2023-12-14, 22:08
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Jag håller med föregående inlägg, massturismen kan hålla till i Sälen och Åre, där kan de trängas, tyvärr är den lätta Kungsleden för tuff.
Det finns en massa leder i låglandet (skogarna), tyvärr är de flesta av fjällturisterna lata och bekväma av sig utan verkligt naturintresse, så det alternativet faller bort. Låglandslederna är ett bra alternativ som kunde ge lokala näringar en skjuts framåt.
Citera
2023-12-15, 17:36
Medlem
Glödskals avatar
Nytt avtal mellan länstyrelsen i Jämtland och STF blev klart 12:e december

Citat:
De viktigaste förändringarna i det nya markupplåtelseavtalet
Gåsen Fjällstuga stängs den 1 januari 2024. Ett mindre säkerhetsrum/rastskydd hålls öppet av fjällsäkerhetsskäl till och med 19 april 2024. Länsstyrelsen utvärderar därefter behovet av fortsatt öppethållande av tillfälligt säkerhetsrum för vintersäsongen 2024/2025.
Från och med 1 januari 2024 får Blåhammaren Fjällstation samma servicenivå som en fjällstuga. Restaurangen stängs och antalet bäddar minskas ned till totalt 30 (motsvarar en halvering). Självhushåll och butik med enklare matvaror finns kvar.
På Sylarna Fjällstation minskas antalet bäddar till totalt 100 och senast 2028 stänger restaurangen. Självhushåll och butik finns kvar.
Helags Fjällstation stänger restaurangen senast 2028. Självhushåll och butik finns kvar.
Ändrade öppettider: Sylarna, Blåhammaren, Helags, Vålåstugan, Stensdalen, Anaris, Lunndörren och Fältjägaren stängs vintertid i samband med att skoterförbudet träder i kraft i slutet av april (för närvarande 19 april) och öppnar sommartid först den 1 juli, undantaget Sylarna som öppnar den 15 juli.

https://www.lansstyrelsen.se/jamtlan...stf-klart.html

Nu inväntar jag med spänning en stämning av samebyarna för att deras verksamhet stör väg- och tågtrafik i norra Sverige
Citera
2024-01-23, 21:49
Medlem
Nu har rivningens av blåhammaren satt igång. Galet att inte bara kallställa rummen,
speciellt när det ligger överklaganden av LS beslut hos regeringen.

Citat:
Grävmaskiner är på väg upp mot STF:s fjällstation Blåhammaren. Ena flygeln innehållandes tolv gästrum ska börja rivas under vintern.

https://www.op.se/2024-01-23/nu-borj...ce=sharebutton
Citera
2024-01-24, 07:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
För att återgå till topic.
Själva ursprungstanken med fjällvandring är väl naturupplevelsen.
Vad blir det för naturupplevelse med att trängas på vandringsleder
med horder av folk som ilar mot närmaste vattenhål ?
Är sörlänningarna så skitnödiga att dom tvunget måste vistas i grupp
kan dom väl stanna på Sergels torg.
Sedan är det väl också så att skräp går att plocka upp men spåren efter
lapparnas fyrhjulingar och motorcyklar är det värre med.

Har aldrig gått en led och kommer förmodligen heller inte att göra det
"bra karl reder sig själv".

Vara uppe där i högsäsong har jag aldrig provat på och det lockar ingenting. Något jag dock gjort är att besöka ett av fjällen i september, när ICA var tomt till hälften och jag förvånades över att den enda restaurangen faktiskt hade öppet. Det var smartare. Gick upp på fjället, skrämde iväg en hare på toppen. Ena dagen sprang jag på ett par med hund och inget mer.
Citera
2024-05-11, 09:28
Medlem
Handlar bara om pengar, samerna vill ha mer av den varan och dom skyr inga medel för att få sin vilja igenom.
Dom har ju lyckats få åt sig en stuga vid Gåsen och säkerligen kommer den att hyras ut till penningstinna turister.
Man undrar ju hur det kan komma sig att dom har fått sådan makt för något urfolk är dom ju egentligen inte, det har ju bevisats av forskningen nyligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in