2023-05-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja jag har skärpt till mig, lever rätt hälsosamt faktiskt idag. Ja man kan påverka till en del själv i alla fall.

Å andra sidan är mitt liv inte mycket att ha, så så som jag känner idag hade det nog räckt med tio år till. Men sådant kan ju ändras, så jag tänker hålla i med det hyfsat sunda livet ett tag till i alla fall.

Ja förr eller senare händer det. Blir mitt liv lite bättre så kan jag tänka mig fram till 70 och slippa hemmet. Drömmen är hjärtstopp såklart. Annars hellre infarkt än cancer. Fy fan för den sjukdomen.
Jag vill leva till 100 bara jag får vara pigg i knoppen. Jag älskar livet lustigt nog då jag inte gör något särskilt.

Jag vill nog bara sväva iväg på ålderns höst en riktigt bra dag efter en bra vecka.
Citera
2023-05-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Jag vill leva till 100 bara jag får vara pigg i knoppen. Jag älskar livet lustigt nog då jag inte gör något särskilt.

Jag vill nog bara sväva iväg på ålderns höst en riktigt bra dag efter en bra vecka.

Glad för din skull. Jag hatar livet i allmänhet. Dock är jag rädd för döden. Och än så länge är mitt liv ändå uthärdligt.
Citera
2023-05-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Glad för din skull. Jag hatar livet i allmänhet. Dock är jag rädd för döden. Och än så länge är mitt liv ändå uthärdligt.
Om du hatar livet är det ett tecken på att du behöver göra saker annorlunda.

Gör saker du älskar lite oftare.
Citera
2023-05-03, 22:34
Medlem
Vita ska inte få önska sig barn. Det är rasistiskt.
Citera
2023-06-06, 22:07
Medlem
Om man tänker hur länge du är död respektive hur länge du faktiskt lever här på jorden är livet väldigt kort
Citera
2023-06-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahoba
Om man tänker hur länge du är död respektive hur länge du faktiskt lever här på jorden är livet väldigt kort

Ja när man tänker på att man aldrig någonsin skall leva igen kan man nästan utstå vadsomhelst bara man får fortsätta uppleva.
Citera
2023-06-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Jag misstänker att även om medellivslängden var 1000 år så skulle det ändå finnas folk som säger att livet är kort. Om man utgår från livslängden hos andra däggdjur så är ett människoliv inte kort eftersom endast grönlandsvalar har längre livslängd (200 år). Så vad menar de som säger att livet är kort? Är de bara pappegojor som upprepar vad de hört andra säga utan att tänka om det är sant?

När man är liten och tittar på gamle morfar och hör honom berätta hur det var när han var liten tänker man att det dröjer eoner innan man själv är lika gammal och återstoden känns därför evig. När man sen växer upp och tifsuppfattningen förändras, ser vilka spår åren sätter och hur svårt det kan vara att hitta rätt i livet innan det är för sent, inser man hur kort det egentligen är. Innan man vet ordet av är man lika gammal som farsan eller gamle morfar.

Andra djur har inte förmåga att reflektera över livet på sammma sätt vi människor gör och andra arters livscykler ser helt annorlunda ut, så deras persoektiv är irrelevanta. Dessutom är tid ett väldigt relativt begrepp, i många bemärkelser.
Citera
2023-06-06, 22:30
Medlem
Sjungs ju även att sommaren är kort. Det mesta regnar bort…
Citera
2023-06-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Sjungs ju även att sommaren är kort. Det mesta regnar bort…

Ja det mesta i livet regnar definitivt bort.
Citera
2023-06-06, 22:47
Medlem
F.Hansens avatar
Om du räknar på hur många dagar du faktiskt lever och inser att du kanske i snitt har 2-5 timmar per dag att faktiskt göra det du vill på så inser du att livet är kort.

Sen kommer livet som ung att vara för kort hur som helst även om man lever 1000 år.
Citera
2023-06-19, 22:57
Medlem
StopButtons avatar
Livet är väldigt kort i relation till hur mycket du har möjlighet att uppleva.
Citera
2023-06-19, 23:03
Medlem
scoremaxs avatar
Rekommendation:

Seneca: ”om livets korthet”

https://www.adlibris.com/se/bok/om-l...BoC5KcQAvD_BwE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto