Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Jo, men ju farligare samhället blir desto räddare blir kanske folk? Jag ser det mer som en moralisk princip att man inte bör lämna en vän åt sitt öde i en potentiellt farlig situation. Även om någon flyr kan de kalla på hjälp eller ringa polisen...
Nja. Handlar mer om att folk varit egoistiska väldigt länge och därför är extremt rädda för att förlora minsta korvöre, tid eller energi.
Om man inte ser värde i andra människors liv vilket majoriteten inte gör så finns det heller inga incitament för dem att offra något för någon annan.
Att vara en krigare betyder att man inte funderar över huruvida det är värt att slåss för dom man älskar eller sina fränder.
Svenskar idag har inga koncept om lojalitet eller vänskap på det sättet, utan det som passar in i deras mall och ger dom någonting är det som gäller.
När de sedan möter någon som mig som är villig att offra allt för det som är rätt blir dom både avundsjuka och missunsamma.
"Vad är det som gör dig så jävla speciell eller att du tror det?"
Eftersom jag prövats i elden och kommit ut med mycket offrat, men allt vunnet.
Sådana sillmjölkar kan aldrig greppa nobla ideal tyvärr och stöter därför hellre ifrån sig det och samlas i ynkryggarnas grupper och hånar det dom innerst inne önskade att dom själva var.