2023-05-09, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Nja, en del därute börjar tvivla. För mycket har hänt och jordbävningen gjorde nog sitt.

Men man ska komma ihåg att Erdogan är en stark ledare och det har gjort att Turkiet betytt något framförallt utrikespolitiskt. På gott och ont naturligtvis men troligtvis blir Turkiets roll i världspolitiken mindre med Kemal Kılıçdaroğlu (någon kan kanske hjälpa till med uttalet här) som president. En koalition som han kommer att leda har alltid en inneboende svaghet och han själv verkar inte vara någon färgstark person.

Vart Turkiet hamnar är nog svårt att sia om men några dramatiska förändringar lär vi inte se. Alltså här menar jag NATO-frågan för Sverige eller Turkiets förhållande österut och till Ryssland. Vad som verkar vara fleras uppfattningar är att just Syrien-frågan t.o.m. kommer att lösas snabbare. Vi får se vad som händer i övrigt men någon större kursändring verkar en del inte tro på.

1. https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_2023_Turkish_presidential_ election#Second_round Det sitter en drös akademiker och försöker fiffla med opinionsundersökningar mot Erdogan, men den underliggande trenden ser ut ha Erdogan som vinnare. Från graf listan och publiceringen av polls så syns det tydligt att det sitter några akademiker och försöker styra diagrammens utformning med förfalskade opinionsundersökningar.

2. Utan ett parlamentariskt underlag är det svårt att styra ett land och löftet som utfärdats är väl att Presidentmakten i Turkieye ska försvagas ifall Socialdemokraten blir vald till president.

3. Det verkar som att många i väst tror att Erdogans konkurrent skulle innebära NATO fördelar. Men de glömmer att denne i bästa fall kommer att vara beroende av nationalister och att förhandlingarna antagligen kommer att fortsätta åtminstone tills även Sverige har en socialdemokratisk regering.

4. Bye-bye
2023-05-09, 14:54
Medlem
JustZlatans avatar
Han som riggar valet kan inte förlora.
2023-05-09, 15:00
Medlem
BlyatMans avatar
Erdogan vinner garanterat, han har kommit undan med allt möjligt och har sluppit åtal. Att fuska till sig valet är det absolut minsta problemet. Hela valmyndigheten är redo att göra allt för att han ska lyckas.
2023-05-09, 15:54
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Jag hejar på Kılıçdaroğlu. Han känns mera stabil som person av det jag kunnat se, medans Erdogan är mera impulsiv och personlig. När han började jaga komiker i andra länder som skämtade om honom började mitt agg mot honom.

Kılıçdaroğlu hoppas jag kan se till att byrokratin och stabiliteten vinner över nyckfullheten och populism. Är inget fan av hur Turkiet hanterat vissa internationella frågor och är rädd för att de av enstaka personers tycke och vilja förstör mycket i den makropolitiska världen.

Tillägg. Tror Erdogan tar det då han också känns som någon som kan rigga utgången om han inte skulle vara nöjd. Men kanske får vi en ny militärkupp eller så?
2023-05-09, 15:59
Avslutad
Hoppas Erdoğan vinner så vi slipper NATO.
2023-05-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Hoppas Erdoğan vinner så vi slipper NATO.
Tveksamt va? Vinner han valet så kommer han argumentera att Sveriges inträde "kostat". Det finns dock en viss vinning i att "stå upp" mot Sverige och främst USA innan valet. Pressen på Erdogan är massiv. Hela jävla alliansens "open door" policy är hotad. Jag tror dessvärre vi är medlemmar innan mötet i Juli.
2023-05-09, 17:10
Medlem
Insamlingskontrolls avatar
Vad går Erdogan till val på? Vallöften?
Och vad går Kemal till val på?

Bägge gubbarna kommer få lite jobbigt läge efter valet.
Spekulerar. Erdogan vinner nog på att hans väljare typ vallar getter.
Där svider möjligen inte ekonomin lika illa som för de i städerna.

Så unikt av Erdogan att skylla på judarna. Det är han väl först med

Tipset är väl att Erdogan trycker upp lite nya stålar tills på söndag...
Har man redan inflation på 60% så...
2023-05-09, 17:28
Medlem
AKKo-Itachis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
burade han inte in kilicdaraglu? eller var det någon annan oppositionskandidat

Det är nog den kurdiska oppositionsledaren Selahattin Demirtaş du tänker på.
2023-05-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
burade han inte in kilicdaraglu? eller var det någon annan oppositionskandidat
Demirtas

HDP
2023-05-09, 17:50
Medlem
Ryssland kommer såklart hjälpa Erdogan att vinna valet. Vore en fullständig katastrof för Putin om han förlorar en nära allierad på andra sidan Svarta Havet. De har precis invigt ett kärnkraftverk ihop för ryska pengar och så har man turkstream och andra samarbeten ihop.

Det är redan klart era nötter.
Senast redigerad av Kimma7 2023-05-09 kl. 17:53.
2023-05-09, 18:02
Medlem
Vintergrisens avatar
Som jag nämnde i en annan tråd har jag för mig att stödet för AKP brukar vara större bland utlandsturkar än på hemmaplan i Turkiet. Om så är fallet och det samtidigt är jämt i de opinionsundersökningarna som endast visar sympatier hos turkar i Turkiet borde det tala för att Erdogan och AKP tar hem segern.

Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Ryssland kommer såklart hjälpa Erdogan att vinna valet. Vore en fullständig katastrof för Putin om han förlorar en nära allierad på andra sidan Svarta Havet. De har precis invigt ett kärnkraftverk ihop för ryska pengar och så har man turkstream och andra samarbeten ihop.

Det är redan klart era nötter.

Vet du hur Kilicdaraglu och den övriga oppositionen har förhållit sig till Ryssland jämfört med Erdogan och AKP?
Senast redigerad av Vintergrisen 2023-05-09 kl. 18:05.
2023-05-09, 18:24
Medlem
Hoppas på Erdogan. Den andra killens namn blir bara så krångligt att uttala.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in