2023-05-08, 22:15
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det är ju självklart att det här ska finnas en allmän tråd om denna grupp. Rhapsody Of Fire, tidigare Rhapsody, är ett italienskt symphonic/power metal-band. På grund av en tvist rörande upphovsrätten till ordet 'Rhapsody' lade gruppen till 'Of Fire'. Det skedde 2006.

Basen till bandet föddes redan 1993 med namnet Thundercross. Och med tiden har det blivit bandet Rhapsody Of Fire som vi känner till idag. De har under sin karriär släppt 13 st. fullängdsalbum och samlat ihop fans över hela världen.

Musiken är inspirerad av klassiska kompositörer som Vivaldi, Bach, Paganini samt nordisk folkmusik och själva kallar de sin egen musik för film score metal. Texterna är inspirerad av fantasy och medeltiden och handlar om en fantasy-värld som gitarristen Luca Turilli och keyboardisten Alex Staropoli skapat.

Det är dessa två musiker som varit huvudhjärnorna i bandet. Och den kollaborationen sprack tyvärr 2011 när Luca Turilli tog sitt pick och pack och startade upp ett "nytt" Rhapsody: Luca Turilli's Rhapsody.

Att det blev en split mellan dessa parter berodde på att Luca Turilli ville fortsätta att skapa väldigt storslagen och episk musik. Alex Staropoli ville tvärtom, han ville att bandet skulle fokusera på enklare låtar och enklare strukturer så att det passade bra att spela live inför publik.

Så det har varit lite rörigt med medlemmar. Och inte blev det enklare av att Luca Turilli gjorde ett projekt med Fabio Lione, originalsångare i Rhapsody (Of Fire) med namnet: Turilli / Lione Rhapsody.

Som ni förstår är Rhapsody ett starkt varumärke som säljer, i alla fall i vissa länder.

Diskografin (Rhapsody Of Fire) är stor:
"Legendary Tales" (1997)
"Symphony Of Enchanted Lands" (1998)
"Dawn Of Victory" (2000)
"Rain Of A Thousand Flames" (2001)
"Power Of The Dragonflame" (2002)
"Symphony Of Enchanted Lands II – The Dark Secret" (2004)
"Triumph Or Agony" (2006)
"The Frozen Tears Of Angels" (2010)
"From Chaos To Eternity" (2011)
"Dark Wings Of Steel" (2013)
"Into The Legend" (2016)
"The Eighth Mountain" (2019)
"Glory For Salvation" (2021)

Det är nog många fans som håller albumet "Symphony Of Enchanted Lands" (1998) som bandets bästa, dock inte jag. Känns lite för ojämn och massiv, jag föredrar klart "Dawn Of Victory" (2000) där större fokus ligger på gitarrer istället för storslagna arrangemang.

Lyssnar ni på Rhapsody Of Fire? Har ni några favoriter? Kom det något bra av splitten 2011?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2023-05-08 kl. 22:33.
Citera
2023-05-10, 23:26
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Att jag skapade tråden var lite för att jag såg att det är på gång nytt material med bandet.

Låten "Kreel's Magic Staff" kommer släppas snart på AFM Records.

- Länk (YT) till "Kreel's Magic Staff" (Official Lyric Video)

Premieres in 38 hours - May 12 at 2:00 PM

Music & lyrics by: Alex Staropoli, Giacomo Voli, Roby De Micheli
Produced by: Alex Staropoli
Mixed by: Seeb Levermann
Mastered by: Seeb Levermann

Lyrics:
Citera
2023-05-19, 20:00
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Att jag skapade tråden var lite för att jag såg att det är på gång nytt material med bandet.

Låten "Kreel's Magic Staff" kommer släppas snart på AFM Records.

- Länk (YT) till "Kreel's Magic Staff" (Official Lyric Video)

Premieres in 38 hours - May 12 at 2:00 PM

Music & lyrics by: Alex Staropoli, Giacomo Voli, Roby De Micheli
Produced by: Alex Staropoli
Mixed by: Seeb Levermann
Mastered by: Seeb Levermann

Lyrics:

Trevligt, tack för tipset.

Lyssnade mycket på dom runt 2000-2004, ”Dawn of Victory” och "Rain Of A Thousand Flames" hör till mina favoriter. Har tyvärr tappat dom lite sedan dess, familj och jobb kom emellan. Men den här tråden väckte intresset igen så ska hitta tid att lyssna på deras senare plattor.
Citera
2023-05-20, 00:13
Medlem
NoTruces avatar
Du fortsätter med dina metaltrådar, CtrAltDelThis, det är roligt att se!

Vad gäller bandet började jag lyssna på dem omkring 2002, när de bara hette Rhapsody. Det var i samband med släppet Power of the Dragonflame. Efter den plattan har jag bara lyssnat på dem sporadiskt. Det tenderade tyvärr att bli alltför svulstigt på bekostnad av catchiga refränger. Dock tycker jag de ryckte upp sig rejält med plattan The Eight Mountain. Gillar den nya sångaren Giacomo Voli, även om han naturligtvis inte slår Fabio. Ingen slår Fabio.

Föga förvånande håller jag de första tre plattorna högst, särskilt Dawn of Victory, då den innehåller en av världens bästa power metal-låtar, nämligen "Holy Thunderforce". Inte bara "holy", inte bara "thunder" utan "HOLY-fucking-THUNDERFORCE"! Kan det bli mer power metal än så?

Passa gärna på att spana in låten i ett liveframträdande från DVD:n Visions of the Enchanted Lands. Fabio är i högform och visar hur en slipsten ska dras, och de andra medlemmarna är inte så pjåkiga heller. Älskar särskilt det italienska uttalet i HOLY TAAAAAAAAAAAANDERFÅRS. Rhapsody (of Fire) visar varför Italien tillhör eliten när det gäller riddarrock, därom råder inget tvivel.
Citera
2023-05-23, 18:11
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Du fortsätter med dina metaltrådar, CtrAltDelThis, det är roligt att se!

Det är så att jag har 4 fans på den här musik-delen.. du är en av dessa lyckliga. Och jag vill inte göra mina fans besvikna.
Citera
2024-02-26, 19:26
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Den som vill ha ett nytt stycke symphonic power metal behöver bara vänta några dagar till, för då dyker Rhapsody Of Fire upp med "Challenge The Wind".

Det är ett smakprov från nya albumet med samma namn som droppar senare.

Tracklistan:

1. "Challenge The Wind"
2. "Whispers Of Doom"
3. "The Bloody Pariah"
4. "Vanquished By Shadows"
5. "Kreel's Magic Staff"
6. "Diamond Claws"
7. "Black Wizard"
8. "A Brave New Hope"
9. "Holy Downfall"
10. Mastered By The Dark"
Citera
2024-03-02, 19:33
Medlem
Rhapsody är några utav mina gamla hjältar. Dawn of victory-plattan lyssnade jag sönder som tonåring. Jag har dock sämre koll på deras senare material.
Nu i november kommer dom till Sverige. Det blir spelningar i Malmö, Göteborg, Stockholm och Gävle.
Det skulle vara kul att se dom, kanske jag åker och kollar.
Citera
2025-10-14, 12:54
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Håll med om att "Land Of Immortals" är bästa låten från Rhapsodys album "Legendary Tales" (1997)?
Citera
2025-10-20, 18:07
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Hur ska vi tro att en sån som Luca Turilli försörjer sig idagsläget? Ingen ny musik på flera år och inget aktuellt turnerande?
Citera
2025-10-20, 18:17
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Hur ska vi tro att en sån som Luca Turilli försörjer sig idagsläget? Ingen ny musik på flera år och inget aktuellt turnerande?

Han verkar fortfarande vara aktiv som musiker, bara lite mer bakom kulisserna. Här diskuteras ämnet:

https://www.reddit.com/r/PowerMetal/..._luca_turilli/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in