2023-05-07, 19:35
Medlem
Hej.
Jag har under senaste 2 månaderna haft problem med smärta i sköldkörteln, men haft svårt från vårdcentralens sida att ta mig seriöst.
Jag har tidigare medicinerats för hypertyreos men nu då sen ett x antal veckor tillbaka haft väldigt ont över sköldkörteln som har strålat kraftigt upp emot käken. Till det har även muskelsvaghet, ont i lederna och musklerna torr hy och tappar sjukt mycket hår, är det något som kan hänga ihop med smärtan i sköldkörteln?
Känner mig lixom helt off i huvudet och lite som en zombie. Samtidigt som jag vid ansträngning direkt får som feberkänsla och har lixom ingen kraft i musklerna när jag tränat. Ofta efter mina gympass får jag så sjukt ont i musklerna, inte träningsvärk utan mer influensaont i kroppen.

2023-04-21
TSH 3,3 (0,4-4,0)
T4 14 (10-22)
T3 5,0 (3,3-6,0
tpoAK >1300 (<60)

2023-04-17
TSH 2,5 (0,3-4,2)
T4 15 /(12-22)
T3 5,5 (3,1-6,8)
tpoAK 349 (<34)

2023-04-11
TSH 4,4 (0,3-4,2)
T4 15 (12-22)
T3 5,7 (3,1-6,8)

Hur kan antikropparna skiljas så samt TSH gå upp och ner så snabbt, aldrig varit med om .. känns inte normalt
Hur går man vidare för att få må bra igen, finns det något man själv kan göra med kosten eller så?
Citera
2023-05-07, 21:19
Medlem
pn222jws avatar
Se till att få en radiologisk diagnos.
Citera
2023-05-07, 22:36
Medlem
Riddarhusets avatar
När det gäller dina frågor om de varierande labresultaten, så är det vanligt att TSH-nivåerna och antikroppsnivåerna kan fluktuera över tid, särskilt när man har en autoimmun sjukdom, men även annars. Detta beror på att immunsystemet attackerar sköldkörteln periodiskt, vilket kan leda till en ökning av antikroppsnivåerna och därmed påverka sköldkörtelhormonproduktionen och TSH-nivåerna.
Utöver medicinsk behandling kan det också vara bra att äta en hälsosam kost som är rik på näringsämnen och vitaminer, samt att undvika raffinerade livsmedel och socker.
Du får besöka en endikronolog.
Citera
2023-05-08, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
När det gäller dina frågor om de varierande labresultaten, så är det vanligt att TSH-nivåerna och antikroppsnivåerna kan fluktuera över tid, särskilt när man har en autoimmun sjukdom, men även annars. Detta beror på att immunsystemet attackerar sköldkörteln periodiskt, vilket kan leda till en ökning av antikroppsnivåerna och därmed påverka sköldkörtelhormonproduktionen och TSH-nivåerna.
Utöver medicinsk behandling kan det också vara bra att äta en hälsosam kost som är rik på näringsämnen och vitaminer, samt att undvika raffinerade livsmedel och socker.
Du får besöka en endikronolog.

Tack snälla för ett bra svar! Ja.. gäller ju bara att man får en remiss dit också..
Citera
2023-05-08, 13:39
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Tack snälla för ett bra svar! Ja.. gäller ju bara att man får en remiss dit också..
vete fasen hur det fungerar, men det finns ju egenremiss?
Eller second opinion av annan läkare.
Annars får du stå på dig och förbereda dig med kloka frågor som leder till remiss:
- Vad kan orsaka de problem jag upplever?
- kan Hashimotos tyreoidit göra det?
- vet vi om jag har det?
- vore det bra att säkerställa ett svar på den frågan?
- vad är en endikrinolog expert på?
- på vilket sätt är de utbildade på att analysera labresultat?
- Vilken särskild kompetens har en endikrinolog när det gäller behandling av de symptom jag verkar ha?
---------------------------------
OSV fast du får ta fram egna frågor som känns relevanta; dessa var bara exempel på iden.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in