2023-05-08, 20:39
Medlem
Musikopps avatar
Intressant att fler noterat Coop’s trixande med både priser och utgående varor. Ofta kör de med ”köp två för x kr, spara y kr”, men skylten sitter vid en annan vara än den som avses. Man måste läsa även det finstilta för att inte missa det lilla lilla förbehållet längst ned.

Sen har de så dålig omsättning på färskvarorna att de alltid måste vända bort datumen i hopp om att någon närsynt pensionär missar att mjölken går ut samma dag. Inte konstigt att Coop dras med dålig lönsamhet och därför höjde priserna och därmed inflationen sex veckor före konkurrenterna.
Citera
2023-05-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Intressant att fler noterat Coop’s trixande med både priser och utgående varor. Ofta kör de med ”köp två för x kr, spara y kr”, men skylten sitter vid en annan vara än den som avses. Man måste läsa även det finstilta för att inte missa det lilla lilla förbehållet längst ned.

Sen har de så dålig omsättning på färskvarorna att de alltid måste vända bort datumen i hopp om att någon närsynt pensionär missar att mjölken går ut samma dag. Inte konstigt att Coop dras med dålig lönsamhet och därför höjde priserna och därmed inflationen sex veckor före konkurrenterna.

Jaha`?

men mjölk med sista förbrukningsdatum brukar hålla 10 dagar till oftast. (rätt förvarat)

Du kanske ska läsa lite baskunskaper och sluta slänga mat i onödan.

det är ett rekommenderat datum där de garanterar att varan håller minst till detta datum.

I danmark heter det faktiskt minst hållbar till istället för bäst före som är extremt missvisande och lurar i folk som inte vet nånting att varorna skulle vara dåliga.

Pga idioter som plockar bakifrån får man slänga massor med mat helt i onödan.
I slutändan är det konsumenterna som får betala det iform av höjda priser på vissa varor.
Butikerna jobbar inte gratis.
Senast redigerad av Blatteman 2023-05-08 kl. 21:16.
Citera
2023-05-08, 21:17
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Jaha`?

men mjölk med sista förbrukningsdatum brukar hålla 10 dagar till oftast. (rätt förvarat)

Du kanske ska läsa lite baskunskaper och sluta slänga mat i onödan.

det är ett rekommenderat datum där de garanterar att varan håller minst till detta datum.

I danmark heter det faktiskt minst hållbar till istället för bäst före som är extremt missvisande och lurar i folk som inte vet nånting att varorna skulle vara dåliga.

Mjölkpaketen längre bak håller 15 dagar för samma pris. Varför inte sänka priset 5% på de varor vars BÄST före-datum infaller på köpdagen? Nä, istället ska Coop mygla och luras.
Citera
2023-05-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Mjölkpaketen längre bak håller 15 dagar för samma pris. Varför inte sänka priset 5% på de varor vars BÄST före-datum infaller på köpdagen? Nä, istället ska Coop mygla och luras.

Använder du 1 paket mjölk per 15 dagar eller?

Förstår om du använder extremt lite mjölk endast till tekoppen osv.

De flesta som köper mjölken brukar använda paketet inom ett par dagar.
Citera
2023-05-08, 23:04
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Använder du 1 paket mjölk per 15 dagar eller?

Förstår om du använder extremt lite mjölk endast till tekoppen osv.

De flesta som köper mjölken brukar använda paketet inom ett par dagar.
Det finns såna som storhandlar. Det betyder att man köper många varor samtidigt.
Citera
2023-05-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Det finns såna som storhandlar. Det betyder att man köper många varor samtidigt.

De som storhandlar mjölk brukar också använda mjölken i en rasande fart med ungar hemma.

Det går åt snabbt innan de måste hämta mer mjölk inom 1 vecka.
Citera
2023-05-08, 23:21
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Innan var ju alltid Coop något som man kunde lita på alltid skulle ha en bra lägstanivå.
På samma sätt som de kände ett ansvar för sina kunder, osv.

Men oftare och oftare nu under senare tid, så har jag märkt hur Coop (och Coop Extra) börjar försöka smyga undan sina Utgångna varor till bara något rabatterat pris.

Och när jag skriver Utångna varor så menar jag inte varor med några dagar Kvar tills det går ut.
Utan omkring en Månad Redan för gamla, utgångna varor alltså !!!

När jag påpekat det för personalen så har de ljugit mig rakt i ansiktet och sagt att "Nejdå, den varan är inte alls för gammal, det är ju en halv månad kvar" (varpå deras yngre kollega med uppspärrade ögon klentroget stirrat på sin äldre kollega - för det var ju verkligen en alldeles för gammal vara).

Detta har jag sett på flera färskvaror, alltifrån sallad i påse till kalla såser, och plastförpackade kakor och Gud vet vad.
Det värsta jag sett var ett nästan ett helt år för gamla frysta färdigburgare eller ngt sådant.

Som sagt, detta hände ALDRIG innan.
Eller åtminstone väldigt sällsynt, och så fort man påpekade vidtogs åtgärder.
Om datumet bara var något i närheten av utgångsdatum (på plussidan alltså) så erbjöds alltid kraftigt rabatterat pris på stående fot - så inte nu längre.

Så ...
Har något hänt med Coop ???
Att slarva någon enstaka gång får man väl nästan räkna med.
Men så ofta, och varför just nu - och inte förr ???

Vad har hänt med Coop, och Coop Extra ???
Ja din observation är inte fel.
Upptäckte det idag själv. Istället för 50% på gamla varor då slänger de in varor som kostar massa men kanske 5% billigare för att få en att köpa fel. Fult.
Citera
2023-05-10, 07:08
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Hur menar du att dom ljuger om huruvida varan är utgången eller ej?
Det står ju på varan vilket datum som gäller.
Vadå? Läste du inte inlägget du ändå besvärade dig med att citera i sin hela längd.
Jag kan citera det igen, iaf det aktuella stycket:
"När jag påpekat det för personalen så har de ljugit mig rakt i ansiktet och sagt att "Nejdå, den varan är inte alls för gammal, det är ju en halv månad kvar" (varpå deras yngre kollega med uppspärrade ögon klentroget stirrat på sin äldre kollega - för det var ju verkligen en alldeles för gammal vara)."

Förstår du fortfarande inte?

Vill du att jag ska ta det igen, men kanske mer pedagogiskt?
Ok.

Jag (nu förklarar jag alltså) hämtade alltså mig personal från Coop, först en och sen en till (som den förste kallade på).
Och jag berättade (påpekade) för dem att varan är för gammal.
Den förste kallade då på sin kollega.
Och kollegan sa då till oss båda att "Nejdå, den varan är inte alls för gammal, det är ju en halv månad kvar."
Både jag OCH den förste kollegan blev då väldigt förvånade.
Eftersom det ju - som du själv skriver om - stod tydligt på datummärkningen vilket datum det var som gällde. Dvs utgångsdatum.

Kollegan ljög alltså.
För mig och för sin kollega.

Förstår du bättre nu?

Jag kan dessutom tillägga att detta inte var första gången den personen ljugit om datummärkningar för bla mig.
Tex såhär - "Salladen i påsen har gått ut för länge sedan".
"Nejdå, det är ingen fara, det är lång tid kvar.

Men detta handlar alltså inte bara om en enda anställd.
För de har satt det i system.
Normalt har ju varit att sätta ut varor som SNART ska gå ut på en rea-hylla (tex).
Nu sätter de istället varorna som redan HAR gått ut - ibland upp till en hel Månad sedan utgångsdatum, på rea-hyllan med några kronors rabatt bara.
För en hel månad gamla varor tycker jag ju att det borde vara mer rabatt än bara några få kronor.

Men de passar på, för att de fattar att de allra flesta inte kommer att kolla på datummärkningen. De bara ser "Rea" och så plockar de ner varan i vagnen.

Ofta har jag sett hur hela sortiment överförts till Rea-hyllan - efter att de förstått att datumet gått ut.
För veckor sedan.
En gång såg jag ett helt sås-sortiment som hade gått ut för mer än två veckor sedan som nu stod på Rea-hyllan.
Citera
2023-05-10, 12:08
Medlem
LemPicas avatar
Om du lärde dej skriva bättre istället för långt så skulle det minska risken för missförstånd.
Du skrev inte ut att datumet verkligen var för gammalt eller om personalen försökte få dej att tro att du läst fel.
Men med tanke på vilken fitta du verkar vara hoppas jag att du alltid bara har utgångna varor att välja på hädanefter.
Personalen har mitt fulla stöd 🙂

Citat:
Vadå? Läste du inte inlägget du ändå besvärade dig med att citera i sin hela längd.
Jag kan citera det igen, iaf det aktuella stycket:
"När jag påpekat det för personalen så har de ljugit mig rakt i ansiktet och sagt att "Nejdå, den varan är inte alls för gammal, det är ju en halv månad kvar" (varpå deras yngre kollega med uppspärrade ögon klentroget stirrat på sin äldre kollega - för det var ju verkligen en alldeles för gammal vara)."

Förstår du fortfarande inte?

Vill du att jag ska ta det igen, men kanske mer pedagogiskt?
Ok.

Jag (nu förklarar jag alltså) hämtade alltså mig personal från Coop, först en och sen en till (som den förste kallade på).
Och jag berättade (påpekade) för dem att varan är för gammal.
Den förste kallade då på sin kollega.
Och kollegan sa då till oss båda att "Nejdå, den varan är inte alls för gammal, det är ju en halv månad kvar."
Både jag OCH den förste kollegan blev då väldigt förvånade.
Eftersom det ju - som du själv skriver om - stod tydligt på datummärkningen vilket datum det var som gällde. Dvs utgångsdatum.

Kollegan ljög alltså.
För mig och för sin kollega.

Förstår du bättre nu?

Jag kan dessutom tillägga att detta inte var första gången den personen ljugit om datummärkningar för bla mig.
Tex såhär - "Salladen i påsen har gått ut för länge sedan".
"Nejdå, det är ingen fara, det är lång tid kvar.

Men detta handlar alltså inte bara om en enda anställd.
För de har satt det i system.
Normalt har ju varit att sätta ut varor som SNART ska gå ut på en rea-hylla (tex).
Nu sätter de istället varorna som redan HAR gått ut - ibland upp till en hel Månad sedan utgångsdatum, på rea-hyllan med några kronors rabatt bara.
För en hel månad gamla varor tycker jag ju att det borde vara mer rabatt än bara några få kronor.

Men de passar på, för att de fattar att de allra flesta inte kommer att kolla på datummärkningen. De bara ser "Rea" och så plockar de ner varan i vagnen.

Ofta har jag sett hur hela sortiment överförts till Rea-hyllan - efter att de förstått att datumet gått ut.
För veckor sedan.
En gång såg jag ett helt sås-sortiment som hade gått ut för mer än två veckor sedan som nu stod på Rea-hyllan.
Citera
2023-05-10, 12:39
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Om du lärde dej skriva bättre istället för långt så skulle det minska risken för missförstånd.
Du skrev inte ut att datumet verkligen var för gammalt eller om personalen försökte få dej att tro att du läst fel.
Men med tanke på vilken fitta du verkar vara hoppas jag att du alltid bara har utgångna varor att välja på hädanefter.
Personalen har mitt fulla stöd 🙂
Jag skriver bättre än dig, så du behöver inte vara orolig.
Det är ju allmänt känt. Vi kan tex kika i uppslagsboken över "Sveriges främsta Mongoloider" att du står på första plats, som "Mongoloid No1: LemPica" - med tillägget "Allmänt känd för sin pinsamma CP-arm."
Citera
2023-05-10, 16:07
Medlem
LemPicas avatar
Du är ju gravt dum i huvudet.
Till och med personalen på Coop har listat ut det.
Må du endast äta gammal mat för evigt.

Citat:
Jag skriver bättre än dig, så du behöver inte vara orolig.
Det är ju allmänt känt. Vi kan tex kika i uppslagsboken över "Sveriges främsta Mongoloider" att du står på första plats, som "Mongoloid No1: LemPica" - med tillägget "Allmänt känd för sin pinsamma CP-arm."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in