2023-04-27, 21:16
Medlem
MickeyAnonymouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Jag tror det handlar om avundsjuka på att det finns en yrkesgrupp som i princip kan trolla fram pengar från sina fingertoppar så länge de har en dator som är iallafall 10 år gammal eller så att köra det på.

Men jag tror att det är svårt att sia om utvecklarnas framtid.
I den närmsta tiden kan de bli mer produktiva, men jag tror också att det inom en väldigt snar framtid kan uppstå ett programmeringsspråk som är på högre nivå än de språken vi har idag.
D.v.s. exakt samma sak som händer när man för ChatGPT i ordalagen av en onykter femåring beskriver vad man vill ha för kod, och får något som funkar i det väsentliga för enklare grejer.
Fast bättre.

Det handlar bara om att de behöver implementera en rekursiv AI som greppar systematiska koncept och inte bara språkliga sådana, vilket rent krasst har potentialen att dyka upp vilken dag som helst nu då ugnarna går stekheta för att uppfinna just en sådan.

GPT är verkligen inte långt ifrån det.
Redan för ett halvår sedan så var det inga problem för någon som är lagom tekniskt nyfiken och vet hur man promptar GPT effektivt, att rakt av ersätta de sämsta programmerarna inom industrin som faktiskt har fasta anställningar.
Iallafall i praktiken. Att få arbetsgivaren att inse det är en annan femma.

Det är inte helt omarkant.

Chatgpt är lång LÅNGT ifrån att kunna ersätta vanliga jobb. Visst kan den spotta ut enklare koder men man inser snabbt att den gör en hel del enkla misstag pga. att den faktiskt inte har koll på vad den gör. Det är ibland skrattretande vilka misstag den lyckas göra så fort du ber den om något mer avancerat än att printa ut lite skit i någon 3D-miljö eller vad folk nu tycker är imponerande.. Men detta ligger förmodligen till grund för varför folk hoppar på tåget direkt och tror att den här saken kan göra exakt allt.. Men ett genomgående tema på detta verkar vara folk med väldigt liten/helt utan erfarenhet av mjukvaruutvecklig men som blir kåta så fort någon nämner AI. Det finns en anledning till att detta buzzword finns exakt överallt, särskilt där ingen AI är inblandad men "det åter ju så jävla fett!"

Sen tror folk utanför teknikbranchen att programmering endast är knåpa ihop lite kod utifrån tydliga direktiv vilet är så långt från verkligheten man kan komma. Men det kräver väl också att man har lite insyn i branchen åtminstonde.. Men gör som några på reddit skrev, att de hoppade av sin linje pga. att AI kommer ta jobben nu ändå. Är man så jävla dum så undrar jag ens hur man kom in på en sådan linje från första början men det är en annan diskussion..

Hade du förutom detta även haft lite insikt i den bakomliggande matematiken runt AI så hade du nog varit ännu mer skeptisk. Datorer är fantastiskt dumma och även tränade nätverk är extremt enkla att förvirra. Maskininlärning är ingen exakt vetenskap utan mer en sannolikhet och förhoppning om att det man gör är tillräckligt bra. AI är nyttigt till en hel del men några jobb kommer de inte komma i närheten av och det är verkligen inte pga. arbetsgivarna som du verkar tro. (och vem tror du programmerar AIn? ) Som en person med lite relevant utbildning och arbetslivserfarenhet är den här diskusionen urlöjlig vid den här tidpunkten.
Citera
2023-04-27, 21:19
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyAnonymouse
Chatgpt är lång LÅNGT ifrån att kunna ersätta vanliga jobb. Visst kan den spotta ut enklare koder men man inser snabbt att den gör en hel del enkla misstag pga. att den faktiskt inte har koll på vad den gör. Det är ibland skrattretande vilka misstag den lyckas göra så fort du ber den om något mer avancerat än att printa ut lite skit i någon 3D-miljö eller vad folk nu tycker är imponerande.. Men detta ligger förmodligen till grund för varför folk hoppar på tåget direkt och tror att den här saken kan göra exakt allt.. Men ett genomgående tema på detta verkar vara folk med väldigt liten/helt utan erfarenhet av mjukvaruutvecklig men som blir kåta så fort någon nämner AI. Det finns en anledning till att detta buzzword finns exakt överallt, särskilt där ingen AI är inblandad men "det åter ju så jävla fett!"

Sen tror folk utanför teknikbranchen att programmering endast är knåpa ihop lite kod utifrån tydliga direktiv vilet är så långt från verkligheten man kan komma. Men det kräver väl också att man har lite insyn i branchen åtminstonde.. Men gör som några på reddit skrev, att de hoppade av sin linje pga. att AI kommer ta jobben nu ändå. Är man så jävla dum så undrar jag ens hur man kom in på en sådan linje från första början men det är en annan diskussion..

Hade du förutom detta även haft lite insikt i den bakomliggande matematiken runt AI så hade du nog varit ännu mer skeptisk. Datorer är fantastiskt dumma och även tränade nätverk är extremt enkla att förvirra. Maskininlärning är ingen exakt vetenskap utan mer en sannolikhet och förhoppning om att det man gör är tillräckligt bra. AI är nyttigt till en hel del men några jobb kommer de inte komma i närheten av och det är verkligen inte pga. arbetsgivarna som du verkar tro. (och vem tror du programmerar AIn? ) Som en person med lite relevant utbildning och arbetslivserfarenhet är den här diskusionen urlöjlig vid den här tidpunkten.

ChatGPT är bara en flera TUSEN AI-verktyg som kommit ut bara de senaste 2 månaderna.
Citera
2023-04-27, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
Eastwing - Där har du ett typexempel på en liten IT-fikus som har spelat simulator i mammas källare, och tror att världen redan styrs av tangentbordet.

Fablernas värld.

Jag skulle specifikt vilja veta hur AI redan tagit över busschaufförers jobb, eller chaufförsjobb överhuvudtaget. Euro Truck Simulator 2 på Steam räknas inte som verklighet här bara så du vet Eastwing.

Sorry att jag "kapade" ditt inlägg för att svara Eastwing, men kunde inte låta bli.
Hade ingen aning vem det var, men tack!
Ska kolla lite mer om honom
Citera
2023-04-27, 21:31
Medlem
MickeyAnonymouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
ChatGPT är bara en flera TUSEN AI-verktyg som kommit ut bara de senaste 2 månaderna.
Jaha och vad är din poäng? De är alla byggda kring samma grundprincip och även om du har en miljon av dem så är det inte mängden som imponerar..
Citera
2023-04-27, 21:43
Medlem
Jag jobbar inom IT och ser inte AI som ett hot. Tvärt om.

Det är ett verktyg som kan implementeras och användas som hävstång för en redan erfaren utvecklare/programmerare. Vi kommer bli mer effektiva och istället för att bli ersatta kommer vi sannolikt att underhålla och utveckla produkter som ersätter andra jobb.

Men icke-kreativa utvecklare kan nog få det tufft hädanefter.
Citera
2023-04-27, 21:47
Medlem
AI kommer ersätta programmerare men inte ingenjörer eller problemlösare i allmänhet.
Citera
2023-04-27, 21:54
Medlem
Just ChatGPT ser jag som en konkurrent till Stack Overflow. Inte människan.
Citera
2023-04-27, 22:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Dom flesta knegarna skulle jag säga sitter säkert och dom som arbetar inom rättsväsendet, vården och skolan.
Ja, du har rätt. Men sedan kommer robotiseringen och plockar bort resten av jobben. Men det är nog några decennier längre fram i tiden...
Citera
2023-04-27, 22:46
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwon
AI kommer ersätta programmerare men inte ingenjörer eller problemlösare i allmänhet.
Den dagen jag ser en AI-mjukvara som gör det man vill, den dagen blir jag orolig på riktig. Vill se den bygga integrationer mot AS400, få den bygga mjukvara som även utvecklingsstörda Britt-Marie förstår sig på, få den att förstå att bygg-Jocke ska rapportera sitt jobb annars blir det konsekvenser. Tro mig, jobbet som utvecklare består i så mycket mer än bara skriva kod.
Citera
2023-04-27, 22:53
Medlem
Rodrigos avatar
Det kommer inte ta så många jobb som folk tror. Istället kommer folk att flytta från en uppgift till en annan snabbare- Det är det enda som kommer hända -att processer blir kortare såsom det alltid blir när det anländer nya typer av genvägar / effektiviseringar.

Det är och förblir således endast en möjlighet att snabbare komma fram till en lösning. Precis som det var när datorn introducerades. Några jobb som pappersvändare och faxare försvann och istället tillkom det mer datorarbete istället, här kommer ske något liknande. Det är nästan som en lag inom varje ny teknisk lösning, att först tror alla att det löser allting och att allt ska bli så enkelt -men istället har man skapat minst 2 nya problem.
Citera
2023-04-28, 00:09
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Det kommer inte ta så många jobb som folk tror. Istället kommer folk att flytta från en uppgift till en annan snabbare- Det är det enda som kommer hända -att processer blir kortare såsom det alltid blir när det anländer nya typer av genvägar / effektiviseringar.

Det är och förblir således endast en möjlighet att snabbare komma fram till en lösning. Precis som det var när datorn introducerades. Några jobb som pappersvändare och faxare försvann och istället tillkom det mer datorarbete istället, här kommer ske något liknande. Det är nästan som en lag inom varje ny teknisk lösning, att först tror alla att det löser allting och att allt ska bli så enkelt -men istället har man skapat minst 2 nya problem.
Det där gäller bara så länge det är smal AI man talar om.

När den heliga graalen AGI är uppnådd är det kört för alla yrken, såvida inte Guds Finger gör sig påmint rätt så omgående.
AGI löser alla datorförlagda uppgifter, och kan kvickt se till att befintlig robotmekanik får styrning som ersätter majoriteten av byggarbetare, samt andra yrken.
Vården kan jag tänka mig behåller en del människor ett tag iallafall då det krävs ett visst handlag som inte bara handlar om att drämma in spikar och bultar på rätt ställe, utan också om att tillgodose mellanmänsklig kontakt (som är empiriskt bevisad att den bidrar till snabbare tillfrisknande när den sköts korrekt).
Senast redigerad av Kottkompott 2023-04-28 kl. 00:11.
Citera
2023-04-28, 00:44
Medlem
Jag blir också lite fundersam på varför knegare blir så upphetsade av idén att IT-folk blir ersatta av AI.

Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in