2023-04-30, 16:28
Medlem
carminaburanas avatar
Ett halvår sådär? Det finns ju en hel del i usa, men osäker här. Jag vill helt enkelt lära mig grunderna i hur man bygger och utvecklar en app så jag kan få ut en MVP till ios och android. Alternativt, finns det några bra onlinekurser?
Det jag letar efter är typ "How to get an idea to market with no code experience". Jag är alltså inte ute efter att göra karriär av att vara kodare.
Citera
2023-04-30, 16:56
Medlem
Finns inga genvägar när det gäller sånt här säger jag efter att provat på att coda lite Python.

Det enda väg som finns är att plugga massor rätt intensivt och i stor mängd och vara beredd på att googla och kolla och ta reda på det mesta själv. Vilket är min uppfattning om vad allt handlar om kring allt codknackande. Du måste komma in i en värld som bara går ut på att titta på kod och fundera på att lösa problem och massa dygnet runt periodvis. och ha ett driv som gör att du löser allt själv. Det är ju så livet och yrket "programmerare ser ut".

Till huvuddel måste man nog plugga in gigantisk mycket för att ens komma till en gräns där man kan lösa något och känna att det börjar bli roligt och där kände jag att det här passar inte mig faktiskt.

Jag är inte beredd att lägga så mycket tid på det här på min fritid och tyckte inte att det är tillräckligt roligt så jag hoppar in på annat inom IT i stället inte värt att plugga in så mycket tycker jag.
Citera
2023-04-30, 17:10
Medlem
nedboys avatar
Vad är det du egentligen vill? Som du skriver så ser det ut som du vill lära dig programmera lite halvt om halvt.

Om det är rätt så tror jag inte att det finns någon som erbjuder något med det tankesättet. Däremot om du pluggar heltid (8tim/dag) någon kurs i 6 månader så bör du bli hyffsad på kodning.

Då blir nästa steg att förstå vad det är du tänker dig att du vill/ska skapa? Är det något med hårdvara, webbsida, mobilapp etc.
Citera
2023-04-30, 17:52
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Finns inga genvägar när det gäller sånt här säger jag efter att provat på att coda lite Python.

Det enda väg som finns är att plugga massor rätt intensivt och i stor mängd och vara beredd på att googla och kolla och ta reda på det mesta själv. Vilket är min uppfattning om vad allt handlar om kring allt codknackande. Du måste komma in i en värld som bara går ut på att titta på kod och fundera på att lösa problem och massa dygnet runt periodvis. och ha ett driv som gör att du löser allt själv. Det är ju så livet och yrket "programmerare ser ut".

Till huvuddel måste man nog plugga in gigantisk mycket för att ens komma till en gräns där man kan lösa något och känna att det börjar bli roligt och där kände jag att det här passar inte mig faktiskt.

Jag är inte beredd att lägga så mycket tid på det här på min fritid och tyckte inte att det är tillräckligt roligt så jag hoppar in på annat inom IT i stället inte värt att plugga in så mycket tycker jag.
Nja, gigantiskt mycket behöver det inte vara.

Jag läste två kurser på komvux och hobbypulade någon timme per vecka med webscraping i någon månad, och det räckte för att få ett relevant jobb, om än på deltid med extremt låg lön.
Citera
2023-04-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Nja, gigantiskt mycket behöver det inte vara.

Jag läste två kurser på komvux och hobbypulade någon timme per vecka med webscraping i någon månad, och det räckte för att få ett relevant jobb, om än på deltid med extremt låg lön.

Jag har nog inte riktigt talang för det här och ska läsa på som nätverkstekniker och däråt i stället och fick tipset om att passa på att lära mig lite programmering och att det är bra om man börjar med det på en gång. Ska vara bra att kunna lite sägs det.

mest för att fixa automatisering inom nätverk och allt sånt.

Jag vet nu att jag tycker det är roligt att felsöka i datorer och rota i servrar och sånt så det är det jag kommer satsa fullt ut på. Jag bara chansade och tänkte att det kan se bra ut om man har nån programmering steg ett som intyg att sätta på CV för nån HR's skull kanske men nä inte min grej men nu vet jag lite om vad det går ut på i alla fall.

Så långt så gott.

Vad jag förstår så om man inte fixar den biten själv att komma i gång lite så har man ju defensivt inte det driv som krävs för att bli programmerare först och främst. Det är ju den lätta biten och sen att börja bli vän med koden i sig, känna igen dom enkla sakerna och allt det och kunna lösa enkla buggar som i python kan vara ett mellanrum på fel ställe typ.

Det är ju bara att sätta i gång typ... Så får man se om man bli biten

Aja jag har inte tagit mig längre än till att kunna säga hej världen, och använda Python till enkla mattetal och och kanske fixa ett enkelt textspel från hedenhös som liknade Zork om man tar mig en titt på koden igen.

Nä jag fann det lite för tråkigt och det kändes som att det är alldeles för få roliga exempel i alla böcker som finns där ute och man får jobba hårt innan man kan göra något roligt av det tycker jag,

jag hoppar för nu i all fall tycker jag.
Senast redigerad av Brodrude 2023-04-30 kl. 18:49.
Citera
2023-04-30, 18:48
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Som en morot kan jag nämna att han som skrev programmet Napster inte kunde koda när han fick idén till att göra Napster.
Citera
2023-04-30, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Som en morot kan jag nämna att han som skrev programmet Napster inte kunde koda när han fick idén till att göra Napster.

Finns många såna exempel. Då på den tiden är det ju mer imponerande för det var ju nästan utan "internet" och allt för ofta utan nån man kände som kan i alla fall något så man fick ju chansa och köpa en svindyr bok på engelska som man knappt kunde och bara hoppas på kopiösa mängder med tur att den boken ens är bra.

I dag... Sök på Youtube så finns det mer material än vad man kan se under sin egen livstid Vi är väldigt bortskämda.
Citera
2023-04-30, 21:10
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Vad är det du egentligen vill? Som du skriver så ser det ut som du vill lära dig programmera lite halvt om halvt.

Om det är rätt så tror jag inte att det finns någon som erbjuder något med det tankesättet. Däremot om du pluggar heltid (8tim/dag) någon kurs i 6 månader så bör du bli hyffsad på kodning.

Då blir nästa steg att förstå vad det är du tänker dig att du vill/ska skapa? Är det något med hårdvara, webbsida, mobilapp etc.

yes, jag tänkte plugga 8-10 tim om dan nov-maj, men skulle ju behöva lite struktur så att säga. man kan ju irra omkring på youtube i månader och skjuta lite från höften, men det blir ju inge bra!

Jag har en ide till en app, och skulle vilja få ut en MVP till nästa sommar. helst itll båda systemen. I grova drag är det en kalenderapp med fotointegration, timer, statistik och applock möjligheter. (är det ens tillåtet på iphone?) Tillhörande hemsida med, men apparna är i fokus. JAg är helt grön på kodning men har jobbat med Adobe som formgivare i 10 år.

Mitt andra alternativ är att bara göra en protoyp i UX och plocka in den i bravo eller nåt, men vet ej om det skulle funka så bra.

Tredje alterantivet är att köra elance eller liknande och hitta nån öststatare som kan göra ut min protoyp. Det kanske blir bäst. Fokusera på att göra en så bra protoyp som möjligt och sen lämna över den till nån som kan.

Samtidigt är det ju alltid bra att kunna koda, veta litegrann iallfall. Så en dunderkurs, superintensiv, men vad exakt, och vart?

Jag kommer inte söka jobb som programmerare sen, detta är endast för mina egna appar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in