Citat:
Ursprungligen postat av
Vänlige Viktor
Hej!
I den stora tråden om AIK (finns den?, annars är den hypotetisk) så riktar sig TS (en hypotetisk TS) till alla AIKare som hänger på FlashBack.
Plötsligt dyker det upp ett gäng djurgårdare i tråden och börjar skriva, hacka ner på AIKare, och även ställa en massa frågor.
Några AIKare blir då sura och påpekar att djurgårdare får inte skriva i tråden (annat än möjligen några enkla frågor) eftersom det då blir OffTopic. TS säger ju att tråden riktar sig till AIKare.
Får man starta trådar som enbart riktar sig till en specifik grupp FlashBackare, där andra som inte tillhör denna grupp inte får skriva och debattera?
Om JA, vad händer med de som inte tillhör gruppen och som skriver ändå? Varning eller något?
Om NEJ, vad händer med tråden?
/VV
Din frågeställning är intressant, och liknar en fråga som jag lyfte i fotbolls-forumet 2021.
(FB) Bör de större fotbollsklubbarna ha egna trådar?
Den gällde om det borde skapas trådar om enskilda fotbollsklubbar.
I sådana trådar ska det givetvis inte vara förbjudet att kritisera klubben, men åtgångspunkten var att trådarna skulle rikta sig till de som håller på samma lag. Innan jag startade tråden så lyfte jag frågan även med de som modererade i forumet "Fotboll", och jag hade senare även PM-kontakt med vissa medlemmar som är aktiva i fotbolls-forumet. Den samlade bedömningen var att det var ett dåligt förslag, även om de flesta kunde se både för- och nackdelar. Jag är fortfarande positiv till förslaget, men under förutsättning att de som debatterar i fotbollsforumet är av samma åsikt.
Jag väljer att fokusera på fotboll, då laget man håller på inte är något som förändras över tid. Det är inte specielt sannolikt att någon som håller på AIK året efter håller på Djurgården, för att några år senare hålla på Hammarby. Fotboll tillhör de områden där polarisering uppmuntras, och där det finns goda skäl till detta. Samma sak kan säkert även sägas om vissa andra sporter, som exempelvis hockey. Men jag väljer att fokusera på fotbollen.
Om vi håller oss kvar vid AIK, och en tänkbar tråd om AIK, så kommer givetvis även kritik vara tillåtet. Däremot så kan trådens inriktning ha vissa avgränsningar. Men det är i praktiken svårt att neka någon som inte håller på AIK att debattera i samma tråd. Och frågan är om det ens är önskvärt. Lyssna på poddar som Testa Stör. De älskar AIK, men är också kritiska till när laget spelar dåligt. Vilket man väl får säga att AIK har gjort under 2023. Matchen mot Norrköping tidigare i år är väl den sämsta fotbollsmatchen AIK har gjort i modern tid. Frågan är då hur du ska kunna skilja på missnöjda AIK:are (som buade ut laget efteråt) och "motståndare" som är skadeglada och skrattar åt insatsen. Eller vi kan ta matchen mot Hammerby mindre än en vecka senare, där AIK var helt överlägsna. Hur ska denna matchen kunna diskuteras i AIK-tråden resp Hammarby-tråden? Vi kan hänvisa till match-trådarna, men med tanke på hur både AIK och Hammarby spelat under 2023, så finns det mycket att diskutera om båda klubbarna.
Jag tror personligen att fotbollsforumet skulle må bra av att de större lagen hade egna trådar.
Här är ett exempel på vad jag menar:
(FB) Den stora IFK Göteborg tråden (tråden startades 2007, men blev låst efter bara 83 minuter)
Om du anser frågan vara intressant för fotbolls-forumet så kan du alltid argumentera för saken i tråden jag länkade till ovan. Jag tror att det finns ett fåtal områden där avgränsningar kan vara rimliga och intressanta. Men en förutsättning för att det ska fungera är att de som är aktiva i just dessa forum också är positiva till detta. En tråd utan motsättningar är sällan rolig, och orsaken till att fotbollsderbyn i Stockholm fungerar (med undantatag för BP) är just motsättningarna.
De som gillar AIK hatar möjligen Djurgården, men få skulle önska att de hamnade i Superettan. Även om de tillfälligt skulle vara roade, och inte gillar tanken på att Djurgården just nu är "bäst i stan" (efter att ha passerat BP i helgen), så bygger fotbollen på just motsättningar. Att skapa trådar där enbart de egna fansen får debattera är därför svårt. Även om jag fortfarande tror på idén.
Inom övriga områden skulle det inte funka. Men när det gäller exempelvis fotboll så finns möjligheten att det kan fungera.
admin