Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2023-05-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalkerdelux
Bra jobbat!

Hur kändes det efteråt?

Fantastiskt kändes det, efteråt, så jag slapp ångesten som jag annars fått leva med.
Citera
2023-05-12, 23:28
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmunk
Köp en sån där afrikansk pinne och tugga på. Mer miljövänligt och de har vita starka tänder de som använder såna.

Du menar en miswak?

Inte alls en dålig ide

Naturens egen tandborste är en kvist från trädet salvadora persica som använts i Mellanöstern i årtusenden. Trädet är rikt på naturligt förekommande antibakteriella ämnen som bekämpar uppkomsten av plack samt karies.

Användning:
Innan användning skär man enkelt av runt 0,5 cm bark på toppen av kvisten. Bit mjukt och separera de naturliga borsten lite lätt. Används sedan som tandborste eller för rengöring mellan tänderna.

kan köpas här https://www.jordklok.se/sv/articles/127/tandborstar?brand=145
Citera
2023-05-13, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stalkerdelux
Du menar en miswak?

Inte alls en dålig ide

Naturens egen tandborste är en kvist från trädet salvadora persica som använts i Mellanöstern i årtusenden. Trädet är rikt på naturligt förekommande antibakteriella ämnen som bekämpar uppkomsten av plack samt karies.

Användning:
Innan användning skär man enkelt av runt 0,5 cm bark på toppen av kvisten. Bit mjukt och separera de naturliga borsten lite lätt. Används sedan som tandborste eller för rengöring mellan tänderna.

kan köpas här https://www.jordklok.se/sv/articles/127/tandborstar?brand=145

Vad bra att det finns att köpa, funderar på att skaffa en sån själv och testa.
Citera
2023-05-13, 10:08
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlFredde
Hej

Jag är djupt deprimerad och jag vill så gärna behålla tänderna, men jag orkar inte borsta tänderna.

Snälla hjälp mig, hur ska jag göra för att ändå tvinga mig att borsta tänderna ändå?

Du bör kunna få hjälp av boendestöd som pushar dig till att borsta tänderna. Även en arbetsterapeut kan hjälpa dig med ett upplägg för hur du ska gå till väga.
Citera
2023-05-13, 18:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ångesten över att inte borsta håller på att äta upp mig, ändå lyckas jag inte borsta
Kan det ha blivit nån slags fix ide eller tvångstanke det här med tänderna?
Att du oroar dej så mycket över tandborstningen så att det låser sej långt innan?
Citera
2023-05-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kan det ha blivit nån slags fix ide eller tvångstanke det här med tänderna?
Att du oroar dej så mycket över tandborstningen så att det låser sej långt innan?

Nej, det är tvärtom. Eftersom jag inte borstar får jag ångest då jag tänker på att jag kommer tappa tänderna.
Citera
2023-05-13, 20:35
Medlem
Dag 2 som jag borstat tänderna, så skönt.
Citera
2023-05-14, 14:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Dag 2 som jag borstat tänderna, så skönt.
Toppen!
I en annan tråd skriver du att du handlar mat ibland.
Är det lättare att handla än att borsta tänderna?
(jag menar inget illa med frågan)
Citera
2023-05-14, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Toppen!
I en annan tråd skriver du att du handlar mat ibland.
Är det lättare att handla än att borsta tänderna?
(jag menar inget illa med frågan)

Båda är exakt lika jobbiga, men handla mat har jag ingen chans att hoppa över tandborstningen till skillnad som jag kan slarva med. Idag lyckades jag för övrigt borsta tänderna för tredje dagen i rad, så extremt skönt att ha det gjort och slippa ångesten.

Förresten, kan du inte hjälpa till i den andra tråden med?
Senast redigerad av CarlFredde 2023-05-14 kl. 19:22.
Citera
2023-07-03, 19:51
Medlem
Finns det några motiverande tankar jag kan använda mig för att inte sova utan borstade tänder ens en enda dag? Som det är så har jag borstat i några dagar numera och hoppat över några och så har jag upprepat samma sak.
Citera
2023-08-24, 21:56
Medlem
I 3 dagar har jag inte borstat och ångesten har varit obeskrivlig, men idag lyckades jag borsta
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in