2023-05-06, 10:25
Medlem
Tittat på en naturserie på SVT som heter Sveriges hjärta. Där filmade de alla våra djur som jag anser vi behöver men så kom ett avsnitt om renar. Jag undrade bara vad behövs renar till? Ja det är fina djur men ska vi betala för det? En Same som åker skoter å har råd med teknik långt mer än mig på bidrag är det försvarligt med skattepengar? Antar de riktiga Samerna skulle vända sig i sin grav om de ser hur dagens Samer går på bidrag från landet de hatar.
Senast redigerad av rockabilly65 2023-05-06 kl. 10:30.
Citera
2023-05-06, 10:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Knappast. Det är bara ett skådespel för att hålla vissa av samerna under armarna. Dom vallar runt renar, vi ger dom bidrag. Dom kan inget annat.

Lika viktigt som bajshyddorna i Somalia är för Somalias ekonomi.
Citera
2023-05-06, 10:53
Bannlyst
Ja du, bra fråga, själv kommer jag sällan eller aldrig i kontakt med renar, jag äter väldigt sällan renkött och känner inte att renar påverkar min vardag.

”Samefrågan” är en av väldigt många frågor i detta land som det måste tas itu med, men det är för jävla ironiskt att hela deras livsstil bekostas av staten som dom hatar och känner sig våldtagna av, lite samma båt som kaosblattar och MC-gäng….
Citera
2023-05-06, 11:58
Medlem
Jordgubbes avatar
I en 25 år gammal text (lagen.nu) hittar jag att "Omräknat har näringen på så sätt tillförts 6,5 kronor för varje redovisad intjänad krona år", det låter ju inget vidare. Det finns flera rapporter, men ingen jag hittat är både färsk och tydlig med egentliga bidraget till samhället relaterat till annat vilket ju beror på hur man räknar, tex vad genereras i turism och lokal konsumtion på köpet. I samma text nämns att en tredjedel av landets yta upptas för detta, också detta låter högt.
Citera
2023-05-06, 18:33
Medlem
Citat:
Beräkningar som SSR, Svenska samernas riksförbund, och SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet (Öje Danell) gjort, visar att en renhjord på 500 djur årligen skulle ge en intäkt på ca 277 500 kr om det inte fanns några rovdjur

https://www.sametinget.se/rovdjur

Enligt sametinget själva så dödad det mellan 19500-72500 renar varje år.
Något man får ersättning för med halva värdet av renen.
Lite lustigt att man tydligen inte vet "exakt" hur många renar som går åt. Ganska stort spann kan man tycka.

Citat:
Rennäringen ersätts för dokumenterad förekomst av järv, lo och varg och antalet föryngringar av respektive art inom samebyarnas betesområde.

Järv och lodjur: Samebyn ersätts för varje dokumenterad järv- och loföryngring med 200 000 kronor. Regelbunden förekomst av järv och lo ersätts med 70 000 kronor. Tillfällig förekomst ersätts med 35 000 kronor.
Varg: Föryngring av varg inom en samebys betesområde ersätts med 500 000 kronor. En vargföryngring ger större skador och vargen har ett högre "naturvårdsvärde" än järv och lo. Regelbunden förekomst av varg ersätts med 80 000 kronor. Tillfällig förekomst ersätts med 35 000 kronor.
Björn och kungsörn: För björn och kungsörn gäller en arealbaserad ersättning som utgår ifrån storleken på samebyns barmarksbete. Förekomst av björn ersätts med totalt 1,5 miljoner och örn med 1 miljon kronor.

Man betalar ut minst 500 000 000 kr till samerna varje år i bidrag och stöd.

Citat:
Rennäringen omsätter cirka 230 miljoner kronor per år. Det finns 250 000 - 275 000 renar i Sverige. Antalet varierar i cykler och räknas alltid på vinterhjord.
https://samer.se/samernaisiffror

Det intressanta är om det finns 275 000 renar i landet o varje år dödas det 77 500 st.
Det låter som en jävla massaker där man måste vada genom ett hav av döda renar.
Nästan 30% av renarna dödas varje år? Är det ens rimligt?
Låter mer som ett stort bedrägeri.

Men svaret på TS fråga är nej.
Omsätter man ynka 230 000 000 kr så är det inte ens en blipp på radarn.
En kommun lägger ut mer på brevporto per år, typ.
Citera
2024-11-27, 17:52
Medlem
Public Enemys avatar
Varför kan inte samerna hålla sina renar inhägnade och utfordra dem som man gör med vanlig boskap.
De ska väl inte behöva ha halva sveriges yta för att bedriva boskapsskötsel som kan göras mer modernt och rationellt.
Citera
2024-11-28, 10:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Nationalekonomi --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2024-11-28, 10:26
Medlem
Nej, du ser sällan renkött i handeln utom möjligtvis renskav lite då och då. Sverige mjäkar med minoriteter och det är därför samerna har denna friheten fortfarande. Det är bara vi i majoriteten som det är okej att hunsas med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in