2023-04-28, 21:42
Medlem
https://www.theverge.com/2023/4/14/23683084/openai-gpt-5-rumors-training-sam-altman

Sedan AlphaGo AI föddes 2016 har AI-utvecklingen varit långsam i flera år. Jag är så orolig att utvecklingen av ai inte kan flyta långsamt på flera decennier på grund av openai:s gpt5-deklaration om upphörande av utveckling.

De som tror på etik uppmanar regeringar och företag att reglera ai för att förhindra det från att utvecklas.

Skulle inte AI-utvecklingen sakta ner i årtionden på grund av de etiska människor som står i vägen för AI-utveckling?
Senast redigerad av borrow 2023-04-28 kl. 22:35.
Citera
2023-04-28, 21:58
Medlem
citymormors avatar
AI utvecklingen kommer fortsätta, om inte annat i hemlighet. Det kommer på vissa sätt leda till stora framsteg men det kommer även leda till kris, dödsfall, krascher av olika slag när en AI ballar ur.
Citera
2023-04-28, 22:03
Medlem
Finns OpenSource-alternativ till OpenAI, och den utvecklingen kommer inte stanna bara för att några megalomaniska bolag skriver att de vill det.
Citera
2023-04-28, 22:32
Medlem
TheGretaResets avatar
Inget kan få militären och wall-street att sakta ner utvecklingen av AI.

Den som kommer först vinner för mycket, vinsterna är för stora för att någon skall avstå.

Chat gpt5 6 eller 7 är en västanvind i sammanhanget. Konstnärer, musiker och manusförfattare får liten tidsfrist. Elever får fortsätta göra uppgifter ett tag till. Flashback tas inte helt över av botar som diskuterar med varandra redan 2024.

Jag är fortfarande förvånad över människors naivitet. Man jämför AI med synten när den kom fast synten bara är ett elektroniskt instrument som någon fortfarande måste spela.
Jag kanske inte borde vara förvånad när man ser vad folk skriver om Ukrainakonflikten eller hur folk ställde sig i kö för att få ett otestat MNRa insprutat i kroppen, som inte hindrade smittan på något sätt.
Citera
2023-04-28, 22:51
Medlem
Folketstempels avatar
Eftersom de bara kan koppla sig till wikipedia för att inte göra brott mot Copyright -lagstiftningar, så undrar jag om de egentligen kan dels smata sig själv med att scanna av vad den vill på nätet, men sedan bara för hämta information åt kunderna på sajter helt utan en sådan lagstiftning. Och då måste sajten ha det som en filosofi utmärkt att det är okej.

Även Wikipedia är till en stor del ett copyright -intrång fast i en accepterad form av ren välvilja att folk ska lyfta den allmänt låga kunskapsnivån.
Citera
2023-04-28, 23:15
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
https://www.theverge.com/2023/4/14/23683084/openai-gpt-5-rumors-training-sam-altman

Sedan AlphaGo AI föddes 2016 har AI-utvecklingen varit långsam i flera år. Jag är så orolig att utvecklingen av ai inte kan flyta långsamt på flera decennier på grund av openai:s gpt5-deklaration om upphörande av utveckling.

De som tror på etik uppmanar regeringar och företag att reglera ai för att förhindra det från att utvecklas.

Skulle inte AI-utvecklingen sakta ner i årtionden på grund av de etiska människor som står i vägen för AI-utveckling?

Känns tveksamt att de skulle sluta utveckla AI. De jobbar just nu på GPT-4 och dess utveckling med Plugins, internet access osv. Skulle de sluta att utvecklas så lär väl andra företag hinna ikapp och OpenAI förlora värde på marknaden. Låter inte som en optimal affärsstrategi.
Citera
2023-04-28, 23:20
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag kanske inte borde vara förvånad när man ser vad folk skriver om Ukrainakonflikten eller hur folk ställde sig i kö för att få ett otestat MNRa insprutat i kroppen, som inte hindrade smittan på något sätt.

tack. Då vet jag att jag inte behöver ta dig på allvar, ever.
Citera
2023-04-29, 00:38
Medlem
Kottkompotts avatar
Jag tror att det kan vara sant att de inte tränar GPT 5 just nu, men att det primärt beror på att GPT 4 är så pass bra att de vinner mer på att optimera denna, eftersom det är en rätt fantastisk kommersiell produkt redan nu.
Märkt för övrigt igår kväll att GPT 3.5 har blivit sinnessjuk snabbt om man har ChatGPT Plus.
För någon vecka skrev den någon rad per sekund, men imorse tog det inte ens 2 sekunder att skriva ut runt 30 rader.

När GPT 4 är lika snabb så kommer det vara ett ännu bättre verktyg.
Jag använder GPT 4 asmycket för jobbet (programmering, jaja, jag vet, jag är kass och allt det där, men jag har fortfarande betalt), och när det är svårare grejer på gång så skriver jag en detaljerad prompt i GPT 4, och så går jag på toa medans prompten genererar.
Ibland skriver den fortfarande när jag är färdig.

Hade GPT 4 varit lika snabb som GPT 3.5 är idag så hade det varit ett sinnessjukt bra verktyg som jag inte hade haft några problem att betala 500 per månad för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in