2023-04-28, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Det kommer inte ta så många jobb som folk tror. Istället kommer folk att flytta från en uppgift till en annan snabbare- Det är det enda som kommer hända -att processer blir kortare såsom det alltid blir när det anländer nya typer av genvägar / effektiviseringar.

Det är och förblir således endast en möjlighet att snabbare komma fram till en lösning. Precis som det var när datorn introducerades. Några jobb som pappersvändare och faxare försvann och istället tillkom det mer datorarbete istället, här kommer ske något liknande. Det är nästan som en lag inom varje ny teknisk lösning, att först tror alla att det löser allting och att allt ska bli så enkelt -men istället har man skapat minst 2 nya problem.

Ja, i början på kortsiktig tid, så kommer fler att rulla tummarna mer och och trycka på knappar. På längr sikt så kommer AI ta över knapptryckandet också.
Citera
2023-04-28, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprutmedkuk
Jag blir också lite fundersam på varför knegare blir så upphetsade av idén att IT-folk blir ersatta av AI.

Varför?

Nu är jag inte knegare, men jag förstår precis känslan. Ingen gillar aspergare som suttit och lekt smarta viktigpetters på nätet under många år, som nu är så pass dumma att de skapat AI som utraderar dem själva. Vilket jävla självmål. Det är detta som folk nu troligen tycker är komiskt.

Karma är en hora, som sagt.
Senast redigerad av HandgnuggarOligark 2023-04-28 kl. 06:44.
Citera
2023-04-28, 06:36
Medlem
VespulaGermanicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Givetvis har jag rätt och givetvis förnekar du vad som redan håller på att ske för att du kommer personligen drabbas yrkesmässigt. Dock har jag inte sagt att alla läkare kommer ersättas av AI.

Men merparten kommer delvis eller helt att ersättas.

Först och främst...vad arbetar en läkare med?

Han/hon analyserar data (patient har ont där osv) och följer ett specifikt mönster för att komma fram till vad patienten lider av och vilken åtgärd som skall göras och diagnos.

Detta klarar AI att göra redan idag och i många fall mycket bättre än en läkare.
ChatGPT tog läkarexamen på bara några min tidigare i år

Det som sjukvården kommer behöva komma underfund med är hur får vi data från patienten på det mest kostnadseffektiva sätt samtidigt som vi gör det enkelt för patienten att ge oss denna data.

Svaret är helkroppscanning.

Svenska startupbolaget HJN, som Spotify-grundaren Daniel EK har pumpat in över 100milj i, är en av flera bolag som urvecklar denna AI-teknik.

https://www.breakit.se/artikel/34981/nu-vet-vi-mer-om-daniel-eks-och-hjalmar-nilsonnes-satsning-hjn-sverige

https://www.di.se/digital/daniel-ek-fyller-pa-med-miljoner-i-sitt-hemlighetsfulla-vardbolag/

https://www.di.se/digital/daniel-ek-pumpar-in-nya-miljoner-i-anonymt-vardbolag/

Scannersängar kommer ungefär fungera som de man sett i sci-fi filmer som StarTrek eller Elysium:
https://youtu.be/f4gmgTebHog

Så ni sjuksyrror och läkare kommer drastisk reduceras de närmaste 5 åren.

Kirurger kommer finnas kvar längre. Kanske till runt 2030. Men därefter kommer robotarmar kunna operera med mer precision än läkare.

Förstår hur du tänker, men du beskriver det hela väldigt förenklat. Ungefär som att alla på akuten kan skickas igenom en helkroppsscanning och sen är det klart. För det första finns i dag redan mängder av AI-verktyg inom vården, varav en liten bråkdel används.

AI-verktyg kräver MASSOR av arbete för att implementera. Det handlar om validering och mycket annat. Bara det tar år att genomföra från att verktygen faktiskt finns att tillgå.

Vem tar ansvaret? Ska AI skriva ut läkemedel? Ska Agda 86 sitta framför en dator istället för en människa och diskutera om det är bäst att köra på med en tuff cancerbehandling eller om det är mer värt att avsluta behandlingen, eller diskutera med en dator om hon vill eller inte vill ha HLR om hon får hjärtstopp när hon är inneliggande?

Börjar dock förstå att du kanske driver - vore märkligt annars.
Citera
2023-04-28, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VespulaGermanica
Förstår hur du tänker, men du beskriver det hela väldigt förenklat. Ungefär som att alla på akuten kan skickas igenom en helkroppsscanning och sen är det klart. För det första finns i dag redan mängder av AI-verktyg inom vården, varav en liten bråkdel används.

AI-verktyg kräver MASSOR av arbete för att implementera. Det handlar om validering och mycket annat. Bara det tar år att genomföra från att verktygen faktiskt finns att tillgå.

Vem tar ansvaret? Ska AI skriva ut läkemedel? Ska Agda 86 sitta framför en dator istället för en människa och diskutera om det är bäst att köra på med en tuff cancerbehandling eller om det är mer värt att avsluta behandlingen, eller diskutera med en dator om hon vill eller inte vill ha HLR om hon får hjärtstopp när hon är inneliggande?

Börjar dock förstå att du kanske driver - vore märkligt annars.

Du säger emot dig själv och erkänner implicit det oundvikliga med det här kognitiva dissonansresonemanget, dvs att AI tar över även detta. Nej, det tar inte år, utan kan gå mycket snabbare än så. Oavsett vilket, så kommer AI ta över.
Citera
2023-04-28, 08:17
Medlem
irrblosss avatar
Största hotet med AI enligt mig är att det på sikt kommer göra alla människor överflödiga. Stora företag kommer hellre betala för AI-tjänster än anställa jobbiga människor. Kolla bara var AI befann sig för 3-5 år sedan. Jämför med vad som finns nu. Det kommer bara gå snabbare och snabbare med utvecklingen. AI kommer hjälpa till att utveckla AI. Kommer finnas en liten sweetspot-period när AI kommer underlätta vardagen för många, därefter kommer det gå utför. Massarbetslöshet. Alla kommer få bli självförsörjande om de vill överleva. Ingen kommer ha ett jobb för att kunna betala för mat eller boende. Den som tror att hantverkare inte kommer kunna ersättas av AI tror helt fel. Det är inte många AI-generationer bort innan detta är fullt möjligt. Kolla Boston Dynamics robotar i dagsläget. Fundera på hur dessa kommer vara om 10-15-20 år. Kolla chatgpt idag. Tänk hur detta kommer vara om 10-15-20 år. Även om nu någon vilsen hantverkare inte tror på att detta kommer ske så kommer det råda massarbetslöshet. Ingen kommer ha råd att anlita en hantverkare. Möjligen "här får du 1 kg potatis så du kan mata din familj, om du reparerar det här röret som läcker".
Citera
2023-04-28, 08:24
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Nu är jag inte knegare, men jag förstår precis känslan. Ingen gillar aspergare som suttit och lekt smarta viktigpetters på nätet under många år, som nu är så pass dumma att de skapat AI som utraderar dem själva. Vilket jävla självmål. Det är detta som folk nu troligen tycker är komiskt.

Jag antar att du tycker av höjden av lycka är att skotta skit på ett utedass i Indien också?

"Dumma idioter som uppfann vattenklosetter".
Citera
2023-04-28, 09:14
Medlem
Vad tror ni om copywriters framtid?
Citera
2023-04-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark

Jag förstår fortfarande inte. Tror du att allt IT-folk är överbetalda aspergare som leker allan på nätet och ser ned på hantverkare?
Citera
2023-04-28, 10:27
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Jag förstår fortfarande inte. Tror du att allt IT-folk är överbetalda aspergare som leker allan på nätet och ser ned på hantverkare?
Ja lite fel har han iallafall.

Jag är en underbetald IT-person med blott milda drag av asperger, som leker allan på nätet.
Citera
2023-04-28, 10:55
Medlem
VenturaCustoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det ser ungefär likadant ut. Något som folk utanför hantverket ofta inte förstår är att varje rad kod som driftsätts är en belastning på verksamheten, verktyg som gör att systemutvecklare skiter ur sig fler kodrader per timma gör direkt ekonomisk skada för ett IT-bolag om de verktygen inte är exceptionellt robusta, logiska och pålitliga, och väl förstådda av personalen.

Redan serialisering av datamodeller, t.ex. att generera databeskrivningar i applikationskod eller hela applikationer från beskrivningar i XML, är i många fall lite för abstrakt och komplicerat för att man ska använda det i praktiken. Fråga folk som nosat lite på enterprise-Java och inte fastnat, de har helt säkert kommit i kontakt med sådan kodgenerering och det är en viktig faktor för att de gick tillbaka till Python eller något annat bjäfs för småskript som ska leva i max fem år.

Det här är också skälet till att så få bolag vågar bygga med Common Lisp trots att det är ett eminent språk med mycket god ergonomi och prestanda, det är helt enkelt svårt att få tag på folk som är nitiska och disciplinerade nog att kunna hålla på med makron. I många fall vill man heller inte ha med sådan personal att göra, eftersom chefer och mellanchefer normalt är lite eljest och därför kommer att må dåligt på jobbet om det är en massa smarta och driftiga människor där som säger ifrån när de som bestämmer gör bort sig.

Det har länge funnits verktyg som baserat på kontext ger hyggliga gissningar om vad det är du vill skriva för något, och som kan programmeras till att generera kodstrukturer du använder ofta eller har ett arkiv med snuttar som du kan fuzzy-söka i och klistra in ifrån. De som tycker att CoPilot är revolutionerande har slösat med andra människors pengar hela sina karriärer och kommer inte att bli vare sig mer produktiva eller bättre utvecklare av s.k. AI, för de kommer inte att kunna urskilja dåliga förslag från eventuella bra dito.
kk
Såg du själv detta komma för fem år sedan?
Citera
2023-04-28, 11:28
Medlem
Citat:
Jag blir också lite fundersam på varför knegare blir så upphetsade av idén att IT-folk blir ersatta av AI.

Varför?

Känns som en klassisk cope ifrån låg-normalbegåvade som inte kan hantera att datorknapprande betalar mer än att stå på fabriksgolvet i 8h per dag.
Citera
2023-04-28, 11:41
Medlem
Agitatzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Vad tror ni om copywriters framtid?

Jag låter ChatGPT svara på den frågan åt dig:

"I världen av copywriting,
Framtiden är mörk och grå,
Orden som en gång var mäktiga
Är nu bara halm som blåser bort.

Annonserna som en gång inspirerade,
Är nu bara brus och oväsen,
Och den en gång så skarpa copywriterns sinne,
Är nu trögt och fullt av prat.

Den moderna tiden har lämnat dem bakom,
Deras konst är inte längre efterfrågad,
I en värld av automation,
Sviker deras färdigheter snabbt.

De ord de en gång så skickligt pennade,
Är nu förlorade i det digitala tidvattnet,
Konsten av copywriting bleknar bort,
Medan den gamla världen sakta dör.

Åh, vart har alla copywriters tagit vägen?
Deras framtid är ett frågetecken,
För i algoritmers och kods tidsålder,
Har deras färdigheter nu lämnats i mörkret.

Så låt oss sörja över denna konstens död,
Copywriterns öde är beseglat,
För i drömmarnas digitala värld,
Har deras framtid avskaffats."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här