Citat:
Ursprungligen postat av
max.d
Hej. Jag är 28 år gammal och bor i Malmö. Min pappas företag gick precis i konkurs och hans a-kassa kommer endast att bli 8000 kr per månad. Varken han eller jag har några pengar på våra bankkonton. Jag har inget jobb eftersom jag är student (jag är klar med gymnasiet och förbereder mig för universitetet nu) och även om jag har börjat söka jobb nu så har vi inte tid att vänta. Jag ansökte till soc idag. Pappan hyr lägenheten svart och är vänner med hyresvärden. Jag funderar på att flytta ut till ett rum jag skulle hyra från någon annan så att jag inte blir en börda för min pappa, men jag undrar om det är möjligt att få min hyresvärd att skriva ett kontrakt för rummet jag bor i i min pappas lägenhet och att soc betalar för det på det sättet? Kommer soc fortfarande betala mig maximala beloppet om jag bor i en lägenhet med min pappa? Kommer regeringen att veta vem jag bor med eller bara vem jag hyr mitt rum av? Vad fan ska jag göra?
Jag tror nog tom. du i teorin vet vad du borde göra och egentligen gjort för länge sen. Självklart ska ni upprätta ett hyreskontrakt och du bör snarast söka försörjningsstöd tills du får ett jobb.
Människor som är arbetslösa tar ofta på sig offerkoftan, blir bekväma och enbart söker jobb som känns åtråvärda för dem personligen. Se det som ett heltidsjobb att vara arbetslös. Sitt 8 timmar om dagen och sök varenda jobb i din närhet, putsa på ditt CV, optimera din Linkedin osv.
Du kan knappast förvänta dig att vara eftertraktad på arbetsmarknaden om du har noll arbetslivserfarenhet vid 28-års ålder så sök precis alla skitjobb du kan hitta. Ser du även till att sticka ut från mängden genom att antingen besöka arbetsgivaren och spontant presentera dig själv eller ringa rekryteraren och visa vilja och intresse för tjänsten.
Applicerar du allt detta i ditt jobbsökande har du garanterat ett jobb inom en månad. Jag har själv jobbat och rekryterat människor och att sticka ut från mängden är väsentligt och något som många glömmer bort.