• 3
  • 4
2023-05-08, 07:26
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Fel igen. Jag accepterar det inte som sanning.

Jag accepterar att det med största sannolikhet är den redan publicerade informationen som kommer vara den enda vi kommer att få hålla till godo med.

Men, OM det nu skulle vara så att det INTE är så som Ukraina hävdar, och som flertalet i tråden accepterar som trovärdigt, då BORDE det finnas kontradiktoriska fakta/bevis som då stödjer det. Typ som uttalanden av Ryssland. Det är dessa som bör presteras i en tråd som uttryckligen tvivlar på officiell information.

Och om inga sådana går att uppbringa, då är nog den officiella förklaringen inte så tveksam som ni vill påstå.
Vi som ifrågasätter Ukrainas påstående (inte bevis, utan påstående) ska alltså behöva bevisa någonting vi ej påstått?

Ingen har gett något bevis, därav kan man endast spekulera. Att ingen vill undersöka saken säger allt. Men att utgå från att deras enda uttalande sannolikt är sanningen, är inte intelligent på långa vägar. Utgå istället från att vi inte vet mer än att den blivit nedskjuten. Varför - är en annan fråga som ingen kan besvara än.
Senast redigerad av Judgment 2023-05-08 kl. 08:12.
Citera
2023-05-08, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Generellt har TB2 varit osynliga i Ukrainakriget. Ryssland uppger att man skjutit ner +100. Länk nedtill. Som synes är TB2 lätt att skjuta ner, framförallt när den flyger så lågt. TB2 har dock nämnts vara inblandad i sänkningen av fartyget Moskva.
Noen tror på tomten, og andre tror på Kreml. Selvsagt sier Kreml at de har skutt ned langt flere TB2 enn Ukraina noen gang har hatt.

Hvis du mener TB2 har vært usynlige i Ukraina så bør du oppsøke https://www.specsavers.se/

https://en.wikipedia.org/wiki/Baykar_Bayraktar_TB2
Citera
2023-05-08, 11:15
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Visst finns det andra förklaringar men jag tycker fortfarande inte att det är normalt att ta till det grova artilleriet över bebyggda områden särskilt som jag förstår att Bayraktar mest används för bevakning och inte till attacker. Varför inte låta den flyga under bevakning t.ex. tills den befinner sig över säkrare områden?

Hursomhelst kan en förklaring till händelsen vara att man Ukraina vill visa att man har god kapacitet att skjuta ner UVA:s. Man har enl. uppgift tagit till de nya vapnen man har för detta ändamål.

För det är ju så att det inte är lätt att skjuta ner små drönare tydligen. Kort efter händelsen i Moskva vill man visa att man själva kan hantera UAV:s resolut utifall ryssarna skulle tänkas återgälda på liknande sätt.
De tappar kontrollen över Bayraktaren. Den flyger in över Kyiv och en no-fly zone. LV-batteriet ser den på sin radar och bekämpar den utan att veta att det är en ukrainsk Bayraktar.

Helt plausibel möjlighet till vad som hänt.
Citera
2023-05-08, 11:36
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
De tappar kontrollen över Bayraktaren. Den flyger in över Kyiv och en no-fly zone. LV-batteriet ser den på sin radar och bekämpar den utan att veta att det är en ukrainsk Bayraktar.

Helt plausibel möjlighet till vad som hänt.
Kan vara!

Men jag har börjat fundera på om det helt enkelt inte var en uppvisning. Tydligen har man till slut lyckats skjuta ner någon rysk drönare härom natten.
Citera
2023-05-08, 11:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Kan vara!

Men jag har börjat fundera på om det helt enkelt inte var en uppvisning. Tydligen har man till slut lyckats skjuta ner någon rysk drönare härom natten.
Öh,

Ukraina har skjutit ner ryska drönare förut.

https://www.businessinsider.com/gepa...23-4?r=US&IR=T

Hur skulle det vara en uppvisning?
Citera
2023-05-08, 12:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Öh,

Ukraina har skjutit ner ryska drönare förut.

https://www.businessinsider.com/gepa...23-4?r=US&IR=T

Hur skulle det vara en uppvisning?

Tja, det finns ingen ammunition kvar till de gamla 35 mm kanonerna som sitter på de gepard som Ukraina fått av tyskland. Dessa kanoner har utgått och ammunitionen tillverkas inte längre och den schweiziska tillverkaren som sitter på rättigheterna vägrar tillverka fler.

Ukraina har därför bytt till 40 mm Bofors där USA har stora lager av ammunition kvar men dessa kanoner är fortfarande lite för få.

Det är möjligt att Ukraina kanske bygger om en del gepard-vagnar och sätter Bofors 40 mm L60 kanonrör på dem. Då kan de få tillgång till de enorma mängder av L60 ammunition från andra världskriget som USA fortfarande har i lager.
Citera
2023-05-08, 12:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tja, det finns ingen ammunition kvar till de gamla 35 mm kanonerna som sitter på de gepard som Ukraina fått av tyskland. Dessa kanoner har utgått och ammunitionen tillverkas inte längre och den schweiziska tillverkaren som sitter på rättigheterna vägrar tillverka fler.
Jodå, Rheinmetall har fått i uppdrag att tillverka mer. Dock inte leverans förrän till sommaren och ingen vet hur mycket ammunition som fortfarande finns kvar för Ukraina.
https://mil.in.ua/en/news/the-chance...-gepard-spaag/

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ukraina har därför bytt till 40 mm Bofors där USA har stora lager av ammunition kvar men dessa kanoner är fortfarande lite för få.

Det är möjligt att Ukraina kanske bygger om en del gepard-vagnar och sätter Bofors 40 mm L60 kanonrör på dem. Då kan de få tillgång till de enorma mängder av L60 ammunition från andra världskriget som USA fortfarande har i lager.
Så kan det vara.
Citera
2023-05-08, 12:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jodå, Rheinmetall har fått i uppdrag att tillverka mer. Dock inte leverans förrän till sommaren och ingen vet hur mycket ammunition som fortfarande finns kvar för Ukraina.
.

Man måste komma ihåg att Rheinmetall inte tillverkat dessa på åtminstone 30 år. Det tar därför lite tid att initiera en produktion.

Både Sverige och Tyskland har nu planer på att ersätta alla Schweiziska produkter eftersom leveranser inte kan garanteras i orostider. För sveriges del rör det mest komponenter till Gripen samt en hel del elektronik.
Citera
2023-05-09, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Vi som ifrågasätter Ukrainas påstående (inte bevis, utan påstående) ska alltså behöva bevisa någonting vi ej påstått?

Ingen har gett något bevis, därav kan man endast spekulera. Att ingen vill undersöka saken säger allt. Men att utgå från att deras enda uttalande sannolikt är sanningen, är inte intelligent på långa vägar. Utgå istället från att vi inte vet mer än att den blivit nedskjuten. Varför - är en annan fråga som ingen kan besvara än.
Att ifrågasätta Ukrainas information är det inget fel med. Det är till och med sunt. Men, när man gör det så gör man också påståendet att den informationen är felaktig.

Och precis som alla andra påståenden så kan man avkrävas belägg för det.

Du ville ha bevis för att det var något tekniskt fel och att Ukraina sköt ned den själva.

Ett sådant bevis bör helt riktigt komma från den som påstod det, men det var inte jag som påstod.

Jag ville ha bevis för påståendet att det tekniska felet med påföljande nedskjutning INTE är rimligt.

Om du vill fortsätta den diskussionen, vänligen prestera någon som helst oberoende korroborerande information till varför den förklaringen inte är rimlig. Annat än: ”jag litar inte på Ukraina, de ljuger”. För det är nämligen inte oberoende information. Det är din egen åsikt.

Det är också korrekt att vi bara kan spekulera. Exakt som jag beskriver i mitt tidigare inlägg så är det mycket sannolikt att den redan publicerade informationen är den enda som kommer vara tillgänglig i närtid.

Att ingen vill undersöka saken säger inte alls ”allt”. Nu är det du som letar konfirmation till din egen bias. Det säger nämligen mycket lite. Det kan finnas en oändlig mängd skäl till varför detta inte undersöks närmare. Där ett av skälen absolut kan vara att man inte vill att sanningen ska fram.

Ett annat skäl är värdering av nytta. Hur mycket tid och pengar tar det att ta reda på exakt vad som hände med fullständigt förlopp, vilka personer och system var inblandade, och samtliga hänsyn, beslut och konsekvenser inom sagda förlopp? Och är det värt att lägga ned den tiden och de pengarna på att undersöka detta, mot vad svaret kan tänkas bli?

Om svaret exempelvis beräknas bli ungefär det som redan framkommit, så är det en helt rimlig bedömning att inte undersöka saken vidare.

Jag vill också motsäga påståendet att åtminstone jag ”utgår” ifrån att deras uttalande är sannolikt. Jag utgår från att det gjorts ett uttalande om en nedskjutning. Efter det så letar jag efter information som stödjer det. I det här fallet verkar det finnas. Alltså ökar (i min övertygelse) sannolikheten att en nedskjutning faktiskt ägde rum.

Så långt är vi nog överens.

Sedan kommer utvärderingen av den ytterligare informationen om hur och varför denna nedskjutning ägde rum. Ukraina och en del media från väst har gett en förklaring. Den har inte (såvitt jag kan bedöma) några gapande logiska hål eller innehåller information som åtminstone på ytan verkar helt orimliga. Även om denna nedskjutning har skett över befolkade platser.

I bedömningen ingår också kontextutvärdering. Ukraina är i krig. Drönare på fel ställe kommer nästan garanterat uppfattas som ett hot, och bekämpning är en rimlig åtgärd i den kontext luftvärnet i Kiev befinner sig i.

Efter en relativt snabb utvärdering med begränsad information (som de flesta utvärderingar) gör jag bedömningen att Ukrainas förklaring inte är uppenbart felaktig.

Sedan kommer vi till den delen som handlar om kontradikterande information. Finns det information som stödjer att den här förklaringen INTE är trovärdig?

(Det är DETTA jag bett dig om, flera gånger).

Om sådan finns, vilket jag ännu inte sett evidens för, så måste den förstås utvärderas mot den tidigare informationen som presenterats, för att om möjligt avgöra om sannolikheten för ett visst händelseförlopp ökat, minskat, eller är oförändrat.

Och eftersom det ännu inte vad jag vet presenterats någon information som motsäger Ukrainas version (inte ens från Ryssland), så står deras påstående i dagens läge oemotsagt (av annat än er skepsis).

Och där är vi. Det finns en icke orimlig förklaring till sagda händelseförlopp, och det saknas motstridig information. Med den informationen är man fri att dra sina egna slutsatser.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in