Citat:
Ursprungligen postat av
WTFSTHLM
Sovjetunionen var ägare vid kollapsen och då fick ryssland ta över huset. Ryssland stal alla tillgångar från en tysk som stämde den ryska staten och vann, efter många turer hittade man tillgångar utomlands som täckte skulden till tysken. Det gick ända upp i sveriges Högsta Domstol som inte fann att huset var av diplomatisk immunitet varpå Kronofogdemyndigheten fick ok att sälja på exekutiv, Stefan Häge aka Advokaten köpte då fastigheten för 40 miljoner (?) men har än i denna dag inte beretts tillträde till sin egendom.
Så är läget nu och det bollas idéer och uppslag till en lösning. Ryska terrorstaten är inte inblandade i dessa samtal.
Beloppen jag skrev var mest den uteblivna hyran.
Hade jag vart advokat och köpt en fastighet för 40 miljoner hade jag fört ett jävla liv kring dessa omständigheter. Jag hade dragit det genom alla instanser hela vägen till EU-nivå. Nyttjat varenda paragraf i lagboken och varenda prejudikat som kunnat spela minsta lilla roll. Jag hade vart sjukt jävla dryg i media osv. Tills att ministrarna tycker att det blir för obekvämt att utöva ministerstyre.
I grund och botten handlar detta om att Ryssland fortfarande anser att det är deras kåk. Våra lagar och vår domstol skiter dom i.
Dom har inget hyreskontrakt och även om dom hade det tappar man hyresrätten två dagar efter att man inte betalt hyran. Sen har man, efter påminnelse, två veckor på sig att betala för att få tillbaka sin rätt att hyra. Betalar dom inte efter detta kan man be kronis att vräka. Det här borde inte ens vara ett problem.
Jag hade även tillsett att dom som använder huset får det obekvämt. Stambyte måste man få göra. Måla om kåken osv. Allt som gör att okända springer omkring i/på fastigheten. Vilket får spioner att bli nervösa.
Om nu advokaten inte har gjort något liv av sig utgår jag från att denne är med på hela grejen. Att han helt enkelt är mellanhand till någon av våra underrättelsetjänster. Ska se avsnittet när jag kommer hem.