• 1
  • 2
2023-05-05, 10:39
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Här har vi en kommunist som inte vet vad han pratar om.

Över tid, finns det vissa saker som fungerar om vi skall kunna leva ihop och saker som inte fungerar.
Alltså finns det absoluta värden. Sålunda kan man ha rätt åsikt och andra fel.

Att Greta har en svartvit världsbild ingår i hennes diagnos. Greta är utvecklingsstörd. Det handlar inte så mycket om att världen är svartvit, utan hon förstår inte hur komplex världen är.

Det känns som om man diskuterar saker man inte riktigt kan greppa här.

Dela gärna upp ämnet i mindre bitar och förenkla påståendet för att vi skall kunna diskutera det.

Grisar är vackra.
Är det svart eller vitt?
Citera
2023-05-05, 10:42
Medlem
zombie-nations avatar
Under antiken mätte man jorden. Man lyckades få ett tal som stämde ganska väl med verkligheten. Men inte alls exakt.

Hade de rätt eller fel?
Citera
2023-05-05, 11:26
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Men något kan aldrig vara både rätt och fel samtidigt.

Är färgen blå finare än röd? Vad är godast, cashewnötter eller jordnötter?

Hur ska man omfördela statens resurser, från skattebetalarna och sedan ut igen? Är det rätt eller fel att lägga lite mer på vården än på skolan eller vice versa?

Är det ens rätt att tvångsbeskatta en befolkning och är det rätt eller fel att använda skattebetalarnas pengar till sånt som skattebetalarna inte har efterfrågat?

Är det skönare med analsex än vaginal penetrering?

Du förstår nog poängen.

Eller så kanske du ska vara lite mer tydlig med vad du menar.

Det är ju helt korrekt att vi måste andas för att överleva. Det motsatta är ju inte korrekt. Andas vi inte så dör vi ju.

Det finns alltså sådant där något är på ett visst sätt, sedan finns det annat som beror på hur någon uppfattar det subjektivt.

Eld är alltid varmare än vatten. Varmt väder är alltid varmare än kallt men, någon kanske anser att kyla är behagligare medans någon annan anser att värme är det.

Greta kanske vill ha massinvandring till Sverige medans Jimmie Åkesson inte vill det. Vem bestämmer vad som är rätt och fel, ont och gott här?

Du får nog ta och tänka om lite eller så får du utveckla mer i detalj vad det är du menar.
Citera
2023-05-05, 11:27
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Under antiken mätte man jorden. Man lyckades få ett tal som stämde ganska väl med verkligheten. Men inte alls exakt.

Hade de rätt eller fel?

De hade uppenbarligen fel.

Om jag ska räkna ut 10 + 54 och får det till 62,7 så stämmer det ju nästan men ändå inte riktigt. Det var ju fel. 64 skulle det bli.
Citera
2023-05-05, 11:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ett lite barnsligre argument många kommer med ibland är "livet är inte alltid vitt eller svart". Jag har hört detta en gång på en konferens nät någon sa typ att "det är inte så enkelt att Jimmie är ond och Greta är god. Det är inte svart eller vitt". Nej idiot, det kanske inte är så men att varje åsikt av Jimmie och varje Geetas åsikt i sig och i sitt sammanhang är antingen svart eller vitt är ett faktum. Det enda som avgör är ifall folk lyssnar eller inte. Men något kan aldrig vara både rätt och fel samtidigt.
Nej, du har helt fel. En mycket svag trådstart, för övrigt.
Citera
2023-05-05, 16:37
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, du har helt fel. En mycket svag trådstart, för övrigt.

Ja absolut jag vet. Det är ju svårt eller vitt. I din värld är det så att jag har fel och att det är en mycket svag TS. Det är din sanning. Min sanning är såklart att jag har helt rätt och att det är en mycket intressant trådstart. Båda har 100% rätt. Allt är ju som sagt svart eller vitt. För övrigt tycker jag att det är lite för svårt att hänga här så jag rekommenderar att du går tillbaka till reseforumet och drömma vidare om din Saudiarabiensresa <3
Citera
2023-05-05, 17:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ja absolut jag vet. Det är ju svårt eller vitt. I din värld är det så att jag har fel och att det är en mycket svag TS. Det är din sanning. Min sanning är såklart att jag har helt rätt och att det är en mycket intressant trådstart. Båda har 100% rätt. Allt är ju som sagt svart eller vitt. För övrigt tycker jag att det är lite för svårt att hänga här så jag rekommenderar att du går tillbaka till reseforumet och drömma vidare om din Saudiarabiensresa <3
Att det är en svag TS är inte min åsikt, utan fakta. Jag kan köpa att du har en annan åsikt, men lägg gärna fram stöd för din hypotes, om det inte är begränsat till logisk filosofi, alltså att ett påstående inte kan vara sant och falskt samtidigt. Det är liksom ingen rocket science, med det är väl inte det som du menar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in