2023-05-14, 08:49
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Undrar om Erdogan kommer att vinna presidentvalet eller "vinna" presidentvalet.

Erdogan signalerar ändrad konstitution:

Türkiye may amend Constitution for 50%+1 in elections
Türkiye may take steps toward making a constitutional amendment to change the 50%+1 vote requirement in presidential polls after Sunday's elections, President Recep Tayyip Erdoğan said Friday.

"A step could be taken regarding this matter. It requires a constitutional amendment and we may take action after the elections," the president said, in response to a question about if he would be interested in changing the law that requires candidates to receive over 50% of the vote, which forced political parties to forge alliances.
https://www.dailysabah.com/politics/elections/turkiye-may-amend-constitution-for-501-in-elections
2023-05-14, 09:11
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Erdogan kommer vinna eftersom turkar är ett degenererat folk som precis som Erdogan själv står upp för islamism, fanatisk nationalism och etniska rensningar mot minoriteter i sitt land.

Ett hatiskt folk som sluter upp och står tillsammans helt enkelt.
2023-05-14, 09:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Enligt Oddschecker så ges "any other candidate" oddset 4/11 gentemot Erdogans 2. Således, oddsen är låga för motkandidaten och höga för sittande presidenten Erdogan. Sedan om man ska ta detta för dagens sanning så får man nog vara försiktig.

För den som inte ägnar sig åt spel och dobbel, innebär "låga odds" att sannolikheten är stor och "höga odds" att sannolikheten är mindre.

https://www.oddschecker.com/politics/european-politics/2023-turkish-presidential-election/2023-turkish-presidential-election-winner
Intressant. Jag trodde det var jämt skägg i förväntningarna.

Kılıçdaroğlu klar favorit alltså.

Men kommer Erdogan "tillåta" att en annan kandidat vinner. Jag är mycket tveksam till hur demokratiska och fria de turkiska valen är. Erdogan kontrollerar antagligen valmyndigheten etc.
2023-05-14, 09:40
Medlem
Madagascars avatar
Live turkisk stats-tv på engelska:
https://www.youtube.com/watch?v=5VF4aor94gw&ab_channel=TRTWorld

Just nu något ekonomiprogram som snurrar med jag hoppas de börjar följa valet snart.
2023-05-14, 09:42
Avslutad
Jag pratade med en turk på jobbet. han sa att erdogan betalat uppbyggnaden av alla raserade hem. Byggnaderna är redan klara. och nu ska dom vara jordbävningssäkra.
Han sa också att fifflandet med byggregler var före erdogans tid.

Även om oppositionen vinner kommer sverige få vänta med nato-inträdet, enligt en intervju SVT gjorde med en oppositionell ledare.
Det finns en ovilja från religiösa turkar att släppa in sverige i Nato. Då vore det lite dumt av nyvald regering att bland det första dom gör, släppa in sverige i nato.
2023-05-14, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Jag trodde det var jämt skägg i förväntningarna.

Kılıçdaroğlu klar favorit alltså.

Men kommer Erdogan "tillåta" att en annan kandidat vinner. Jag är mycket tveksam till hur demokratiska och fria de turkiska valen är. Erdogan kontrollerar antagligen valmyndigheten etc.
Ledarsidorna tror inte det. Domare har bytts ut, Erdogan kontrollerar polis och militär samt det pågår även ett parlamentsval och kontroll av det behövs även för att genomföra lagförslag. Så, även om väljare röstar för oppositionskandidaten är det inte säkert att de vill att oppositionen ska ta över parlamentet.

Det är lite som i USA där väljare stödjer EN presidentkandidat, men sedan väljer motstående parti för att kontrollera kongressen, lite "checks and balances" över det hela.
2023-05-14, 09:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Elon Musk (twitter) erkänner att de censurerade motståndare efter att den turkiska regeringen velat det.

https://twitter.com/elonmusk/status/1657422401754259461
Intressant.

Men vem/vad är censurerade? För vem?

Elon skriver att han ska publicera vad turkiska regeringen skickat till dem. Men han har inte gjort det eller jag hittar inte det...
2023-05-14, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag pratade med en turk på jobbet. han sa att erdogan betalat uppbyggnaden av alla raserade hem. Byggnaderna är redan klara. och nu ska dom vara jordbävningssäkra.
Han sa också att fifflandet med byggregler var före erdogans tid.

Även om oppositionen vinner kommer sverige få vänta med nato-inträdet, enligt en intervju SVT gjorde med en oppositionell ledare.
Det finns en ovilja från religiösa turkar att släppa in sverige i Nato. Då vore det lite dumt av nyvald regering att bland det första dom gör, släppa in sverige i nato.

En turkisk tidning gjorde en omröstning om man ville se Sverige i Nato. Nej-sidan vann med 92,4 procent.

https://cdn.yenicaggazetesi.com.tr/news/2023/01/230120231355272472402_1.JPG
2023-05-14, 10:24
Medlem
frithiofssons avatar
Var kan man följa rösträkningen?
2023-05-14, 10:29
Medlem
Erdogan är smart. Han gratulerar alla föräldrar i sitt tal eftersom det är mors dag i Turkiet idag. Han kommer plocka hem rösterna nu. Det har inte opposition gjort.
2023-05-14, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frithiofsson
Var kan man följa rösträkningen?

Se flesta sidor kommer rapportera om det när lokalerna stänger vid 17 så bara välj någon av dem. Al Jazeera, Cnn, Bbc, Reuters etc
2023-05-14, 10:32
Avstängd
Grontarskonts avatar
Normalt sett borde Erdogan varit utbytt för länge sedan med Turkiet fungerar inte normalt så har kan nog fortsätta mot diktaturens rand.

Hoppas för allas bästa att Erdogan förlorar och att nån annan får möjlighet att få ordning på landet och dess icke fungerande ekonomi med en inflation på 100 %!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in