• 1
  • 2
2023-05-07, 07:59
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Men ryck upp dig för i helvete! Ta tag i ditt liv nu börja prioritera ett drogfritt liv utan kriminellt umgänge.

Men har du inte VIJAN så kan inget i världen rädda dig. Du är din egen pilot!

Detta.

TS sluta lägga ditt öde i andras händer. Om det går åt helvete för dig är det för att du av någon anledning vill att det gå åt helvete för dig.

Du har makten över ditt eget liv. Använd den rätt.
Citera
2023-05-07, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dju
"Ryck upp dig" är en klassiker som folk säger till folk som mår psykiskt dåligt. Avundas er som tror att det är så enkelt. Typ som att säga åt en som är i ett hål 100m ner att rycka upp sig eller be en som just blivit påkörd och brutit 50 ben att sluta ha ont.
Det är precis vad ts behöver göra, det är ett mindset, spelar ingen roll hur länge han sitter på psyket, hur många terapi samtal han har, i slutändan är det han som bär ansvaret över sitt liv och han som måste ta tag i det.
Citera
2023-05-07, 08:40
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Men ryck upp dig för i helvete! Ta tag i ditt liv nu börja prioritera ett drogfritt liv utan kriminellt umgänge.

Men har du inte VIJAN så kan inget i världen rädda dig. Du är din egen pilot!
Det som att säga till en HIVsmittad på 80talet, "ryck upp dig" eller till en djupt depprimerad.
Men så klart att man måste ha viljan, den får man inte av att "rycka upp sig" dock.
Citera
2023-05-07, 09:50
Medlem
RigmorOrtizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivaVagina
Det börjar gå ordentligt är helvete nu. Ni kan se tidigare startade ämnen från mig, och även vad jag skrivit i andra trådar.

Något är ordentligt fel på mig, prioriterar så fel i mitt liv. Fick permission från psyket från ett sjukhus, tog 4x50mg tramadol tillsammans med alkohol, blev utskriven samma dag. Även efterlyst från snuten, då jag inte kom tillbaka.

Nu har jag hamnat i samma sits igen, som beskrivet ovan. Har två LVM-anmälningar på mig, den senaste gjordes i torsdags. Ingen verkar bry sig om min hälsa. Vet inte vem att kontakta och göra.

Jag blir tacksam för all hjälp jag kan få

Låter som att du får den hjälp du behöver men du väljer själv aktivt att inte ta den hjälp du erbjuds.
Citera
2023-05-07, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Det som att säga till en HIVsmittad på 80talet, "ryck upp dig" eller till en djupt depprimerad.
Men så klart att man måste ha viljan, den får man inte av att "rycka upp sig" dock.

Hiv kan man inte bli fri ifrån utan att få mediciner eller andra ingrepp. Psykisk ohälsa kan man bli fri ifrån men oftast kan man behöva lite hjälp.

VILJAN är nog det starkaste verktyget, finns inte den så kommer inget ändras. Kommer en psykolog ta dig seriöst och vilja hjälpa dig om han ser att du inte bryr dig eller vil, självklart inte.

Som mina alkoholiserade släktingar som skrattade så de (nästan) dog när jag sa till dom att alkoholism är en sjukdom. Eller klassas som en iallafall.
Ingen som trycker ned flaskan i halsen på dig, har du dock cancer eller hiv är det en helt annan femma.

Jag har både varit alkoholist och haft psykisk ohälsa, troligtvis pga alkoholen.

Hur löste jag då det? Jo järn vilja och ta mig igenom skiten och förbereda mig på att det kommer bli extremt svårt och jobbigt men det går. Ett stort och jobbigt steg är att bryta med alla man känner som håller på med sådant. Själv var flytt långt bort det enda alternativet.

Brukade faktiskt säga till mig själv när det var som värst att det kunde vara värre, jag kunde ha något som var helt utom min kontroll och som ingen kunde hjälpa mig med ens om de ville.

Mycket handlar om att hitta "rätt" personer som kan hjälpa dig, du kanske avverkar 10 psykologer innan du hittar rätt och det är inget att skämmas för eller känna att man är elak, de förstår om du säger det.
Citera
2023-05-07, 12:03
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Det börjar gå ordentligt är helvete nu. Ni kan se tidigare startade ämnen från mig, och även vad jag skrivit i andra trådar.

Något är ordentligt fel på mig, prioriterar så fel i mitt liv. Fick permission från psyket från ett sjukhus, tog 4x50mg tramadol tillsammans med alkohol, blev utskriven samma dag. Även efterlyst från snuten, då jag inte kom tillbaka.

Nu har jag hamnat i samma sits igen, som beskrivet ovan. Har två LVM-anmälningar på mig, den senaste gjordes i torsdags. Ingen verkar bry sig om min hälsa. Vet inte vem att kontakta och göra.

Börja med antidepressiva istället, ge fan i droger inkl alkohol och nikotin då uppenbarligen din hjärna är på tok för känslig för detta.
Citera
2023-05-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Dina exempel kan ingen lösa själv.

Men det diskussionen här handlar om är något man bara kan fixa själv.

Ingen annan kan fixa självdestruktivt beteende.
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Det är precis vad ts behöver göra, det är ett mindset, spelar ingen roll hur länge han sitter på psyket, hur många terapi samtal han har, i slutändan är det han som bär ansvaret över sitt liv och han som måste ta tag i det.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är vad dom bör göra. Rycka upp sig. Ingen annan än du själv ansvarar för din psykiska hälsa.
Som sagt. Avundas er om ni tror det är så enkelt. Jag tänkte kanske så själv innan jag råkade ut för saker och blivit stjälpt av sjukvården (både fysiskt och psykiskt som antagligen hänger ihop) som i Sverige är helt värdelös när det gäller sånt här och köerna är enorma.

Vissa människor har komplicerade diagnoser och behöver medicin osv. (Vissa kan också må dåligt just pga. felmedicinering som påverkar en fysiskt) Ang. TS fall har jag ingen aning. Men generellt sett är "ryck upp dig" bland det sämsta man kan säga till någon som mår riktigt psykiskt dåligt.

https://www.suicidezero.se/nyheter/o...psykisk-ohalsa

Citat:
Vilka klichéer kan göra skada och vad ska vi säga istället?
– "Ryck upp dig!" "Det blir bättre", "Alla är vi deppiga ibland", "Hur kan du tänka så när du har allt!", "Var tacksam för det du har". 

Dessa ord skadar, dessa ord gör att man lägger all skuld på den som är sjuk. Man tror man kan köra "Tuff kärlek" med någon som är deprimerad och suicidal vilket är helt fel väg att gå. Orden kan sätta sig djupt i en som mår extremt dåligt och skammen blir ännu värre. Istället bör man ställa frågor: "Vad är det som tynger dig?" "Vad tror du själv kan hjälpa dig?" eller bara säga i all enkelhet "Jag hör att du har det jobbigt", "Jag finns här, jag lyssnar" "Du är inte ensam och jag kommer inte lämna dig". 

https://www.instagram.com/p/Cr0uOPfN...c4MTIwNjQ2YQ==

Har hört från flertalet läkare, psykiatriker och psykologer att deras patienter får höra "ryck upp dig" och de håller med mig om att det är bland det sämsta man kan säga och att det inte funkar så eller är så enkelt och det finns fler exempel på det jag skickade ovan om ni söker online. Men tydligen finns det experter på flashback som har bättre koll...
Senast redigerad av Dju 2023-05-07 kl. 13:06.
Citera
2023-05-07, 13:41
Medlem
Judgments avatar
”Ingen verkar bry sig om min hälsa”

Bryr du dig om din hälsa?
Citera
2023-05-07, 13:54
Medlem
Citat:

Det är som många säger här inne, du behöver hitta viljan och drivet att leva ett hälsosammare liv. Att få terapi och vård är verktyg som tar dig mot rätt riktning, men det betyder inte att du inte har några verktyg själv.

Varje gång du avstår från ditt beroende blir du lite starkare. Varje gång du väljer ett annat alternativ än det gamla vanliga skapar du nya genvägar i hjärnan, som gör det lättare nästan gång du står inför ett val. Det kommer inte ske över en natt, men många bäckar små är det som gäller. Ta ansvaret och bevisa för dig själv att du kan detta! Om du ramlar av sadeln och går tillbaka till dina gamla vanor så har du lättare för att ta upp dig själv igen, eftersom du byggt några genvägar tidigare och bevisat för dig själv att du kan göra bättre val.

Tro på dig själv och inse att du har mer makt över dina vanor än du tror! Börja med det lilla och sätt upp små delmål, kan vara så simpelt som duscha, ringa en vän, dammsuga.

Önskar dig lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in