2023-05-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Ja det fick jag! Men det kändes mer som en mellanstation dit jag hamnade - men fick helt klart uppleva att mitt medvetande fungerade ändå även fast jag fick en minneslucka och nästan dog. Det var några timmar jag hade den minnesluckan men själva upplevelsen var tidslös.

Det låter ju hoppfullt. Så länge det är något bra som väntar efter mellanstationen, det vet man ju inte.
Citera
2023-05-16, 15:17
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det låter ju hoppfullt. Så länge det är något bra som väntar efter mellanstationen, det vet man ju inte.
Det är sant. Det som är mest fascinerande är att jag upplevde allt i realtid. Alltså jag kunde reflektera och liknande i upplevelsen. Så det är inget "falskt minne" som uppstått efteråt. Utan jag upplevde allting aktivit i realtid.

Har varit medveten i drömmar också. Alltså att jag förstår att jag drömmer och kan styra drömmen. Men det går inte riktigt att jämföra då man till syvende och sist vet att man drömmer.

En dröm är ju hjärnan som återhämtar sig efter dagen och spelar upp en massa undermedvetet sägs det. Men även där kan man höja på ögonbrynen över att man kan bli medveten och kontrollera sina drömmar. Borde inte vara designat så rent biologiskt.
Citera
2023-05-16, 15:27
Medlem
Citat:
Det är sant. Det som är mest fascinerande är att jag upplevde allt i realtid. Alltså jag kunde reflektera och liknande i upplevelsen. Så det är inget "falskt minne" som uppstått efteråt. Utan jag upplevde allting aktivit i realtid.

Har varit medveten i drömmar också. Alltså att jag förstår att jag drömmer och kan styra drömmen. Men det går inte riktigt att jämföra då man till syvende och sist vet att man drömmer.

En dröm är ju hjärnan som återhämtar sig efter dagen och spelar upp en massa undermedvetet sägs det. Men även där kan man höja på ögonbrynen över att man kan bli medveten och kontrollera sina drömmar. Borde inte vara designat så rent biologiskt.

Ja jag har också haft klardrömmar. Ja det är mycket som är ovisst här. En av sakerna som får mig i alla fall att ta NDEs på allvar är just att de upplevs som mer verkliga. Hur kan hjärnan plötsligt skapa en verkligare upplevelse när den dessutom fungerar sämre. Det skulle kunna vara något som stödjer hypotesen att hjärnan snarare är ett filter och mottagare för medvetandet.
Citera
2023-05-16, 16:37
Medlem
Citat:
Tycker folk ska lyssna på detta podcast-avsnittet med Lasse Brandmannen Gustafsson om sin nära döden upplevelse som han kan återberätta vädligt detaljrikt efter 35 år eller nåt sånt. Då förstår man att medvetandet är större än en biprodukt av hjärnaktivitet.

https://patrikstigsson.substack.com/...ra-43d#details

Fint samtal. Känner mig personligen dock inte övertygad att det var något verkligt och att det finns liv efter döden. Men det är nog svårt att bli om man inte varit med om liknande.

Dessutom suger det här livet så hårt. Blir det något liknande på andra sidan eller att man återföds på jorden så kan det nästan kvitta i mitt tycke. Att ständigt behöva skiljas från de man älskar gör allt rätt värdelöst.
Senast redigerad av Tandan 2023-05-16 kl. 17:19.
Citera
2023-05-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q-wxyz
Ja det är nog mycket vi inte vet.

Men det kan såklart vara hjärnan som producerar medvetandet också. Bara konstigt det där med att vi har helt privat inre värld som bara vi själva har åtkomst till. Alla andra materiella fenomen i rummet kan vi ju iaktta och studera gemensamt.
Citera
2023-05-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Medvetandet faller i huvudsak under kategorierna biologi och kemi, inte fysik. Och jo, vi har mycket bra koll på hur det fungerar. Medvetandet är bara en kroppsfunktion liksom alla andra, det utgörs av kolbaserade celler och har uppstått genom evolutionens slumpmässiga mutationer.
Kvantfysiken har lika lite relevans när det handlar om att förklara medvetandet som den har när det handlar om att förklara matsmältningssystemet eller blodcirkulationen.
Det kan verka som att radioapparaten skapar musiken. Musiken ändras ju när man ändrar på radioapparaten.
Men i själva verket är musiken utanför radioapparaten, i form av radiovågor.

Så det är väl inte helt omöjligt att medvetandet är typ så också.

För övrigt så förklarar kvantfysiken matsmältningssystemet, blodcirkulationen, o.s.v.
Eftersom utan kvantfysik skulle det inte finnas nåt matsmältningssystem, blodcirkulation, o.s.v.
Citera
2023-05-16, 18:33
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Det kan verka som att radioapparaten skapar musiken. Musiken ändras ju när man ändrar på radioapparaten.

För övrigt så förklarar kvantfysiken matsmältningssystemet, blodcirkulationen, o.s.v.
Eftersom utan kvantfysik skulle det inte finnas nåt matsmältningssystem, blodcirkulation, o.s.v.
Haha precis. Personer som på riktigt är övertygade om att musiken är inne i radioapparaten är ju per definition sinnessjuka.
Citera
2023-05-16, 19:03
Medlem
Citat:

Nu vet vi att det är hjärnan som ger upphov till medvetandet. Att säga att medvetandet kommer utifrån är lika långsökt som att säga att matsmältningssystemet kommer utifrån, som om att det bara verkar som om det är kroppens organ som ger upphov till det.

Förövrigt är din liknelse värdelös i sig själv. Radioapparaten omvandlar radiovågorna till musik, de är inte samma sak. Utan radio - ingen musik. Skulle hjärnan omvandla någon slags vågor till ett medvetande så gäller fortfarande samma sak, utan hjärna - inget medvetande. Därför har jag alltid betraktat teorierna om ett universellt medvetande som totalt ologisk. Antingen behöver det en hjärna eller så gör det det inte, man kan inte både ha kakan och äta den.

Kvantfysiken förklarar elementarpartiklars egenskaper, men den förklarar inte varför olika saker uppbyggda av materia uppstår och fungerar på olika sätt, då detta sker på en helt annan nivå. Ska du förklara för någon hur en diskmaskin fungerar så kan du inte förklara detta genom att beskriva hur dess atomer reagerar med varandra, då detta sker på ungefär samma sätt i alla materiella ting - inklusive medvetandet.
Citera
2023-05-16, 19:12
Medlem
Citat:
Nu vet vi att det är hjärnan som ger upphov till medvetandet. Att säga att medvetandet kommer utifrån är lika långsökt som att säga att matsmältningssystemet kommer utifrån, som om att det bara verkar som om det är kroppens organ som ger upphov till det.

Förövrigt är din liknelse värdelös i sig själv. Radioapparaten omvandlar radiovågorna till musik, de är inte samma sak. Utan radio - ingen musik. Skulle hjärnan omvandla någon slags vågor till ett medvetande så gäller fortfarande samma sak, utan hjärna - inget medvetande. Därför har jag alltid betraktat teorierna om ett universellt medvetande som totalt ologisk. Antingen behöver det en hjärna eller så gör det det inte, man kan inte både ha kakan och äta den.

Kvantfysiken förklarar elementarpartiklars egenskaper, men den förklarar inte varför olika saker uppbyggda av materia uppstår och fungerar på olika sätt, då detta sker på en helt annan nivå. Ska du förklara för någon hur en diskmaskin fungerar så kan du inte förklara detta genom att beskriva hur dess atomer reagerar med varandra, då detta sker på ungefär samma sätt i alla materiella ting - inklusive medvetandet.
Det betyder att "musiken" fortfarande finns där utanför radioapparaten, men i en annan form bara.

Jo i teorin, om man är tillräckligt intelligent, så skulle diskmaskinen kunna förklaras genom hur dess atomer reagerar med varandra.
Citera
2023-05-16, 19:29
Medlem
Citat:

Nu upplever ju i och för sig inte matsmältningssystemet något, så den liknelsen är inte heller särskilt värdefull.
Citera
2023-05-16, 19:37
Medlem
Citat:
Det betyder att "musiken" fortfarande finns där utanför radioapparaten, men i en annan form bara.

Jo i teorin, om man är tillräckligt intelligent, så skulle diskmaskinen kunna förklaras genom hur dess atomer reagerar med varandra.
En annan form som är totalt oanvändbar och meningslös utan en radio som kan omvandla den till lysningsbar musik. Är medvetandevågorna lika värdelösa utan en hjärna som kan snappa upp dem? Om inte, varför behövs det då en hjärna?

Diskmaskinens atomer reagera med varandra på precis samma sätt som atomerna i de flesta andra saker gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Nu upplever ju i och för sig inte matsmältningssystemet något, så den liknelsen är inte heller särskilt värdefull.
Och medvetandet smälter inte mat. Detta är två helt och hållet fysiska processer i kroppen, det är det relevanta sambandet i liknelsen.
Citera
2023-05-16, 19:45
Medlem
Citat:
En annan form som är totalt oanvändbar och meningslös utan en radio som kan omvandla den till lysningsbar musik. Är medvetandevågorna lika värdelösa utan en hjärna som kan snappa upp dem? Om inte, varför behövs det då en hjärna?

Diskmaskinens atomer reagera med varandra på precis samma sätt som atomerna i de flesta andra saker gör.

Och medvetandet smälter inte mat. Detta är två helt och hållet fysiska processer i kroppen, det är det relevanta sambandet i liknelsen.

Nu erkände du ju att liknelsen var helt värdelös. Två fysiska processer som i sådant fall ger upphov till vitt skilda fenomen. Varav det ena som inget annat materiellt fenomen kan åstadkomma, något helt väsensskilt. Man pratar om stark emergens i sammanhanget, men det finns liksom inget överhuvudtaget som kan förutspå att en hjärna kan skapa upplevelser när man studerar den. Det så kallade förklaringsgapet kvarstår därför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in