2023-05-09, 15:22
Medlem
simson79s avatar
Min V70 2,5T 2011 gick på export till Holland , men det visste jag när jag sålde den till bilfirman
Citera
2023-05-09, 15:27
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är rätt vanligt att begagnade bilar exporteras från Sverige, då den svenska kronan är så lågt värderad.
Så inget ovanligt alls, och innom EU är det fri rörlighet gällande varor och tjänster.
Sitter själv i tankarna på att sälja min bil till Tyskland, en värdering här 80-100k de säljs för 15- 20k Euro där.
Märkligt ändå. Jag minns att i början av 2000-talet var det vanligt att bilar gick andra hållet, dvs importerades från Tyskland.
Citera
2023-05-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Märkligt ändå. Jag minns att i början av 2000-talet var det vanligt att bilar gick andra hållet, dvs importerades från Tyskland.

Precis: Men då var kronan bättre väerderad och köpkrafen anorlunda.
Just min bil importerades från Tyskland för 15år sen, den som importerade den gjorde ca 20% i vinst. Nu kan jag "Tjäna" lika mycket på att exportera den tillbaka.
En inte helt vanlig bil som fått lite kultstatus hemma i tyskland.
Men även många vanliga bilar exporteras framför allt nästan alla Leasingbilar går ut ur sverige via sina generalagenter.
Citera
2023-05-09, 20:08
Medlem
Core.s avatar
Hade en passat som blev avreggad efter bilfirman tog över , är det något liknande?
Citera
2023-05-09, 21:05
Medlem
SoberZealots avatar
Tänker mig att dieselbilar utomlands är bättre värderade, då bilskatten knappast kan vara så hög i andra länder för dessa.

Vissa dieselbilar ligger väl på 5000 i halvåret?
Citera
2023-05-09, 22:42
Medlem
Måste gå sjukt mycket bättre begagnat på export nu eller så byts det inte in några bilar? Brukar hålla koll på Hedins utbud av begagnade Mercedes C och E diesel som är 2-3 år gamla men finns knappt något att få tag på. För 2-3 år sedan kunde man välja och vraka.
Citera
2023-05-10, 00:36
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Vår svenska ekonomi, BNP och även SEK har gått utför senaste 10 åren. Har hänt mycket med Sverige sedan 2005. Tyvärr åt fel håll. Därav att vi är ett lågprisland, inklusive för bilköpare av beg. bilar.
Citera
2023-05-10, 00:49
Medlem
mr13377s avatar
Alltså nu får ni ju lugna er, det är väll inte dåligt för oss att våra bilar är värda mer utomlands?

I inget annat land i EU är det i närheten så billigt att äga bil som i Sverige, den här utvecklingen har förstärkts senaste 20 åren framförallt.

Åk till Norge, Finland, Danmark och Polen och se hur galet dyra begagnade bilar är där jämfört med Sverige. Sedan kolla vad man kör för bilar där, det är färre nya bilar jämfört med Sverige och enklare/mindre modeller.

Bara man åker över till Danmark inser man snabbt att en familj som i Sverige hade haft en valfri d-segment kombi med påkostad utrustning får problem att ens köpa en spartanskt utrustad budget bil som Fiat Tipo kombi i Danmark.

Samma i Spanien och syd Europa.

Minns när jag var i Polen i början av 2010-talet och häpnades över hur samma modell med sämre utrustning kostade 20-30% mer där.

Det ända som hindrar export är att volymmodellerna i Sverige ofta får för hög skatt i andra EU länder för att det ska löna sig, men just nu är kronkursen tillräckligt låg. Mycket åker också på export till Ryssland nu där det är extrem brist på bilar, där kan man få 100%+ mer för en begagnad bil jämfört med här.
Senast redigerad av mr13377 2023-05-10 kl. 00:54.
Citera
2023-05-10, 02:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushedray
Jo det är så att jag sålde en BMW 330e 2018 till en ganska stor bilfirma för några veckor sen, jag hade dock glömt att logga ut från appen i min telefon så kan se var bilen befinner sig. Kollade igår och nu är den i Finland, köper företag bilar i Sverige för att sälja dessa i Finland dyrare? Det är min förra bil så dom får såklart göra vad dom vill med den men är nyfiken. Någon som har insyn och kan ge mer info?

Verkar vara vanligt att bilarna skickas utomlands. Vet en som lämnade tillbaka sin leasingbil nyligen den skulle till Italien.
Citera
2023-05-10, 08:16
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Alltså nu får ni ju lugna er, det är väll inte dåligt för oss att våra bilar är värda mer utomlands?

I inget annat land i EU är det i närheten så billigt att äga bil som i Sverige, den här utvecklingen har förstärkts senaste 20 åren framförallt.

Åk till Norge, Finland, Danmark och Polen och se hur galet dyra begagnade bilar är där jämfört med Sverige. Sedan kolla vad man kör för bilar där, det är färre nya bilar jämfört med Sverige och enklare/mindre modeller.

Bara man åker över till Danmark inser man snabbt att en familj som i Sverige hade haft en valfri d-segment kombi med påkostad utrustning får problem att ens köpa en spartanskt utrustad budget bil som Fiat Tipo kombi i Danmark.

Samma i Spanien och syd Europa.

Minns när jag var i Polen i början av 2010-talet och häpnades över hur samma modell med sämre utrustning kostade 20-30% mer där.

Det ända som hindrar export är att volymmodellerna i Sverige ofta får för hög skatt i andra EU länder för att det ska löna sig, men just nu är kronkursen tillräckligt låg. Mycket åker också på export till Ryssland nu där det är extrem brist på bilar, där kan man få 100%+ mer för en begagnad bil jämfört med här.

Att vi har haft fler nya bilar på marknaden i Sverige är pågrund av de låga räntorna på billån än övriga länder. Den eran är tyvärr slut i skrivande stund. Det är brist på bilar även i Sverige, och att vi exporterar bilar är väl bra om man vill tjäna snabba pengar men samtidigt så får vi färre bilar i omlopp i Sverige. Då svenska kronan är svag så blir det dyrare för oss att importera bilar. Det är synd att vi knappt tillverkar bilar i Sverige, kanske dags att vi börjar nu när vi är ett lågpris land? Mycket lösdrivare som borde tvingas in på tillverkning.
Senast redigerad av dirtydave82 2023-05-10 kl. 08:19.
Citera
2023-05-10, 08:21
Moderator
Hobbybondes avatar
Inte ovanligt alls som sagts i tråden tidigare, särskilt nu med kronans värde.

Har många vänner I Rumänien, de köper också bilar i Sverige, eller Tyskland, istället för att köpa i Rumänien. Priserna är bättre här för ex. Volvo, VW osv plus att man kan lita på miltalet
Citera
2023-05-10, 08:43
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Att vi har haft fler nya bilar på marknaden i Sverige är pågrund av de låga räntorna på billån än övriga länder. Den eran är tyvärr slut i skrivande stund. Det är brist på bilar även i Sverige, och att vi exporterar bilar är väl bra om man vill tjäna snabba pengar men samtidigt så får vi färre bilar i omlopp i Sverige. Då svenska kronan är svag så blir det dyrare för oss att importera bilar. Det är synd att vi knappt tillverkar bilar i Sverige, kanske dags att vi börjar nu när vi är ett lågpris land? Mycket lösdrivare som borde tvingas in på tillverkning.

Men tro mig räntorna går upp i de andra länderna också. Denna finanskris kommer likt dom tidigare drabba länder med sämre kreditvärdighet hårdare än oss, så det kommer köpas ännu färre nya bilar i Polen, Rumänien och Finland jämfört med Sverige kommande åren.

Du kan tex se om du åker till Grekland att många begagnade typ ’Toyota Avensis -99’ exporterades dit åren innan Grekiska skuld-krisen 2009. Idag har dom inte råd att importera trots att begagnat är svindyrt där.

Ytterligare länder kommer hamna i den situationen nu, Ungern, baltländerna och Polen tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in