom luckan i programmet var möjligt i macdatorer. Skolans datorer var PC så hade de använts hade det inte varit nåt problem

Jag gick på en skola längst upp i sverige för några år sedan där privata datorer för digiexam tilläts. Detta är inte ett isolerat fall.
Citera
2023-05-11, 16:00
Medlem
jimmythegents avatar
Tyvärr så kommer väl vänsterfolket att ta detta som en förevändning att förbjuda friskolor. Dessvärre så är det väl ingen rök utan eld heller. Rätt eller fel så har det ju surrats rätt mycket om glädjebetyg på just dessa skolor.
Citera
2023-05-11, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Jag gick på en skola längst upp i sverige för några år sedan där privata datorer för digiexam tilläts. Detta är inte ett isolerat fall.
Kanske det. Men nu sa ju rektorn på Manilla att det inte var tillåtet med privata. Så de gjorde fel som tillät. Mkt möjligt att en massa andra skolor gjort samma fel, det har jag ingen aning om.
Citera
2023-05-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmythegent
Tyvärr så kommer väl vänsterfolket att ta detta som en förevändning att förbjuda friskolor. Dessvärre så är det väl ingen rök utan eld heller. Rätt eller fel så har det ju surrats rätt mycket om glädjebetyg på just dessa skolor.
Helt rätt. Varför ska överklassskojare ta våra skattepengar och smussla igenom sina ungar och ge dem förtur till universiteten?
Bort med privatskolorna, bort med privatvården som bara tar de uppdrag med högst vinstmarginal och då lämnar mindre pengar till allmänvården, privatbesiktningsskojarna med mera.
Citera
2023-05-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Helt rätt. Varför ska överklassskojare ta våra skattepengar och smussla igenom sina ungar och ge dem förtur till universiteten?
Bort med privatskolorna, bort med privatvården som bara tar de uppdrag med högst vinstmarginal och då lämnar mindre pengar till allmänvården, privatbesiktningsskojarna med mera.

Förstår inte fokuset på överklasskojare är här. Eleverna som går på Manilla har sökt in på sina betyg från högstadiet som alla andra. Att Manilla hade högst intag i stan må vara en sak, de kan ju inte rå för att skolan är populär. Men ingen har kunnat köpa en plats på skolan.
Citera
2023-05-11, 18:47
Medlem
Om man skall vara riktigt cynisk så kan man tänka sig att den allmänna skolplikten försvinner på sikt. Folk har en tendens att undvika att lära sig själva och vill hellre få saker och ting serverat, och då kommer en allsvetande AI väl till pass. Varför lära sig något när du kan få svar på vad som helst inom en nanosekund från ett orakel? Nu är vi inte där än på långa vägar (AI hallucinerar och sprider massa falskheter). Men ge det något år bara..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in