• 4
  • 5
2023-05-02, 19:42
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinatra10
Nu har jag bytt ut moderkort, minnet och processorn, ser det bra ut nu?

https://www.inet.se/datorbygge/b1379274/byggeee

Ja, det ser bra ut. Skulle nog ha valt lite snabbare minnen men det gör nog inte så stor skillnad.
Samt läst på om moderkorten, vilket som är mest prisvärd. Asus hade lite problem läste jag nån vecka sen.
Citera
2023-05-02, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Ja, det ser bra ut. Skulle nog ha valt lite snabbare minnen men det gör nog inte så stor skillnad.
Samt läst på om moderkorten, vilket som är mest prisvärd. Asus hade lite problem läste jag nån vecka sen.

Tycker det är så konstigt att jag bytte upp mig 3 delar och ändå samma pris..🧐
Citera
2023-05-02, 19:44
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Är du noob lär datorn inte starta när du satt ihop den.
Dumheter, det är enkelt att sätta ihop en dator. Man behöver bara vara försiktig med statisk elektricitet. Detta löser lekmannen genom att sitta på golv (ej heltäckningsmatta), naken och med ett element intill sig. Fingra på elementet med jämna mellanrum.
Citera
2023-05-02, 19:48
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Dumheter, det är enkelt att sätta ihop en dator. Man behöver bara vara försiktig med statisk elektricitet. Detta löser lekmannen genom att sitta på golv (ej heltäckningsmatta), naken och med ett element intill sig. Fingra på elementet med jämna mellanrum.

Här kör man med finsk kalsongfylla, aldrig några problem med statisk elektricet
Citera
2023-05-02, 19:51
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Tycker det är så konstigt att jag bytte upp mig 3 delar och ändå samma pris..🧐

Heh ja, inte illa pinkat.

Om nåt år, kan du uppgradera tex minnen, sen cpu till 7800x3d, 8800x3d när den kommer ut osv.
Citera
2023-05-02, 20:00
Medlem
Citat:
Heh ja, inte illa pinkat.

Om nåt år, kan du uppgradera tex minnen, sen cpu till 7800x3d, 8800x3d när den kommer ut osv.

Damn måste man redan efter något år byta alla dessa saker 😬 tänkte att nu hade jag säkrat mig ett bra tag framöver hehe😅
Citera
2023-05-02, 20:04
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Damn måste man redan efter något år byta alla dessa saker 😬 tänkte att nu hade jag säkrat mig ett bra tag framöver hehe😅

Nädå, det beror på hur kräsen man är själv. Jag räknar med att mitt bygge ska hålla i 5-10år.
Citera
2023-05-02, 20:08
Medlem
Citat:
Nädå, det beror på hur kräsen man är själv. Jag räknar med att mitt bygge ska hålla i 5-10år.

Okej men nu har jag alltså en bättre setup med am5 DDR5 eller vad de nu heter som var bättre en mitt förra am4 DDR4? 😁
Citera
2023-05-02, 20:11
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Okej men nu har jag alltså en bättre setup med am5 DDR5 eller vad de nu heter som var bättre en mitt förra am4 DDR4? 😁

Givetvist, du kommer att ha nyare delar, mer framtidsäkra.

Am4 blev långlivad, Am5 kommer det bli samma sak.
Med intel krävs det att bytas ut moderkort om man vill uppgradera minnen, cpu osv för varje generation.
Citera
2023-05-02, 20:55
Medlem
Citat:
Givetvist, du kommer att ha nyare delar, mer framtidsäkra.

Am4 blev långlivad, Am5 kommer det bli samma sak.
Med intel krävs det att bytas ut moderkort om man vill uppgradera minnen, cpu osv för varje generation.

Stort tack!
Citera
2023-05-02, 21:01
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Stort tack!

Vassekuu, hjälpt en vän bygga liknande bygge. Även han från början tänkte köpa Am4, men efter att kollat runt så kändes det idiotiskt att inte välja det nyare systemet för samma pris typ, då skiljde det ca 2k.
Citera
2023-05-02, 21:26
Medlem
Citat:
Jaså, DDR5 alltså, som sagt är noob så har ingen aning, får hålla utkik efter DDR5 då istället, och kör en fläkt istället. Men sen är jag alltså redo? Frågan är om jag behöver nytt moderkort om man ska ha DDR5..

Nån hade svarat dig ser jag.

Se till att kolla så att kylaren stödjer moderkortets sockel, så den går att montera. Noctua eller be quiet är tysta.

Kolla även så att det är fler fläktar som blåser in i chassit än ut, annars finns viss risk för att extra damm samlas i datorn.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in