• 3
  • 4
2023-05-05, 11:16
Medlem
Kallamakaronens avatar
Vid konkurs har man lönegaranti från Länsstyrelsen - sånt har konkursförvaltaren koll på.

Be din pappa kolla upp det med sin konkursförvaltaren.
Där bör ni båda få lön 3 månader framåt i tiden och har tid på er att få nya jobb.
Bästa tiden är ju nu att förlora jobbet för det finns massor med sommarjobb fram till september.
Citera
2023-05-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av max.d
Hej. Jag är 28 år gammal och bor i Malmö. Min pappas företag gick precis i konkurs och hans a-kassa kommer endast att bli 8000 kr per månad. Varken han eller jag har några pengar på våra bankkonton. Jag har inget jobb eftersom jag är student (jag är klar med gymnasiet och förbereder mig för universitetet nu) och även om jag har börjat söka jobb nu så har vi inte tid att vänta. Jag ansökte till soc idag. Pappan hyr lägenheten svart och är vänner med hyresvärden. Jag funderar på att flytta ut till ett rum jag skulle hyra från någon annan så att jag inte blir en börda för min pappa, men jag undrar om det är möjligt att få min hyresvärd att skriva ett kontrakt för rummet jag bor i i min pappas lägenhet och att soc betalar för det på det sättet? Kommer soc fortfarande betala mig maximala beloppet om jag bor i en lägenhet med min pappa? Kommer regeringen att veta vem jag bor med eller bara vem jag hyr mitt rum av? Vad fan ska jag göra?

Sitt lugnt i båten. Det finns massor med jobb. Om du vill ha ett jobb så har du det imorgon om du bara söker.
Sök inte socialbidrag det första du gör och håll inte på med bidragsfusk. SÖK JOBB och klara dig själv.

Tack på förhand.
Citera
2023-05-05, 14:50
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Vid konkurs har man lönegaranti från Länsstyrelsen - sånt har konkursförvaltaren koll på.

Be din pappa kolla upp det med sin konkursförvaltaren.
Där bör ni båda få lön 3 månader framåt i tiden och har tid på er att få nya jobb.
Bästa tiden är ju nu att förlora jobbet för det finns massor med sommarjobb fram till september.
Om han ska få lönegaranti gäller det att han är anställd av sitt eget företag. Lönebidraget gäller i så fall för eventuell innestående lön och lön under uppsägningstiden.

https://www.lansstyrelsen.se/stockho...adbdc4ac914771
Citera
2023-05-05, 15:35
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av max.d
Hej. Jag är 28 år gammal och bor i Malmö. Min pappas företag gick precis i konkurs och hans a-kassa kommer endast att bli 8000 kr per månad. Varken han eller jag har några pengar på våra bankkonton. Jag har inget jobb eftersom jag är student (jag är klar med gymnasiet och förbereder mig för universitetet nu) och även om jag har börjat söka jobb nu så har vi inte tid att vänta. Jag ansökte till soc idag. Pappan hyr lägenheten svart och är vänner med hyresvärden. Jag funderar på att flytta ut till ett rum jag skulle hyra från någon annan så att jag inte blir en börda för min pappa, men jag undrar om det är möjligt att få min hyresvärd att skriva ett kontrakt för rummet jag bor i i min pappas lägenhet och att soc betalar för det på det sättet? Kommer soc fortfarande betala mig maximala beloppet om jag bor i en lägenhet med min pappa? Kommer regeringen att veta vem jag bor med eller bara vem jag hyr mitt rum av? Vad fan ska jag göra?

Jag tror nog tom. du i teorin vet vad du borde göra och egentligen gjort för länge sen. Självklart ska ni upprätta ett hyreskontrakt och du bör snarast söka försörjningsstöd tills du får ett jobb.

Människor som är arbetslösa tar ofta på sig offerkoftan, blir bekväma och enbart söker jobb som känns åtråvärda för dem personligen. Se det som ett heltidsjobb att vara arbetslös. Sitt 8 timmar om dagen och sök varenda jobb i din närhet, putsa på ditt CV, optimera din Linkedin osv.

Du kan knappast förvänta dig att vara eftertraktad på arbetsmarknaden om du har noll arbetslivserfarenhet vid 28-års ålder så sök precis alla skitjobb du kan hitta. Ser du även till att sticka ut från mängden genom att antingen besöka arbetsgivaren och spontant presentera dig själv eller ringa rekryteraren och visa vilja och intresse för tjänsten.

Applicerar du allt detta i ditt jobbsökande har du garanterat ett jobb inom en månad. Jag har själv jobbat och rekryterat människor och att sticka ut från mängden är väsentligt och något som många glömmer bort.
Citera
2023-05-05, 16:17
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om han ska få lönegaranti gäller det att han är anställd av sitt eget företag. Lönebidraget gäller i så fall för eventuell innestående lön och lön under uppsägningstiden.

https://www.lansstyrelsen.se/stockho...adbdc4ac914771

Han skriver att det är pappan företag så då förutsätter jag att pappan och ts är anställda i pappans företag.

Lönegaranti gäller VID anställning i kursande företag. Det behöver inte vara ditt företag - det kan vara vems företag som helst där du har din anställning.
Citera
2023-05-05, 17:33
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Han skriver att det är pappan företag så då förutsätter jag att pappan och ts är anställda i pappans företag.

Lönegaranti gäller VID anställning i kursande företag. Det behöver inte vara ditt företag - det kan vara vems företag som helst där du har din anställning.
Ja, man kan ju förutsätta vad som helst. Dock har TS inte skrivit något som ger någon vägledning om så är fallet. Han skriver bara ”firma” och ”företag”, så vi vet inte om det är EF, HB eller AB. Det är bara i det sistnämnda fallet som han kan ha varit anställd, och då måste bolaget ha varit registrerat som arbetsgivare och pappan måste ha tagit ut lön, inte bara avkastningen. Han måste då också ha betalat arbetsgivaravgifter och löneskatt på lönen.

Stämmer allt detta så finns det chans att konkursförvaltaren ordnar lönegaranti. Stämmer det inte så blir det ingen lönegaranti.

TS har däremot skrivit att han inte jobbat i pappans firma. Så han kan givetvis inte få ut någon lönegaranti.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in