2023-04-28, 22:50
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Det finns onekligen gott om bildmaterial, inklusive rörlig film från det sena 1800-talet och framåt.

Dokument som beskriver byggnader och städer, mer eller mindre detaljerat, finns bevarade från betydligt tidigare epoker.

Är det otänkbart att datorprogram i framtiden effektivt kommer att kunna lägga ihop den information som finns om hur världen såg ut förr, för att återskapa den och tillgängliggöra den för framtidens människor?

Utan att gå in på detaljer jobbar jag med "gamla dokument" av olika slag och under alla timmar av monotont arbete framför datorn fantiserar jag ofta om hela städer som pusslats ihop av det material som finns sparat.

Om sådant som romaner, dagböcker, olika sorters journaler, teckningar, etc. kan digitaliseras, indexeras och "samköras" med foton borde det(?) finnas tillräckligt att gå på för att skapa verklighetstrogna modeller av det förflutna. Givetvis inte fullständiga eller helt naturtrogna.

Kanske kan inscanningen som idag (för) ofta sker manuellt automatiseras i högre utsträckning. Eller är jag väl optimistisk?

För att inte sväva iväg allt för mycket ger jag ett konkret exempel på en drygt hundra år gammal film som visar delar av Göteborg: youtube-länk.

Den är redan behandlad på olika sätt, men i mina fantasier kan vi skapa återgivningar som vi kan interagera med. Genom VR, eller åtminstone på ett google-street-view-sätt. En högre kvalité hade krävt att diverse informationsluckor kan täppas igen genom, exempelvis, ett kalkylerande av vad som troligen saknas.

Vad tror ni? Kan detta bli en slags "pop-arkeologi"?

- Skulle en sådan fylla en funktion som hade berättigat kostnaderna för att den nedlagda tiden som krävts?
- Vad finns det för tekniska hinder idag?
- Vilka problem i detta imaginära projekt "känns" realistiska att "inom den närmsta tiden" finna lösningar på?

Jag är något sånär insatt i det arbete som idag läggs ner på att bygga databaser med "historiskt material", men på den punkten har vi knappast kommit långt i förhållande till vad som hade krävts för den avancerade nivå som gjort mig riktigt upphetsad. Jag vill också poängtera att jag dock verkligen inte är någon expert på nämnda ämne.

Som historieintresserad hoppas jag att AI på olika sätt inte bara tar oss framåt.

Jag tror att fysiska miljöer kan vara en bra början att bygga vidare på för att sedan skapa en bättre bild av mer komplexa delar av det passerade.
Senast redigerad av LatentAmbivalens 2023-04-28 kl. 22:53.
Citera
2023-04-29, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Det finns onekligen gott om bildmaterial, inklusive rörlig film från det sena 1800-talet och framåt.

Dokument som beskriver byggnader och städer, mer eller mindre detaljerat, finns bevarade från betydligt tidigare epoker.

Jaa den bör kunna sammanfoga väldigt mycket information och göra hyperrealistiska representationer av en miljö och som du säger sammanfoga 'bild' och 'text'. Det är väl en spännande komponent av hela den här AI grejen.
Citera
2023-04-29, 20:31
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbajacker
Jaa den bör kunna sammanfoga väldigt mycket information och göra hyperrealistiska representationer av en miljö och som du säger sammanfoga 'bild' och 'text'. Det är väl en spännande komponent av hela den här AI grejen.

Precis, och jag tänker att utvecklandet av den delen "kommer att lösa sig själv", eftersom att det finns så goda ekonomiska incitament för att göra det.

Att sedan kunna använda tekniken som kommersiella och/eller militära aktörer tagit fram inom andra, lägre prioriterade områden är ju så det ofta fungerat tidigare.

(På tal om stadsbyggnad, vad sägs som att gå ut på en äng, prata med din robot (som kanske bor i din telefon eller klocka) och sedan få den att visualisera dina ständigt justerade arkitektoniska instruktioner i dina "glasögon", i realtid. Vilka groteska hus och andra kreationer som skulle kunna byggas om sådan teknik blev tillgänglig för gemene man. )

Det största hindret mot de modeller som jag funderar på, består nog, trots allt, av informationsuppsamlandet. Jag hoppas att maskiner i framtiden kommer att kunna "röntga" typ böcker, oöppnade, och sedan skapa digitala "kopior" av dem. Men jag gissar alltså att sådan teknik inte kommer utvecklas till just detta syfte. Det är nog betydligt lättare att tjäna pengar på andra sätt.
Citera
2023-04-29, 21:11
Medlem
brianmolkos avatar
Har faktiskt tänkt, tanken varför man inte redan gör detta redan nu, skulle gärna vilja besöka den staden

Varför ska en AI göra det ?, vi skapar ju fiktiva världar i spel, hade inte någon spelskapare kunnat
bygga upp ett exempelvis Stockholm, som det såg ut, innan rivningar osv... eller vilken anna svensk stad som helst
Längre tillbaka ja då blir de ju svårare vi har iofs teckningar porträtt osv men

Realistiska menar du grafik som ser exakt verklig ut ?

Bästa kanske faktiskt är återskapa miljön på riktigt

Vi kan ju alltid börja med återskapa 20-25 år tillbaka interiört i city med butiker på riktigt
Senast redigerad av brianmolko 2023-04-29 kl. 21:14.
Citera
2023-04-29, 21:38
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Har faktiskt tänkt, tanken varför man inte redan gör detta redan nu, skulle gärna vilja besöka den staden

Varför ska en AI göra det ?, vi skapar ju fiktiva världar i spel, hade inte någon spelskapare kunnat
bygga upp ett exempelvis Stockholm, som det såg ut, innan rivningar osv... eller vilken anna svensk stad som helst
Längre tillbaka ja då blir de ju svårare vi har iofs teckningar porträtt osv men

Realistiska menar du grafik som ser exakt verklig ut ?

Bästa kanske faktiskt är återskapa miljön på riktigt

Vi kan ju alltid börja med återskapa 20-25 år tillbaka interiört i city med butiker på riktigt

Att återge historiska miljöer manuellt, så som spelutvecklare i hög utsträckning jobbar idag, kräver betydligt mer resurser, inte minst tid.

AI skulle kunna lära sig att tolka den information som är relevant i detta fall, som gammal text (exempelvis skriven i skrivstil som vi får allt svårare att tyda), och sedan fylla i luckor genom analyser av liknande miljöer.

I takt med att utvecklingen går framåt skulle modellerna bli mer och mer verklighetstrogna, men huruvida dessa kan bli "realistiska", kommer nog alltid vara en definitionsfråga.

Sedan tror jag att en människa kan behöva finslipa de automatiskt återskapade miljöerna, men att AI kan lära sig att förstå vad som blivit fel, och sedan bli bättre på att generera de resultat vi vill se.

Jag tror, och framförallt hoppas, att städer, och andra fysiska miljöer, kommer att kunna återskapas även utan att det finns foton från den aktuella tidsåldern. Men för det behöver AI:n nog träna på lättare saker först, för att hitta ett smidigt tillvägagångssätt, och bli bra på att leta efter relevanta referenser för att överhuvudtaget kunna identifiera vilka pusselbitar som behövs för att sedan lösa diverse gåtor.
Citera
2023-04-29, 21:43
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:

Missade ditt tillägg!

Ja, riktigt bra idé. Har inte ens tänkt på interiörer, eftersom att jag i mitt arbete nästan bara hanterar material som rör byggnaders exteriörer. (I den mån detta material alls rör byggnader, kan jag tillägga.)

Men interiörer kanske i högre utsträckning finns avbildade och beskrivna i många fall. Exempelvis i målningar på monarker i olika slottssalar, för att dra till med något spontant.
Citera
2023-04-29, 21:52
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Något som jag inte nämnt, för att det känns självklart, är alla stadsplaner och kartor som finns bevarade från olika tider. Bildexempel.
Citera
2023-04-29, 21:55
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Missade ditt tillägg!

Ja, riktigt bra idé. Har inte ens tänkt på interiörer, eftersom att jag i mitt arbete nästan bara hanterar material som rör byggnaders exteriörer. (I den mån detta material alls rör byggnader, kan jag tillägga.)

Men interiörer kanske i högre utsträckning finns avbildade och beskrivna i många fall. Exempelvis i målningar på monarker i olika slottssalar, för att dra till med något spontant.

Kom tänka på de har återskapat Berlins stadsslott, i Berlin exteriört iaf 3 av 4 sidor, ena delen närmast Spree, ska vara modern pga den deln tillhörde inte slottet, så de gamal byggnaderna där återskapades inte... sen har jag för mig innergården är modern(?) samt interiört är det modernt

De har velats av vissa att återbygga Tre kronor på Blasieholmen, det har man ju ingen direkt bild av hur de såg ut interiört
Vissa salar kanske ....
Citera
2023-04-29, 22:01
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Kom tänka på de har återskapat Berlins stadsslott, i Berlin exteriört iaf 3 av 4 sidor, ena delen närmast Spree, ska vara modern pga den deln tillhörde inte slottet, så de gamal byggnaderna där återskapades inte... sen har jag för mig innergården är modern(?) samt interiört är det modernt

De har velats av vissa att återbygga Tre kronor på Blasieholmen, det har man ju ingen direkt bild av hur de såg ut interiört
Vissa salar kanske ....

Det är just sådant som jag tänker på, men att AI skulle kunna göra detta återskapande betydligt snabbare än vad vi kan idag, för att kunna återge inte bara enskilda byggnader, utan hela kvarter och kanske rent av städer. Även om det tyvärr alltid kommer att finnas en massa luckor.

Att fysiskt bygga upp sådant som inte finns kvar, som Berlins stadsslott, är roligt, men oerhört dyrt i förhållande till digitala modeller. Jag tror därför inte att det kommer göras så ofta.
Citera
2023-04-30, 15:42
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Det är just sådant som jag tänker på, men att AI skulle kunna göra detta återskapande betydligt snabbare än vad vi kan idag, för att kunna återge inte bara enskilda byggnader, utan hela kvarter och kanske rent av städer. Även om det tyvärr alltid kommer att finnas en massa luckor.

Att fysiskt bygga upp sådant som inte finns kvar, som Berlins stadsslott, är roligt, men oerhört dyrt i förhållande till digitala modeller. Jag tror därför inte att det kommer göras så ofta.

Tror AI måste bli lite smartare först, det man provat chatta med ChatGPT är ofta massa fel, blandar ihop personer osv
Citera
2023-04-30, 15:44
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Tror AI måste bli lite smartare först, det man provat chatta med ChatGPT är ofta massa fel, blandar ihop personer osv

Absolut! Fantiserar mest om framtida möjligheter. Kommer sannolikt dröja decennier innan den nödvändiga tekniken kommit tillräckligt långt.
Citera
2023-04-30, 17:18
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Absolut! Fantiserar mest om framtida möjligheter. Kommer sannolikt dröja decennier innan den nödvändiga tekniken kommit tillräckligt långt.

Hm det där med Streetview tycker jag vore möjligt redan nu om man gör det manuellt...

En sak man tänkt, finns ju modeller på en del museum över stadsdelar t ex https://www.google.com/search?q=klarakvarteren+modell&client=ubuntu-chr&hs=fkr&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiy wfqB69H-AhWHgSoKHQnmDOkQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1366&bih=636&dp r=1

Att man med en liten kamera monterad i bil kör runt i modellen och tar kort, som streetview, sen skulle man kunna
kola på karta och göra som street, då och nu .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in