2023-04-29, 11:13
Medlem
Funderar på om det finns någon fördel med att förlänga sitt avtal hos samma elleverantör eller om det blir samma pris om man säger upp avtalet och sen tecknar nytt när uppsägningstiden gått ut?
Vattenfall har en månads uppsägningstid och påminner om att jag måste säga upp eller teckna nytt avtal en månad innan det går ut. Jag tänker att om det inte är bättre pris för att man förlänger kan jag ju lika gärna säga upp det och ge mig själv 30 dagar till att fundera.
Citera
2023-04-29, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piiiing
Funderar på om det finns någon fördel med att förlänga sitt avtal hos samma elleverantör eller om det blir samma pris om man säger upp avtalet och sen tecknar nytt när uppsägningstiden gått ut?
Vattenfall har en månads uppsägningstid och påminner om att jag måste säga upp eller teckna nytt avtal en månad innan det går ut. Jag tänker att om det inte är bättre pris för att man förlänger kan jag ju lika gärna säga upp det och ge mig själv 30 dagar till att fundera.
Kollar du elskling eller compriser ger många leverantörer välkomsterbjudande till nya kunder. Så kan mycket väl löna sig att hoppa en gång om året, bara att jämföra vad Vattenfall erbjuder och jämföra med vad du skulle få som ny kund på annat håll.
Citera
2023-04-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piiiing
Man gör så att man kollar typ Elskling, och ser vad konkurrenterna erbjuder för lockpriser. Sen ringer man till sitt nuvarande och talar om hur nöjd man är med dem och att man helst inte vill kludda med byte, innan man frågar om de kan tänka sig att matcha det lägre priset du hittat.
Eventuellt kan de inte sänka, men kanske ge längre avtalstid, vilket kan va förmånligt om du har ett hyggligt pris nu. Få saker blir ju billigare med tiden.

På det viset skapar du dig ett förhandlingsläge, istället för att bara sitta still i fåtöljen och se vad som händer.
Citera
2023-04-29, 13:35
Medlem
Eastwings avatar
Yes så är det.
Trohet lönar sig inte.
Byt byt och kör rörligt.
Citera
2023-04-29, 13:40
Medlem
che3s avatar
De ger en rabatt för nya kunder, så man bör inte vara trogen kund utan byta leverantör ibland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in