• 1
  • 2
2023-05-02, 13:43
Medlem
Skaneps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4Reality
Hej.

Jag skulle hjälpa en vän med att ta emot pengar på swish för att sedan swisha vidare men efter att jag tagit emot swishen på 49 000 så kan jag inte swisha vidare eller göra några överföringar från mitt bankkonto i överhuvudtaget, kan inte ens föra över till mina egna konton på samma bank.

Nu är jag lite orolig att jag kan ha blivit lurad till bedrägeri och att mitt konto därför låst sig men jag tycker i så fall att personen som skickade pengarna borde ha ringt och berättat det.

I alla fall, när jag kollar kontoöversikt så ser jag vilken tid pengarna fördes över men också står det att bokföringsdatumet är idag, dvs dagen efter. Någon som vet vad det betyder?
Det låter som att du kan ha blivit indragen i en potentiell bedrägerisituation. Bokföringsdatumet är dagen då överföringen registreras i bankens system, vilket kan vara dagen efter själva överföringen. Att du inte kan göra överföringar kan bero på att banken har låst ditt konto p.g.a. misstänkt bedrägeri.

Det bästa du kan göra nu är att kontakta din bank så snart som möjligt och förklara situationen. De kan hjälpa dig att lösa problemet och ge dig råd om vad du ska göra härnäst. Var försiktig med att hantera pengar åt andra i framtiden för att undvika sådana situationer.
Citera
2023-05-02, 18:42
Medlem
Citat:
Jag ringde kundtjänst och pratade med dem om vad det kunde bero på men dem kunde inte se några konstigheter. Jag skickade även sms till numret jag fick swishen ifrån.

Jag vill absolut inte vara delaktig i något brott.
Kundtjänst ser högst troligt att säkerhetsavdelningen gjort en notering, men får varken bekräfta eller dementera något om det till dig.

Lite sent att tänka på delaktighet i brott nu, när du redan "åkt fast"!
Citera
2023-05-02, 19:20
Medlem
Citat:
Hej.

Jag skulle hjälpa en vän med att ta emot pengar på swish för att sedan swisha vidare men efter att jag tagit emot swishen på 49 000 så kan jag inte swisha vidare eller göra några överföringar från mitt bankkonto i överhuvudtaget, kan inte ens föra över till mina egna konton på samma bank.

Nu är jag lite orolig att jag kan ha blivit lurad till bedrägeri och att mitt konto därför låst sig men jag tycker i så fall att personen som skickade pengarna borde ha ringt och berättat det.

I alla fall, när jag kollar kontoöversikt så ser jag vilken tid pengarna fördes över men också står det att bokföringsdatumet är idag, dvs dagen efter. Någon som vet vad det betyder?

Tyvärr för din del så låter det som att det kommer att gå illa för dig, om detta är som det låter... Förutom själva penningtvätten så kommer banken att kraftigt begränsa dina möjligheter till ekonomisk aktivitet i framtiden. Du kommer att behöva redogöra för saker som normalt flyter på.
Citera
2023-05-02, 20:05
Medlem
Citat:
Hej.

Det är bara för dig att vänta tills polisen hör av sig. Gissningsvis så är det ett bedrägeri på 500 000 som styckas upp i mindre bitar varav du fått order på att försöka tvätta en tiondel. Eftersom det ursprungliga bedrägeriet handlade om stora pengar så kommer det vara intressant för rättsväsendet att utreda hela fallet även de mindre beloppen som rör dig.

För din del så kan det bli lite fängelse att se fram emot. Säkert inte så lång tid men kul för dig med lite miljöombyte...
Senast redigerad av Mynicname 2023-05-02 kl. 20:07.
Citera
2023-05-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är bara för dig att vänta tills polisen hör av sig. Gissningsvis så är det ett bedrägeri på 500 000 som styckas upp i mindre bitar varav du fått order på att försöka tvätta en tiondel. Eftersom det ursprungliga bedrägeriet handlade om stora pengar så kommer det vara intressant för rättsväsendet att utreda hela fallet även de mindre beloppen som rör dig.

För din del så kan det bli lite fängelse att se fram emot. Säkert inte så lång tid men kul för dig med lite miljöombyte...

Hur är det med resor efter en sån sak? Kan det bli reseförbud inom EU?
Citera
2023-05-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidlos5
Hur är det med resor efter en sån sak? Kan det bli reseförbud inom EU?
Det är väl mest om de tror att det handlar om terrorfinansiering som det blir problem antar jag. Som nyttig idiot så vet man ju inte varifrån pengarna har kommit och vart de ska så det är ju inte helt orimligt att tro att det är pengar som ska till till ISIS eller någon annan organisation. I så fall kan TS få riktigt stora problem i framtiden :-)
Citera
2023-05-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Nej, jag är vittne. Det är den som har skickat pengarna till mig som måste varit rödflaggad som nämnts ovan. Nu har jag inte kunna skicka vidare pengarna som han vilja och har kunnat förklara situationen i tid innan det var försent, så det är väldans tur. Men jag har lärt mig av det här och känner mig självklart korkad över mitt agerande.
Citera
2023-05-02, 23:28
Medlem
Citat:
Nej, jag är vittne. Det är den som har skickat pengarna till mig som måste varit rödflaggad som nämnts ovan. Nu har jag inte kunna skicka vidare pengarna som han vilja och har kunnat förklara situationen i tid innan det var försent, så det är väldans tur. Men jag har lärt mig av det här och känner mig självklart korkad över mitt agerande.
Det är ju upp till en domstol att avgöra hur delaktig som du var i penningtvätten. Även om du inte fullbordade brottet på grund av att ditt konto blivit spärrat så kan domstolen anse att du är en aktiv deltagare. Det räcker ju med uppsåt och förberedelser som du varit delaktig i.

Glöm inte att du är skyldig någon 50 000. Om inte denne får pengarna inom det snaraste så ligger du pyrt till.
Samhället beslagtar pengarna i väntan på rättegång så att brottsoffret kan få dem. Eftersom du klantat till det och inte varit snabb nog att skicka pengarna vidare så kommer du att anses ha blåst beställaren. Du ligger därför dåligt till och behöver lösa din skuld.
Citera
2023-05-02, 23:42
Medlem
Citat:
Banken kan även se precis vad du pysslar med i appen och på internetbanken i sina loggar, mao ganska lätt att lägga fram bevis att du hade för avsikt att slussa pengarna vidare, efter ex antal misslyckade överföringsförsök/swishningar.
Citera
2023-05-07, 00:48
Medlem
[quote=Kamreren|84340844]Banken kan även se precis vad du pysslar med i appen och på internetbanken i sina loggar, mao ganska lätt att lägga fram bevis att du hade för avsikt att slussa pengarna vidare, efter ex antal misslyckade överföringsförsök/swishningar.[/QUOT

Jag har redan pratat med banken och det vill bara att jag ska svara på ett par frågor och veta vart pengarna kommer ifrån. Jag har självmant förklarat situationen för polis och att det absolut inte var min avsikt att agera målvakt för någonting och att jag absolut inte vill göra något brottsligt om det nu skulle vara det som skulle bli fallet så jag är inte misstänkt för någonting och hörde av mig i rätt tid. Pengarna kommer alltingen föras tillbaka till kontot det kom ifrån eller så kommer den så kallade vännen som lura in mig i detta få förklara sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in