2023-04-30, 19:25
Bannlyst
Jag snubblade nyligen över en sida som heter https://www.krimfup.se/ .
Den påminner lite om lexbase.se
Den största skillnaden mellan krimfup & lexbase är att den förstnämnda publicerar förundersökningsprotokoll (FUP) och lexbase har "bara" dom/ar.
Även om dessa webbplatser kanske inte anses vara traditionella nyhetskanaler, ger de enkel och snabb tillgång till offentliga handlingar till medborgarna. "De tillgodoser att medborgarnas rätt att få granska våra makthavare mm."

Ett argument för sådana sajter är att de kan ha förhindrat/ar brott genom att göra det möjligt för människor att kolla upp tex sina dejt eller potentiella affärspartners snabbt. Faktum är att expertjournalister tex från aftonbladet eller expressen väljer själva sidor som dessa för att få snabbt tillgång till offentliga handlingar FUP eller DOM. Å andra sidan hävdar kritiker att dessa webbplatser bryter mot offentlighetsprincipen och att människor "hängs ut".

Min fråga till forumet är: använder du någonsin dessa webbplatser för att kolla upp folk när mainstreammedia inte avslöjar identiteten på misstänkta i högprofilerade fall?
Samt, varför tror du att mainstreammedia väljer att inte namnge personer som är misstänkta, åtalade eller dömda för brott så som "mindre" mediaföretag gör ?
Citera
2023-04-30, 20:44
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
När det blir en ny S-regering 2026 kommer dessa webbplatser att släckas ner.

Morgan Johansson gillar inte att vi i allmänheten får massa kunskap om invandrare som begår massa brott.
Citera
2023-05-18, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
När det blir en ny S-regering 2026 kommer dessa webbplatser att släckas ner.

Morgan Johansson gillar inte att vi i allmänheten får massa kunskap om invandrare som begår massa brott.
De hade ju regeringen i nästan 10 år, men valde att inte stänga ner tjänster som dessa. Tvekar lite på att de skulle göra det nu
Citera
2023-05-23, 18:13
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontroversiellZ421
De hade ju regeringen i nästan 10 år, men valde att inte stänga ner tjänster som dessa. Tvekar lite på att de skulle göra det nu

Du menar regeringsmakten antar jag. Tänk på att www.krimfup.se är en ny sida och Mrkoll är ganska ny ändå, det är bara Lexbase som har nästan 10 år på nacken. Och Morgan Johansson försökte i många år att ändra lagen men det blev ingen majoritet i riksdagen.
Citera
2023-05-25, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Du menar regeringsmakten antar jag. Tänk på att www.krimfup.se är en ny sida och Mrkoll är ganska ny ändå, det är bara Lexbase som har nästan 10 år på nacken. Och Morgan Johansson försökte i många år att ändra lagen men det blev ingen majoritet i riksdagen.
Ja precis.
Det har ju varit flera som har försökt sätta stopp för både Lexbase och Mrkoll.
Det har funnits flera skribenter som har skrivit varför det är omöjligt att stoppa tjänster som dessa men även ologiskt.
https://www.svd.se/a/4db6dg/ologiskt-andra-grundlag-for-att-stoppa-lexbase

Jag tycker personligen har man inte att dölja bör man inte vara "rädd" för sajter som dessa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in