Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-08, 23:45
  #1
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Mina päron inskaffade sig en ny iMac i början av 2019.

Tyvärr gick dom på säljarens skitsnack om den "nya" fusion drive som var en kombinerad SSD med HDD. Idag vad jag på besök hos dom och den är ännu segare nu än när dom köpte den. Över 3 min tog bara starten sedan ca 30 sek till för att logga in. Och dom är bra trötta på detta.

Nu till vad man skall göra.
Att byta fusion drive till SSD är att rekommendera. Men det är inte lätt att byta själv. Speciellt då skärmen idag sitter fast med dubbeltejp och inte med magneter som dom tidigare runt 2010.

Så jag funderar på om att bara skaffa en extern SSD till thunderbolt/usb-C.
Sätt några klipp där man kopplar in en extern dock via USB. Men borde inte thunderbolt porten gå snabbare i så fall?
Citera
2023-05-09, 19:14
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelightbluebird
Mina päron inskaffade sig en ny iMac i början av 2019.

Tyvärr gick dom på säljarens skitsnack om den "nya" fusion drive som var en kombinerad SSD med HDD. Idag vad jag på besök hos dom och den är ännu segare nu än när dom köpte den. Över 3 min tog bara starten sedan ca 30 sek till för att logga in. Och dom är bra trötta på detta.

Nu till vad man skall göra.
Att byta fusion drive till SSD är att rekommendera. Men det är inte lätt att byta själv. Speciellt då skärmen idag sitter fast med dubbeltejp och inte med magneter som dom tidigare runt 2010.

Så jag funderar på om att bara skaffa en extern SSD till thunderbolt/usb-C.
Sätt några klipp där man kopplar in en extern dock via USB. Men borde inte thunderbolt porten gå snabbare i så fall?

Fusion Drive är inget jag har någon bra erfarenhet av, en slags kompromiss som inte blev nån hit. En extern SSD som ansluts via Thunderbolt är det bästa valet om du inte vill byta den interna disken. Thunderbolt är mycket snabbare än USB.
Citera
2023-05-09, 22:48
  #3
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Fusion Drive är inget jag har någon bra erfarenhet av, en slags kompromiss som inte blev nån hit. En extern SSD som ansluts via Thunderbolt är det bästa valet om du inte vill byta den interna disken. Thunderbolt är mycket snabbare än USB.

Hade gärna bytt den interna disken istället. Men då jag sett hur man gör och riskerna med att tex spräcka skärmen gör att jag väljer ett enklare alternativ.

Thunderbolt verkar svårt att finna. Usb-c fungerar på TB men hur mycket hastighet förlorar man?
En video där dom kör via USB 3 porten laddar hela osX inkl inloggning på 38sek. Så kanske ändå kör USB eller usb-c.
Citera
2023-05-10, 14:52
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelightbluebird
Hade gärna bytt den interna disken istället. Men då jag sett hur man gör och riskerna med att tex spräcka skärmen gör att jag väljer ett enklare alternativ.

Thunderbolt verkar svårt att finna. Usb-c fungerar på TB men hur mycket hastighet förlorar man?
En video där dom kör via USB 3 porten laddar hela osX inkl inloggning på 38sek. Så kanske ändå kör USB eller usb-c.

USB = 5 Gbps
Thunderbolt = 40 Gbps

Så en extern disk med Thunderboltanslutning är ju (i teorin) åtta gånger snabbare än en USB-disk.
Citera
2023-05-10, 19:47
  #5
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
USB = 5 Gbps
Thunderbolt = 40 Gbps

Så en extern disk med Thunderboltanslutning är ju (i teorin) åtta gånger snabbare än en USB-disk.

Ska nog göra ett test med en USB-c först. Har en disk liggandes. Annars får det bli en TB disk.
Citera
2023-05-16, 22:48
  #6
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Testade med en extern disk jag hade.
Den fungerade mycket bra. Efter bara en minut var den inloggad och klar att användas.

Så päronen skaffade denna, då den skulle förmodligen vara snabbare än den jag testade med.
https://www.inet.se/produkt/4305233/...500gb-2000mb-s

Men när jag skulle formatera disken så fanns bara valen:
OS X Extended (Journaled)
OS X Extended (Journaled, Encrypted)
MS-Dos (FAT)
exFAT

Alternativet Apple File System (APFS) fanns inte att välja.
Och då kunde jag inte installera Ventura.

Någon som vet varför APFS inte fanns med? Det fanns på min disk jag testade innan med.
Citera
2023-05-17, 07:38
  #7
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelightbluebird

Någon som vet varför APFS inte fanns med? Det fanns på min disk jag testade innan med.
Jag har ingen aning.

Men jag undrar ifall du får olika valmöjligheter ifall du väljer att visa volymer eller enheter.

Om det inte är lösningen: prova att formatera som Mac OS Extended.
Därefter öppnar du Skivverktyg igen och ser om APFS finns som alternativ.
Citera
2023-05-17, 15:35
  #8
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag har ingen aning.

Men jag undrar ifall du får olika valmöjligheter ifall du väljer att visa volymer eller enheter.

Om det inte är lösningen: prova att formatera som Mac OS Extended.
Därefter öppnar du Skivverktyg igen och ser om APFS finns som alternativ.

Vart har du visning av volym eller enheter?

Jag provade flera av valen när jag formaterade. Även FAT vid ett tillfälle även fast jag förstod att det inte skulle fungera.
Citera
2023-05-17, 16:12
  #9
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelightbluebird
Vart har du visning av volym eller enheter?

Jag provade flera av valen när jag formaterade. Även FAT vid ett tillfälle även fast jag förstod att det inte skulle fungera.
Jag är ännu inte så van med Ventura som jag var med tidigare system. Då skulle man (om jag minns rätt) välja om man ville se enheter (eller om det var volymer) då det ena var förvalt.

Bilden som visas visar enheter, med dess underliggande volymer.
https://support.apple.com/sv-se/guid...skutl14079/mac

Tydligen är det nu, som sig bör, default att visa båda.

Till problemet.
Får du olika val om du väljer att formatera enhet eller volym?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback