2024-05-12, 18:57
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxit
Om du hade varit läskunnig hade du inte behövt ställa en sådan korkad fråga, men som svar på din fråga så finns svaret i tråden. Bara att börja läsa i tråden så ser du att svaret fanns mitt framför ögonen på dig.

Alla andra i tråden och åklagaren vet redan om det, men bättre sent än aldrig som de säger! 😂

Jag har läst hela FUPen en gång och vissa delar flera gånger, inklusive SMSen med mamman.
Jag är inte övertygad om att detta räcker för att domstolen ska döma för hedersmotiv.
Citera
2024-05-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Ja, de metoderna hade varit smarta för att undvika graviditet.
Min fråga till Lawnmowerman var hur han tyckte att Am*n borde ha agerat när graviditeten var ett faktum.
Han fick ju ett generöst erbjudande av Saga att lämna hennes liv och ge henne ensam vårdnad om barnet. Då hade han kommit undan med 18 års underhållningskyldighet på kanske 2000-3000 kr/mån eller 450 - 650 tkr i dagens penningvärde.

En mycket rimlig kostnad jämfört med de 12-17 yrkesverksamma år som han nu troligen kommer att få tillbringa med en lön på 13 kr/tim. Det blir flera miljoner i förlorad inkomst.

Oklart om det ens hade blivit den summan för en arbetslös 20åring att betala ..

Förutom de 12-17 åren som han kommer att tjäna 13kr/h kommer det att bli svårt att hitta ett hyggligt jobb resten av hans liv. Inte så många arbetsgivare som vill anställa en mördare.

Plus att han kommer att sakna yrkeserfarenhet. Visserligen kommer det att finnas möjlighet till utbildning, men det är få som tar den chansen.

Han har förstört sin framtid.

Obegripligt att tjejen vill skaffa barn med den här värdelösa lurken.
Citera
2024-05-12, 20:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han skulle ha kunnat:
1) avstå från sex = 100% säkert att han inte skulle ha blivit pappa mot sin vilja
2) alltid använt kondom (på rätt sätt) = kanske 97% säker metod.

Men nu vet väl inte vi om hon slutade att ta p-pillren och lät bli att berätta det för honom?

Att det finns kvinnor som använder en graviditet som ett sätt att hålla kvar pojkvännen i förhållandet är tyvärr rätt vanligt.
Am*n ville dessutom inte bli förälder, att tvinga någon att bli förälder är ingen bra metod för att skapa ett bra förhållande. Det finns faktiskt abort om inte samtycke finns från partnern.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men ofta gör den här sortens män inget själva utan lägger ansvaret på den andre. Samtidigt som de blir helt desperata när de inte kan/får kontrollera resultatet.

Fast nu utgår du ifrån att kvinnans beslut alltid är det rätta, här har vi en ung man, en 22-åring som inte alls ville bli förälder. Han blev kanske desperat pga pressen att bli pappa mot sin vilja? Du verkar förespråka tvång i såna här fall?

Det som med stor sannolikhet tycks har lett fram till våldshandlingar verkar alltså vara att han inte haft något att säga till om här?
Citera
2024-05-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men nu vet väl inte vi om hon slutade att ta p-pillren och lät bli att berätta det för honom?

Att det finns kvinnor som använder en graviditet som ett sätt att hålla kvar pojkvännen i förhållandet är tyvärr rätt vanligt.
Am*n ville dessutom inte bli förälder, att tvinga någon att bli förälder är ingen bra metod för att skapa ett bra förhållande. Det finns faktiskt abort om inte samtycke finns från partnern.

Fast nu utgår du ifrån att kvinnans beslut alltid är det rätta, här har vi en ung man, en 22-åring som inte alls ville bli förälder. Han blev kanske desperat pga pressen att bli pappa mot sin vilja? Du verkar förespråka tvång i såna här fall?

Det som med stor sannolikhet tycks har lett fram till våldshandlingar verkar alltså vara att han inte haft något att säga till om här?

Kvinnans beslut rätt?

Jag har ju ifrågasatt att hon överhuvudtaget kunde ens tänka sig att ligga med apan. Att dessutom skaffa barn med en man som hade absolut inget att erbjuda varken henne eller sonen är helt obegripligt. Hade det varit min egen dotter hade jag rivit mig i håret och undrat vad jag har gjort för fel i min barnuppfostran. Att bo på ”rätt adress” och sen frivilligt beblanda sig med slöddret 😮

Det finns kvinnor som vill binda mannen med alla medel tom med ett stackars barn. Lika väl som det finns män som önskar att göra sin kvinna gravid så att hon blir ”tvungen” att välja honom för all framtid. Båda gör fel.

Vill man inte lämna beslutet i någon annans händer, tar man hand om preventionen själv.

Eftersom vi inte befinner oss i Kina kommer inte tvångsabort i frågan. Därför blir det slutgiltiga beslutet dens vars kropp det handlar om.

Jag kan mycket väl förstå om han var desperat. Han hade ju fattat en rad dåliga beslut. Likaväl kan den unga kvinnan ha känt sig desperat många gånger under resans gång.

Att strypa den som inte håller med med en är ytterligare ett dåligt beslut i raden.

Men han kommer att ha tid att i sin ensamhet fundera på hur han borde ha agerat istället. Att sitta och fundera på detta under 12-17års tid kan eventuellt resultera i att han i framtiden fattar bättre beslut när han väl släpps ut. Vi får hoppas.
Citera
2024-05-12, 20:55
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Han fick ju ett generöst erbjudande av Saga att lämna hennes liv och ge henne ensam vårdnad om barnet. Då hade han kommit undan med 18 års underhållningskyldighet på kanske 2000-3000 kr/mån eller 450 - 650 tkr i dagens penningvärde.

Det kan inte parterna bestämma själva. Faderskapet måste fastställas utifrån barnkonventionen.
Citera
2024-05-12, 21:29
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Det kan inte parterna bestämma själva. Faderskapet måste fastställas utifrån barnkonventionen.
Ja så klart, men nu vet vi ju att barnet var hans. Givetvis hade han fått göra ett faderskapstest.
Citera
2024-05-12, 21:31
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ja så klart, men nu vet vi ju att barnet var hans. Givetvis hade han fått göra ett faderskapstest.

Ja, och han hade då blivt underhållsskyldig.
Citera
2024-05-13, 00:16
Medlem
Citat:
Det finns kanske inte ens något att bevisa här vad gäller det påstådda hedersmotivet?

Är det inte mer troligt att S*ga och pojkvännen hamnade i något sorts nattligt gräl/bråk för att han ej berättat om deras förhållande och hennes graviditet?

Jag uttrycker mig lite dåligt men vi menar typ samma sak. Jag menar att mamman säger att han inte pratade så mycket hemma eller inte alls hade nämnt ens at han hade flickvän. Hade han sagt det hade hon inte tyckt att det vore konstigt. "Han får ju göra vad han vill". Men my ass att han för göra vad han vill. Nä detta drog såklart ut mer och mer på tiden, han panikade till slut för han fattade att det här skulle bli storkaos. familjen utesluten ur gemenskapen, bli sedda som skit osv. Så han ett beslut helt enkelt..
Citera
2024-05-13, 02:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Min fråga till Lawnmowerman var hur han tyckte att Am*n borde ha agerat när graviditeten var ett faktum.
Han fick ju ett generöst erbjudande av S*ga att lämna hennes liv och ge henne ensam vårdnad om barnet. Då hade han kommit undan med 18 års underhållningskyldighet på kanske 2000-3000 kr/mån eller 450 - 650 tkr i dagens penningvärde .

Hade inte det varit mycket bättre om hon hade försökt skaffa barn med någon som verkligen ville bli förälder? Då hade allt bråk kring graviditeten kunnat undvikas och inte minst, denna tragedi hade med stor sannolikhet kunnat undvikas.

Man kan faktiskt fråga sig varför hon tvunget skulle skaffa barn med Amin som inte ville bli förälder? Ska inte män få välja vem de skaffar barn med?

Citat:
En mycket rimlig kostnad jämfört med de 12-17 yrkesverksamma år som han nu troligen kommer att få tillbringa med en lön på 13 kr/tim. Det blir flera miljoner i förlorad inkomst.

Du verkar utesluta alternativa hypoteser? Am*n har väl sagt att han brukade förvara saker åt kriminella i hennes bostad? Kan inte detta ha något att göra med hennes död? Du verkar dock nästan anse att han är skyldig ställt utom allt rimligt tvivel?
Citera
2024-05-13, 06:45
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Hade inte det varit mycket bättre om hon hade försökt skaffa barn med någon som verkligen ville bli förälder? Då hade allt bråk kring graviditeten kunnat undvikas och inte minst, denna tragedi hade med stor sannolikhet kunnat undvikas.

Man kan faktiskt fråga sig varför hon tvunget skulle skaffa barn med Amin som inte ville bli förälder? Ska inte män få välja vem de skaffar barn med?
Män får välja vem de skaffar barn med. Det beslutet tar man när man stoppar in snoppen i en kvinna.
Du går fortfarande i cirklar runt frågan.
Den handlar inte om hur Am*n borde undvikit graviditeten.

Frågan till dig är: givet att graviditeten var ett faktum, och att Saga ville behålla barnet mot Am*ns vilja, vad menar du att han borde gjort då, eftersom du sagt att han inte borde ha accepterat att han skulle bli pappa?

Citat:
Du verkar utesluta alternativa hypoteser? Am*n har väl sagt att han brukade förvara saker åt kriminella i hennes bostad? Kan inte detta ha något att göra med hennes död?

Polisen har givetvis utrett sanningshalten i det påståendet liksom alla andra förklaringar som Am*n lämnat.
Det finns ingenting som talar för att han skulle förvarat saker åt kriminella i hennes bostad.
Du verkar helt bortse från omständigheterna att han vistats i närheten av hennes bostad med avstängd mobil vid tiden för mordet, och att hans DNA återfunnits på besvärande sätt på bl.a. arbetshandskar som han hade gömt undan.
Citera
2024-05-13, 07:43
Medlem
Idag (och i morgon) fortsätter rättegången.

Misstänker att NA är på plats och fortsätter med sin liverapportering (start nog runt 08.30 - 9.00).

Tillägg: Hoppas de hittat kompisen som var med på mordnatten, han som håller sig undan både delgivning och rättegång!
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-05-13 kl. 08:21.
Citera
2024-05-13, 14:22
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Han fick ju ett generöst erbjudande av Saga att lämna hennes liv och ge henne ensam vårdnad om barnet. Då hade han kommit undan med 18 års underhållningskyldighet på kanske 2000-3000 kr/mån eller 450 - 650 tkr i dagens penningvärde. En mycket rimlig kostnad jämfört med de 12-17 yrkesverksamma år som han nu troligen kommer att få tillbringa med en lön på 13 kr/tim. Det blir flera miljoner i förlorad inkomst.

Citat:

Citat:
Ja, och han hade då blivt underhållsskyldig.

Läs igen Kungsgarden. HowLongIsNow har skrivit att 1) mördaren hade kunnat ge kvinnan ensam vårdnad - vilket är juridiskt möjligt - 2) att mördaren då hade kommit undan med enbart en underhållskostnad.

Tilläggas kan, som ytterligare ett alternativ, att kvinnor fortfarande inte avslöjar sina barns fäder och att faderskapet inte ens kan fastställas vid utredning. Det innebär att fäderna slipper betala underhåll eftersom FK inte vet vem de ska pressa på pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in