• 1
  • 2
2023-05-09, 20:44
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Tänker på de myriader av trådar som är fomulerade ungefär så här:

Användare 1: "Alla turkar är smygbögar. Här diskuterarvi varför det är så."
Användare 2: "Jag känner många turkar som inte är smybögar"
Användare 1: "OFF TOPIC! Här diskuterar vi VARFÖR det är så!"

Här har man indirekt avgränsat respondenterna, efter endast de som delar en grundpremiss är välkomna att diskutera.
Min personliga uppfattning är att man får tåla att få sin frågeställning ifrågasatt. Man är inte moderator i sin egen tråd.
Citera
2023-05-09, 20:49
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Tänker på de myriader av trådar som är fomulerade ungefär så här:

Användare 1: "Alla turkar är smygbögar. Här diskuterarvi varför det är så."
Användare 2: "Jag känner många turkar som inte är smybögar"
Användare 1: "OFF TOPIC! Här diskuterar vi VARFÖR det är så!"

Här har man indirekt avgränsat respondenterna, efter endast de som delar en grundpremiss är välkomna att diskutera.
Min personliga uppfattning är att man får tåla att få sin frågeställning ifrågasatt. Man är inte moderator i sin egen tråd.

Personligen håller jag helt med. 100%
Men det finns trådar där detta ifrågasätts, så det hade kanske varit trevligt att se en moderator/admin reda ut begreppen.
Iofs har ju tempeZZt redan sagt vad som gäller, men han är ju inte officiell, varför någon ickeinsatt kanske inte köper hans/hennes ord.

/VV
Citera
2023-05-09, 21:22
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag tänker mig att i trådar om typ idrottslag, tex en frågeställning om vad tror ni omYs chanser i år, så kommer det bara in en massa Xare och förstör, det känns som en modereringsfråga om det tramsas från ett konkurentlag.
Citera
2023-05-09, 22:04
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag tänker mig att i trådar om typ idrottslag, tex en frågeställning om vad tror ni omYs chanser i år, så kommer det bara in en massa Xare och förstör, det känns som en modereringsfråga om det tramsas från ett konkurentlag.

Trams är trams.
Men om 'Skansen' kommer in i AIKs tråd och berättar att det kommer gå illa för AIK pga detta o detta?
Det är mer ett sådant scenario jag var ute efter. Inte uppenbart trams.
Men om Skansen inte får skriva, pga av TS som riktar sig till AIK?

/VV
Citera
2023-05-10, 01:25
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Personligen håller jag helt med. 100%
Men det finns trådar där detta ifrågasätts, så det hade kanske varit trevligt att se en moderator/admin reda ut begreppen.
Iofs har ju tempeZZt redan sagt vad som gäller, men han är ju inte officiell, varför någon ickeinsatt kanske inte köper hans/hennes ord.

/VV

OK, då kan jag bekräfta det tempeZZt ovan skrev. Vem som helst får skriva i vilka trådar de vill. Man verken kan eller får exkludera vissa användare att medverka i någon diskussion.

Dessutom är det ju ändå omöjligt för oss moddar att veta om någon t.ex. är kvinna, centerpartist, pingstvän, smålänning, bisexuell, vegetarian, AIK:are eller något annat.

I trådstarten kan man förvisso formulera att man gärna önskar svar från en viss grupp, men alla har likväl rätt att svara om de vill.

Därtill kan ju en fråga formuleras på ett vis att den främst kommer attrahera en viss grupp och andra i praktiken kommer få svårt att besvara den. Typ -Vad är det bästa med AIK? Vilket nog främst AIK:are kommer besvara. Men kan de som ogillar AIK komma på positiva saker att skriva om AIK så går det ju bra. (Risken med ovanstående exempel är dock att den lätt kan bli en listtråd, vilket ej är tillåtet.)

(Bara för protokollet så hejar jag inte på AIK utan använde bara TS:s exempel.)
Citera
2023-05-10, 12:01
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Hej!

I den stora tråden om AIK (finns den?, annars är den hypotetisk) så riktar sig TS (en hypotetisk TS) till alla AIKare som hänger på FlashBack.
Plötsligt dyker det upp ett gäng djurgårdare i tråden och börjar skriva, hacka ner på AIKare, och även ställa en massa frågor.
Några AIKare blir då sura och påpekar att djurgårdare får inte skriva i tråden (annat än möjligen några enkla frågor) eftersom det då blir OffTopic. TS säger ju att tråden riktar sig till AIKare.

Får man starta trådar som enbart riktar sig till en specifik grupp FlashBackare, där andra som inte tillhör denna grupp inte får skriva och debattera?

Om JA, vad händer med de som inte tillhör gruppen och som skriver ändå? Varning eller något?
Om NEJ, vad händer med tråden?

/VV

Din frågeställning är intressant, och liknar en fråga som jag lyfte i fotbolls-forumet 2021.

(FB) Bör de större fotbollsklubbarna ha egna trådar?

Den gällde om det borde skapas trådar om enskilda fotbollsklubbar.
I sådana trådar ska det givetvis inte vara förbjudet att kritisera klubben, men åtgångspunkten var att trådarna skulle rikta sig till de som håller på samma lag. Innan jag startade tråden så lyfte jag frågan även med de som modererade i forumet "Fotboll", och jag hade senare även PM-kontakt med vissa medlemmar som är aktiva i fotbolls-forumet. Den samlade bedömningen var att det var ett dåligt förslag, även om de flesta kunde se både för- och nackdelar. Jag är fortfarande positiv till förslaget, men under förutsättning att de som debatterar i fotbollsforumet är av samma åsikt.

Jag väljer att fokusera på fotboll, då laget man håller på inte är något som förändras över tid. Det är inte specielt sannolikt att någon som håller på AIK året efter håller på Djurgården, för att några år senare hålla på Hammarby. Fotboll tillhör de områden där polarisering uppmuntras, och där det finns goda skäl till detta. Samma sak kan säkert även sägas om vissa andra sporter, som exempelvis hockey. Men jag väljer att fokusera på fotbollen.

Om vi håller oss kvar vid AIK, och en tänkbar tråd om AIK, så kommer givetvis även kritik vara tillåtet. Däremot så kan trådens inriktning ha vissa avgränsningar. Men det är i praktiken svårt att neka någon som inte håller på AIK att debattera i samma tråd. Och frågan är om det ens är önskvärt. Lyssna på poddar som Testa Stör. De älskar AIK, men är också kritiska till när laget spelar dåligt. Vilket man väl får säga att AIK har gjort under 2023. Matchen mot Norrköping tidigare i år är väl den sämsta fotbollsmatchen AIK har gjort i modern tid. Frågan är då hur du ska kunna skilja på missnöjda AIK:are (som buade ut laget efteråt) och "motståndare" som är skadeglada och skrattar åt insatsen. Eller vi kan ta matchen mot Hammerby mindre än en vecka senare, där AIK var helt överlägsna. Hur ska denna matchen kunna diskuteras i AIK-tråden resp Hammarby-tråden? Vi kan hänvisa till match-trådarna, men med tanke på hur både AIK och Hammarby spelat under 2023, så finns det mycket att diskutera om båda klubbarna.

Jag tror personligen att fotbollsforumet skulle må bra av att de större lagen hade egna trådar.
Här är ett exempel på vad jag menar: (FB) Den stora IFK Göteborg tråden (tråden startades 2007, men blev låst efter bara 83 minuter)

Om du anser frågan vara intressant för fotbolls-forumet så kan du alltid argumentera för saken i tråden jag länkade till ovan. Jag tror att det finns ett fåtal områden där avgränsningar kan vara rimliga och intressanta. Men en förutsättning för att det ska fungera är att de som är aktiva i just dessa forum också är positiva till detta. En tråd utan motsättningar är sällan rolig, och orsaken till att fotbollsderbyn i Stockholm fungerar (med undantatag för BP) är just motsättningarna.

De som gillar AIK hatar möjligen Djurgården, men få skulle önska att de hamnade i Superettan. Även om de tillfälligt skulle vara roade, och inte gillar tanken på att Djurgården just nu är "bäst i stan" (efter att ha passerat BP i helgen), så bygger fotbollen på just motsättningar. Att skapa trådar där enbart de egna fansen får debattera är därför svårt. Även om jag fortfarande tror på idén.

Inom övriga områden skulle det inte funka. Men när det gäller exempelvis fotboll så finns möjligheten att det kan fungera.

admin
Citera
2023-05-10, 12:06
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Pedofiläcklen har ju egna avdelningar så ser inget konstigt i att skapa något av det ovan du nämnt.

Det är väl inte förbjudet att kritisera pedofili på Flashback.

admin
Citera
2023-05-10, 12:08
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Din frågeställning är intressant, och liknar en fråga som jag lyfte i fotbolls-forumet 2021.

(FB) Bör de större fotbollsklubbarna ha egna trådar?

Den gällde om det borde skapas trådar om enskilda fotbollsklubbar.
I sådana trådar ska det givetvis inte vara förbjudet att kritisera klubben, men åtgångspunkten var att trådarna skulle rikta sig till de som håller på samma lag. Innan jag startade tråden så lyfte jag frågan även med de som modererade i forumet "Fotboll", och jag hade senare även PM-kontakt med vissa medlemmar som är aktiva i fotbolls-forumet. Den samlade bedömningen var att det var ett dåligt förslag, även om de flesta kunde så både för- och nackdelar. Jag är fortfarande positiv till förslaget, men under förutsättning att de som debatterar i fotbollsforumet är av samma åsikt.

Jag väljer att fokusera på fotboll, då laget man håller på inte är något som förändras över tid. Det är inte specielt sannolikt att någon som håller på AIK året efter håller på Djurgården, för att några år senare hålla på Hammarby. Fotboll tillhör de områden där polarisering uppmuntras, och där det finns goda skäl till detta. Samma sak kan säkert även sägas om vissa andra sporter, som exempelvis hockey. Men jag väljer att fokusera på fotbollen.

Om vi håller oss kvar vid AIK, och en tänkbar tråd om AIK, så kommer givetvis även kritik vara tillåtet. Däremot så kan trådens inriktning ha vissa avgränsningar. Men det är i praktiken svårt att neka någon som inte håller på AIK att debattera i samma tråd. Och frågan är om det ens är önskvärt. Lyssna på poddar som Testa Stör. De älskar AIK, men är också kritiska till när laget spelar dåligt. Vilket man väl får säga att AIK har gjort under 2023. Matchen mot Norrköping tidigare i år är väl den sämsta fotbollsmatchen AIK har gjort i modern tid. Frågan är då hur du ska kunna skilja på missnöjda AIK:are (som buade ut laget efteråt) och "motståndare" som är skadeglada och skrattar åt insatsen. Eller vi kan ta matchen mot Hammerby mindre än en vecka senare, där AIK var helt överlägsna. Hur ska denna matchen kunna diskuteras i AIK-tråden resp Hammarby-tråden? Vi kan hänvisa till match-trådarna, men med tanke på hur både AIK och Hammarby spelat under 2023, så finns det mycket att diskutera om båda klubbarna.

Jag tror personligen att fotbollsforumet skulle må bra av att de större lagen hade egna trådar.
Här är ett exempel på vad jag menar: (FB) Den stora IFK Göteborg tråden (tråden startades 2007, men blev låst efter bara 83 minuter)

Om du anser frågan vara intressant för fotbolls-forumet så kan du alltid argumentera för saken i tråden jag länkade till ovan. Jag tror att det finns ett fåtal områden där avgränsningar kan vara rimliga och intressanta. Men en förutsättning för att det ska fungera är att de som är aktiva i just dessa forum också är positiva till detta. En tråd utan motsättningar är sällan rolig, och orsaken till att fotbollsderbyn i Stockholm fungerar (med undantatag för BP) är just motsättningarna.

De som gillar AIK hatar möjligen Djurgården, men få skulle önska att de hamnade i Superettan. Även om de tillfälligt skulle vara roade, och inte gillar tanken på att Djurgården just nu är "bäst i stan" (efter att ha passerat BP i helgen), så bygger fotbollen på just motsättningar. Att skapa trådar där enbart de egna fansen får debattera är därför svårt. Även om jag fortfarande tror på idén.

Inom övriga områden skulle det inte funka. Men när det gäller exempelvis fotboll så finns möjligheten att det kan fungera.

admin

Tack för ett spännande och uttömmande svar.
Jag hade ett annat område i baktanke, men gillar ändå idén att det skulle, kanske, funka i fotbolls- och kanske andra lag- eller klubborienterade trådar.

/VV
Citera
2023-05-11, 18:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Pedofiläcklen har ju egna avdelningar så ser inget konstigt i att skapa något av det ovan du nämnt.
Och i dessa avdelningar får man ju även argumentera mot pedofili så det är ju inga slutna forum där vi som inte är pedofiler inte skulle få skriva. Vem som helst får skriva där så länge man följer topic.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in