Citat:
Ursprungligen postat av
AngieD
Det som att säga till en HIVsmittad på 80talet, "ryck upp dig" eller till en djupt depprimerad.
Men så klart att man måste ha viljan, den får man inte av att "rycka upp sig" dock.
Hiv kan man inte bli fri ifrån utan att få mediciner eller andra ingrepp. Psykisk ohälsa kan man bli fri ifrån men oftast kan man behöva lite hjälp.
VILJAN är nog det starkaste verktyget, finns inte den så kommer inget ändras. Kommer en psykolog ta dig seriöst och vilja hjälpa dig om han ser att du inte bryr dig eller vil, självklart inte.
Som mina alkoholiserade släktingar som skrattade så de (nästan) dog när jag sa till dom att alkoholism är en sjukdom. Eller klassas som en iallafall.
Ingen som trycker ned flaskan i halsen på dig, har du dock cancer eller hiv är det en helt annan femma.
Jag har både varit alkoholist och haft psykisk ohälsa, troligtvis pga alkoholen.
Hur löste jag då det? Jo järn vilja och ta mig igenom skiten och förbereda mig på att det kommer bli extremt svårt och jobbigt men det går. Ett stort och jobbigt steg är att bryta med alla man känner som håller på med sådant. Själv var flytt långt bort det enda alternativet.
Brukade faktiskt säga till mig själv när det var som värst att det kunde vara värre, jag kunde ha något som var helt utom min kontroll och som ingen kunde hjälpa mig med ens om de ville.
Mycket handlar om att hitta "rätt" personer som kan hjälpa dig, du kanske avverkar 10 psykologer innan du hittar rätt och det är inget att skämmas för eller känna att man är elak, de förstår om du säger det.