2024-09-26, 22:08
Medlem
Aftonbladet kör en artikelserie nu om män som mördat sina gravida flickvänner/fruar. Tio tydligen de senaste tio åren.
Kanske de väntar in domen för att skriva stort om Saga och hennes lille ofödde gosse 😢
Citera
2024-09-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Aftonbladet kör en artikelserie nu om män som mördat sina gravida flickvänner/fruar. Tio tydligen de senaste tio åren.
Kanske de väntar in domen för att skriva stort om Saga och hennes lille ofödde gosse 😢

Och den här sidan gör det ju inte bättre även om alla dessa kvinnor inte var gravida när de mördades.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G3n6A/dodade-kvinnor

Givetvis är det en bråkdel av alla män som har förvrängd syn.
Det är tyvärr ändå inte särskilt många män som offentligt går ut och berättar att de tar ställning emot våld, som även är våld som dödar kvinnor, till och med när barnen ser på.
Jag vill tillägga att det även finns kvinnor som misshandlar sin partner. Det är dock mycket mer sällan och att det leder till att partnern dödas.
Oavsett könstillhörighet så är våld mot en partner oacceptabelt. Eller mot någon människa överhuvudtaget.

Jag har läst FUP (vilket jag alltid gör innan jag uttalar mig) i det här fallet. Jag uppfattar det som ett indiciemål, men väldigt starkt till mgms nackdel.
Ett annat fall som också byggde på indicier var fallet Lena Wesström (faktiskt också i Örebro). I TR frikändes mgm, men i HR dömdes mgm till 18 år. Då han var på fri fot innan fallet togs upp i HR, där han som sagt dömdes, men friades i TR, så hittades han död innan han hann hämtas in till förvar.
MGM i det här fallet är i häkte fortfarande. Han kommer att dömas skyldig, är min övertygelse. Strafflängden TROR jag blir med minst 18 år.
Fast jag önskar ju livstid.
Senast redigerad av kusinvitamin65 2024-09-27 kl. 00:28.
Citera
2024-09-27, 20:11
Medlem
Killmyshadess avatar
Vet någon när domen kommer?
Citera
2024-09-28, 06:42
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killmyshades
Vet någon när domen kommer?
(FB) Pojkvän mördade 20-åriga Saga samt ofött barn i Örebro (2023-04-29)
Citera
2024-10-08, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
(FB) Pojkvän mördade 20-åriga Saga samt ofött barn i Örebro (2023-04-29)

I morgon kommer domen.
En viktig dom. Mycket viktig dom.
Citera
2024-10-08, 20:42
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel

14 kvinnor i snitt blir i Sverige mördade av sina respektive. På det ska man lägga till kvinnor som mördas av expartners och anhöriga. Andelen kvinnor och barn som lever med våld i nära relation är hisnande.
Citera
2024-10-09, 11:02
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Hovrätten fastställer livstidsstraff för mordet på ung kvinna i Örebro):
Citat:
Hovrätten dömer idag en 22-årig man till livstids fängelse för mordet på hans flickvän i Örebro.

Åklagaren åtalade den 22-årige mannen vid Örebro tingsrätt för att ha dödat sin flickvän. Flickvännen var gravid och hennes död fick till följd att även fostret dog.

Tingsrätten dömde mannen enligt åtalet och bestämde påföljden till livstids fängelse. Han skulle även betala skadestånd till kvinnans anhöriga.

Mannen överklagade domen. I hovrätten begärde han att bli frikänd och att han inte skulle betala något skadestånd. Även hovrätten har dock kommit fram till att det är bevisat att mannen dödade kvinnan och att han därmed ska dömas för mord.

– Det har varit fråga om en omfattande utredning. Det samlade värdet av de bevis som lagts fram i målet är så högt att det är ställt utom rimligt tvivel att mannen dödade kvinnan, säger rättens ordförande hovrättslagmannen Carina Tolke.

Hovrätten har, precis som tingsrätten, bestämt påföljden till livstids fängelse. Enligt hovrätten finns det flera försvårande omständigheter som sammantaget gör att påföljden ska bestämmas till livstids fängelse, bland annat att det varit fråga om ett utdraget händelseförlopp där kvinnan måste känt stark dödsångest och att kvinnans död även innebar att fostret dog.

Hovrättens dom innebär också att mannen ska betala skadestånd till kvinnans anhöriga.
Göta hovrätt, mål: B 2587-24
Citera
2024-10-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (Hovrätten fastställer livstidsstraff för mordet på ung kvinna i Örebro):
Göta hovrätt, mål: B 2587-24

Äntligen en rättvis dom!
Citera
2024-10-09, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humanpeople123
Äntligen en rättvis dom!

🙏 🙏 🙏
Citera
2024-10-09, 11:08
Medlem
Är så glad att utfallet blev som det blev gällande domen. Idiot
Citera
2024-10-09, 11:10
Medlem
Väntat och bra, en välskriven FUP och utredningen är kanon. Men en utvisning hade suttit finare. Smuts ska bort. Men sånt gör vi inte i detta landet
Citera
2024-10-09, 11:11
Avstängd
pojkpingiss avatar
Äntligen! Må avskrädet ruttna i fängelset, hoppas innerligt att han kommer halka på många bananskal i fängelset, så han får smaka på sin egen medicin. Detta brott är bland de mest avskyvärda som skett i modern tid, detta tycker sannolikt även hans medfångar, så, hoppas att de placerar ut rikligt med bananskal omkring honom.

Hoppas detta blir ett plåster på såret för offrets anhöriga. Hoppas även att detta fall kommer att leda till en bredare och mindre hycklande debatt gällande klan- och hederskultur, osv....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in