2023-04-28, 00:56
Medlem
Kottkompotts avatar
Vi kör med öppna kort här, och låter ChatGPT göra en sammanställning av vad AGI anses vara.

Citat:
Vad är definitionen av Artificiell Generell Intelligens?

Artificiell generell intelligens (AGI) är en form av artificiell intelligens (AI) som har förmågan att förstå, lära, analysera och använda information på samma sätt som en mänsklig intelligens. Till skillnad från smal AI, som är utformad för att utföra specifika uppgifter eller lösa begränsade problem, är AGI kapabel att utföra en mängd olika uppgifter och anpassa sig till nya situationer utan förprogrammerade instruktioner.

AGI-teknik syftar till att skapa maskiner eller program som kan utföra alla intellektuella uppgifter som en människa kan göra, inklusive förståelse av naturligt språk, problemlösning, planering, kreativt tänkande, medvetenhet om sammanhang och social interaktion. Att uppnå AGI anses vara en av de stora målen inom AI-forskningen, men det finns ännu ingen konsensus om när eller hur det kommer att uppnås.

AGI är alltså en AI som syftar till att kunna lösa alla problem som människor kan lösa.
I vilket tempo detta kan uppnås är inte spikat, men det finns en term för när en AGI är snabbare än människor, vilket är Artificiell Superintelligens (ASI).

Det här är ett av de allra mest centrala begreppen när man talar om saker som att AI skulle kunna lösa mänsklighetens problem, eller rentav förgöra mänskligheten.

Om AGI blir uppfunnet, då kommer det inte längre finnas ett behov av att arbeta med något alls som man gör i dagens samhälle.
I princip alla kontorsarbeten kan automatiseras omedelbart.
Så snart man tillverkat robotar som är tillräckligt starka och smidiga så kan så gott som alla fysiska yrken (hantverk, omsorg, räddningstjänst) också automatiseras, eftersom AGI skulle lösa hela problemet med att styra robotar för intellektuellt krävande uppgifter.
Forskning kommer att gå i ett rasande tempo, eftersom en AGI kan läsa exakt all befintlig forskning på oerhört kort tid och därefter dryfta nya teorier.

Tankarna är många om vad som händer då.
En del tror att kapitalägare som äger AI:n kommer att låta resten av mänskligheten dö i massvält, eftersom de rika kan köpa robotar som producerar allt de vill ha.
En del tror att hela mänskligheten kan få nytta av detta.

Det är hursomhelst då man uppnår vad som kallas den teknologiska singulariteten (eller bara Singulariteten), den punkt då ingen människa kan förutse vad som sker efter den.
Det sägs att vid denna punkt så blir människor bokstavligen odödliga.
En del tror rent av att döda kommer att uppväckas.

Vad tror ni?
Är det här bara science fiction, eller kommer det här att ske?
Står vi kanske på tröskeln till det?
Senast redigerad av Kottkompott 2023-04-28 kl. 01:11.
Citera
2023-04-28, 02:29
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Vad tror ni?
Är det här bara science fiction, eller kommer det här att ske?
Står vi kanske på tröskeln till det?
ja en sak är jag övertygad om och det är att ingen vet.
Citera
2023-04-28, 03:31
Medlem
JagLurarDigs avatar
Nej, det är ett endast en matematisk möjlighet, pseudofysik.
Citera
2023-04-28, 06:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Lite märklig tråd start. AGI är inte uppnådd ännu, men vi är, snabbt, på väg dit. Om bara ett år så har, GPT4 ökat sin övergripande förmåga 16 falt jämfört med i dag, då den ca fördubblas var hundrade dag. På tre år ger den utvecklingstakt en förbättringar i GPT:s övergripande förmåga flera tusen gånger om jämfört med idag. Microsoft folk har uttalat att, GPT4 visar "gnistor av AGI" dvs små tidiga tecken på det. Här är nog TS, GPT4 och jag, överens. Huruvida, AGI, också kräver medvetenhet hos ett AI kan man tvista om. Kanske räcker det med ett "zombie AI" med breda, förmågor. Dock skrämmande enligt min syn.

När det kommer till "superintelliges" Så är TS och jag inte överens. Jag väljer, likt Ray Kurztwell, att definiera det som när ett AI är, sammanräknat, intelligentare än alla människor på jorden tillsammans.

Singularitet inträffar, när vi helt förlorat kontrollen över AI utvecklingen, ja, men det brukar sägas att det, sker vid en AI-förmåga explosion. Den börjar ske när ett AI:s förmåga fördubblas snabbare än varje sekund. Det är långt dit och människan kan reglera AI:s utvecklingstakt och bromsa, den om man upplever, att en självförbättring hos ett AI börjar gå för snabbt. Men förbättringar kan komma oväntat. Så tränas t.ex GPT på att svara på engelsk språkliga frågor, men har, plötsligt, lärt sig främmande språk, t. ex persiska av okänd anledning. Ingen har en överblick av vad som händer i dess inre.
Citera
2023-04-28, 06:32
Medlem
Hamsterbolls avatar
Jag hoppas att AI hittar ett botemedel mot cancer och diabetes och MS. Känns som den borde kunna göra det snart.
Citera
2023-04-28, 07:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag hoppas att AI hittar ett botemedel mot cancer och diabetes och MS. Känns som den borde kunna göra det snart.

Japp, hoppas, det jag med, att AI kan medverka, till det, inte minst MS och andra, sjukdomar som drabbar, nervsystemet. Diabetes kan hållas under kontroll och cancer vården har förbättrats, kraftigt de senaste årtiondena, men, förhoppningsvis, bot även där med AI:s hjälp.
Citera
2023-04-28, 08:18
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, hoppas, det jag med, att AI kan medverka, till det, inte minst MS och andra, sjukdomar som drabbar, nervsystemet. Diabetes kan hållas under kontroll och cancer vården har förbättrats, kraftigt de senaste årtiondena, men, förhoppningsvis, bot även där med AI:s hjälp.
Jag tror säkerligen att bromsmediciner är en lätt match för AGI, men frågan är om neurdegenerativa sjukdomar kan återställas.

Kommer det så långt att döda uppväcks, då är det förstås inga problem att återställa hjärnan heller.
Citera
2023-04-28, 08:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Jag tror säkerligen att bromsmediciner är en lätt match för AGI, men frågan är om neurdegenerativa sjukdomar kan återställas.

Kommer det så långt att döda uppväcks, då är det förstås inga problem att återställa hjärnan heller.

Det. måste nog till avancerade nanorobotar så samordnas av ett AI, för att återställa skadad/förstörd nerv-vävnad, i stor, skala.

Återuppväckning av döda kan ske endast om deras "livsprogram" som tidigare körts på hjärnan, laddats upp innan döden inträffat. Då skulle de kunna "återuppväckas" och få en hubotkropp/avatar/hologram. Kanske lång till man kan ladda upp, sitt "livsprogram".
Citera
2023-04-28, 09:02
Medlem
JagLurarDigs avatar
Ett svart hål i universum är en singularitet. Ska vi in i ett svart hål och till ett annat liv efter det?
Citera
2023-04-28, 09:12
Avslutad
Vi lever redan mitt i övergången från biologi till maskin, och har gjort det i tusentals år.

Det började på allvar med att vi slutade bearbeta våra grödor för hand, redan där ersattes människor av överlägsna maskiner. Tror inte det kommer upphöra, utan accelerar snarare. Men det är inte ett specifikt ögonblick, utan en gradvis övergång där successivt fler uppgifter kan göras bättre av maskiner - en övergång som vi som sagt redan påbörjat.
Citera
2023-04-28, 09:16
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Hehe.. Eller utsläpp av gifter, plastproblemen i haven, microplaster, farliga ämnen i allt vi använder, eller ersättning till ständig ekonomisk tillväxt som modell, eller ersättning till vaccin. Å nej det tillåts den inte När den börjar inkräkta på ekonomi som t.ex. Big Pharma då drar någon i nödstopp sanna mina ord.

Att folk ska vara sjuka är kanske världens största industri.
Citera
2023-04-28, 09:23
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Det sjuka är att chad gpt bara är i baby stadiet ännu, men redan nu exponerar den oss som de trögtänkta apor vi är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in