2023-05-09, 12:53
Medlem
https://www.flashback.org/t3526366

Citat:
Förlorade jobbet - Personalnedskärning behövdes

Citat:
Jag förlorade jobbet, p.g.a att det behövdes personalnedskärning. Vad det var för typ av jobb, får förbli osagt.

Jag älskade verkligen jobbet. Jag kom överens med samtliga kollegor.

För en vecka sedan skrev jag en tråd om att jag hade blivit av med mitt jobb. Även om jag kände mig ledsen då, så föll jag inte ner i djupa tankar. Istället började jag söka efter nya jobbmöjligheter omedelbart. Tyvärr har jag ännu inte fått några svar på mina ansökningar, men det är inte huvudfokus i denna tråd.

Efter att ha fått tid att låta allt sjunka ordentligt i mig, om att jag har förlorat mitt jobb har jag känt mig ännu mer tagen och insett att jag varken kan eller vill göra någonting annat. Jag vill åtminstone vara kvar på just mitt arbete något år till. Och det är det bara just min f.d arbete och vill inte vara någon annanstans.

Tråden ligger i kategorin för psykiskt hälsa och det finns mycket goda skäl till det.

Jag palnerar inte självmord. Men jag har fallit i tankar om det. Jag känner att jag slösar pengar hejvilt, speciellt mat. Det kanske är som så att jag sysslar med tröstätning just nu. Men det kanske också handlar om att jag just kanske kommer i alla fall inte kommer fortsätta med livet. Jag vill fortsätta leva, jag känner bara att det är så oerhört kämpigt just nu.

Jag vänder mig till godhjärtade människor just nu. Jag vill skriva av mig. Jag vet inte ens vad för hjälp jag begär. Jag kanske bara letar efter stöttning i det svåra tiden just nu.

Det är ju mitt jobb jag vill till och syssla med det i några år till, åtminstone. Och ingenting annat. Jag är helt enkelt inte redo att gå vidare. Framförallt inte på det här sättet.
Citera
2023-05-09, 12:57
Medlem
Sagodjurs avatar
det har bara gått en vecka.

hur vet du om du inte vill göra nåt annat? du har ju inte ens provat.
Citera
2023-05-09, 13:04
Medlem
SnutteFia03s avatar
Det blir svårt om du känner att du måste vara på samma arbetsplats. Jag förstår att det kan kännas så just nu, men det kan ju faktiskt även bli så att du skulle kunna trivas minst lika bra, eller bättre, även på ett annat ställe.

Det kan vara svårt med förändring, speciellt när den kommer plötsligt och är påtvingad, men försök sitta lugnt i båten och hantera dina känslor kring det här på ett sunt sätt. Bland annat att du skriver av dig kring hur du känner är en bra sak.
Citera
2023-05-09, 13:26
Moderator
Maviels avatar
Kan du inte få någon slags hjälp av arbetsgivaren i att komma vidare? Det brukar ingå när man blir uppsagd pga nedskärning. Ibland kan man få prata med någon jobbcoach eller få stödjande samtal av företagshälsovård. Kolla upp det här! Om du hamnat i en svacka pga detta är de ju skyldiga att hjälpa dig.

Det låter ju som att du hittat ett jobb du trivs med - det är ju jättebra - då vet du vad du ska rikta in dig på framöver när du söker.
Citera
2023-05-09, 13:49
Medlem
BavarianBeetles avatar
För att överföra en klyscha från datingvärlden så är havet fullt av fisk. Än hur det känns i dag kommer du glömma det jobbet när du hittar något nytt. Var pragmatisk och acceptera att du måste vidare.

Eller gör ingenting och gnäll och älta din situation som en kärring.
Citera
2023-05-09, 14:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
För att överföra en klyscha från datingvärlden så är havet fullt av fisk. Än hur det känns i dag kommer du glömma det jobbet när du hittar något nytt. Var pragmatisk och acceptera att du måste vidare.

Eller gör ingenting och gnäll och älta din situation som en kärring.

Det lät hårt men det är väldigt sant.
Citera
2023-05-09, 14:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a

För en vecka sedan skrev jag en tråd om att jag hade blivit av med mitt jobb. Även om jag kände mig ledsen då, så föll jag inte ner i djupa tankar. Istället började jag söka efter nya jobbmöjligheter omedelbart. Tyvärr har jag ännu inte fått några svar på mina ansökningar, men det är inte huvudfokus i denna tråd.

Efter att ha fått tid att låta allt sjunka ordentligt i mig, om att jag har förlorat mitt jobb har jag känt mig ännu mer tagen och insett att jag varken kan eller vill göra någonting annat. Jag vill åtminstone vara kvar på just mitt arbete något år till. Och det är det bara just min f.d arbete och vill inte vara någon annanstans.

Tråden ligger i kategorin för psykiskt hälsa och det finns mycket goda skäl till det.

Jag palnerar inte självmord. Men jag har fallit i tankar om det. Jag känner att jag slösar pengar hejvilt, speciellt mat. Det kanske är som så att jag sysslar med tröstätning just nu. Men det kanske också handlar om att jag just kanske kommer i alla fall inte kommer fortsätta med livet. Jag vill fortsätta leva, jag känner bara att det är så oerhört kämpigt just nu.

Jag vänder mig till godhjärtade människor just nu. Jag vill skriva av mig. Jag vet inte ens vad för hjälp jag begär. Jag kanske bara letar efter stöttning i det svåra tiden just nu.

Det är ju mitt jobb jag vill till och syssla med det i några år till, åtminstone. Och ingenting annat. Jag är helt enkelt inte redo att gå vidare. Framförallt inte på det här sättet.

Hej L.o.a

Först och främst är det trist att du förlorat jobbet men det finns massor av andra jobb och massor av andra trevliga arbetskamrater.
Nu vill du tydligen inte berätta vilken typ av jobb du haft och inte heller vart i sverige du finns så vi får ta det lite allmänt.

Att söka jobb är inte så svårt men det räcker INTE med att skicka in ett cv till tio olika företag som man hittar hos arbetsförmedlingen, man måste tyvärr jobba lite mer.

- Gör ett konto på LinkedIn om du inte redan har ett där du lägger upp ditt CV. Bli även vän med några av dina gamla kollegor och håll gärna lite kontakt med dem. Om du nu är omtyckt på ditt gamla jobb så kanske de kan lägga ett gott ord om dig när de väl får ett jobb, om de lyckas före dig. Det är alltid viktigt med kontakter, dessa kan hjälpa till med mycket bara man tänker utanför boxen.

- Börja googla på lediga tjänster inom din bransch och börja förbered dig att söka dessa. På de jobben du är intresserad av så läs gärna på lite om företaget så du iallafall vet vad de sysslar med och vad de gissningsvis efterfrågar.

- Skriv ett CV och ett personligt brev som du sen kan skicka ut, här är det viktigt att se till att det personliga brevet inte är standardiserat utan du skriver en mall som du sen förfinar för varje jobb du söker. Om du exempelvis söker ett jobb som finsnickare och ett som byggnadssnickare så ska man i brevet också lägga betoningen på det yrket man söker. En finsnickare måste inte kunna spika upp en regelvägg men bra om han kan köra en svarv som exempel.

- Innan du skickar iväg ditt CV så kontaktar du ansvarig person och småpratar lite, lyssnar av vad personen söker, vad arbetet innebär och mycket annat. Du får också möjlighet att presentera dig själv lite snabbt och har du googlat lite extra bra så kan man alltid lägga betoningen på att du kan något som de verkligen eftersöker. Avsluta med att säga att du tänker skicka in en ansökan då du tycker det låter intressant.
Att bara skicka in en ansökan är helt bortkastat.

- Skicka in ditt CV.

- Har du inte hört någon på en vecka så ring gärna upp ansvarig person igen och kolla så han fått ditt CV och lyssna om denne kanske har några uppföljande frågor som behöver klaras ut. Säg också gärna att du gärna kommer och presenterar dig mer personligen.

- Inom någon vecka till så bör du ha fått ett svar om det inte är lång tid kvar på ansökningstiden men nu för tiden så brukar man ofta ha löpande intervjuer.

- Samtidigt under denna tiden så hoppas jag också att du sökt flera jobb inom samma bransch och givetvis gäller det att jobba med ditt LinkedIn konto där du ska försöka hitta rekryterare inom din bransch, även här gäller det att vara flitig med att kontakta dessa och höra sig för om de tycker du kan vara intressant för något jobb eller om du helt enkelt redan hittat ett jobb som är av intresse.

Jag själv har jobb men får samtidigt erbjudande någon gång då och då om nya arbetsmöjligheter via LinkedIn och man kan alltid lyssna och se hur det nya erbjudandet låter även om man inte är intresserad av att ta det, jag brukar också tacka nej direkt ibland om man inte känner alls för företaget.

Lycka till och hoppas du hittar en ny arbetsplats som passar dig perfekt.
Vill du ha mer tips så kan du gärna kontakta mig via PM så ska jag försöka hjälpa till så gott jag kan. Är absolut inget proffs men jag har heller inte varit arbetslös någon längre tid i mitt liv så något måste jag gjort rätt.
Citera
2023-05-09, 17:02
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
(...)

Jobb - allokering av arbetskraft för ett effektivt utnyttjande av samhällets resurser.

Ett jobb är med andra ord inte meningen med ditt liv. Inte heller är det något som primärt finns till för att du ska kunna förverkliga dig själv.

Någon anledning att bli förtvivlad för att man förlorat ett jobb finns därför inte.
Citera
2023-05-09, 21:56
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Sånt händer i livet och det är bara att kämpa vidare.
Jag arbetade på ett ställe i 17 år och trivdes jättebra. Plötsligt skulle stället stängas och vi blev alla uppsagda. Jag sökte och fick ett annat jobb där jag trivdes ännu bättre. Du kan nog också hitta något nytt där du kommer att trivas.
Citera
2023-05-09, 21:59
Medlem
psykoshippiens avatar
Färskt i minnet att du är värdelös (avskuren ditt leverne) i arbetsmarknaden, så ska du inte söka jobb seriöst i en rimlig framtid. Istället ska du fundera ett steg längre och komma på vad du vill. Inte vad du vill jobba med.
Citera
2023-05-09, 22:07
Medlem
Troligen har du bara vaknat ur masspsykosen som bestämt att vi har en viktig uppgift att göra när vi har ett jobb att "sköta". Vi är allihop lätt utbytbara, gärna mot någon med lönebidrag eller annat stöd så arbetsgivaren sparar pengar. Med andra ord är du och vi andra rätt värdelösa. Det finns bara jobb om du har personliga kontakter. Och din ide om att ta livet av dig imponerar inte på någon. Utnyttja systemet, gå på a-kassa eller något, skit i jobben så länge du kan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in