Citat:
Jag tror det handlar om avundsjuka på att det finns en yrkesgrupp som i princip kan trolla fram pengar från sina fingertoppar så länge de har en dator som är iallafall 10 år gammal eller så att köra det på.
Men jag tror att det är svårt att sia om utvecklarnas framtid.
I den närmsta tiden kan de bli mer produktiva, men jag tror också att det inom en väldigt snar framtid kan uppstå ett programmeringsspråk som är på högre nivå än de språken vi har idag.
D.v.s. exakt samma sak som händer när man för ChatGPT i ordalagen av en onykter femåring beskriver vad man vill ha för kod, och får något som funkar i det väsentliga för enklare grejer.
Fast bättre.
Det handlar bara om att de behöver implementera en rekursiv AI som greppar systematiska koncept och inte bara språkliga sådana, vilket rent krasst har potentialen att dyka upp vilken dag som helst nu då ugnarna går stekheta för att uppfinna just en sådan.
GPT är verkligen inte långt ifrån det.
Redan för ett halvår sedan så var det inga problem för någon som är lagom tekniskt nyfiken och vet hur man promptar GPT effektivt, att rakt av ersätta de sämsta programmerarna inom industrin som faktiskt har fasta anställningar.
Iallafall i praktiken. Att få arbetsgivaren att inse det är en annan femma.
Det är inte helt omarkant.
Men jag tror att det är svårt att sia om utvecklarnas framtid.
I den närmsta tiden kan de bli mer produktiva, men jag tror också att det inom en väldigt snar framtid kan uppstå ett programmeringsspråk som är på högre nivå än de språken vi har idag.
D.v.s. exakt samma sak som händer när man för ChatGPT i ordalagen av en onykter femåring beskriver vad man vill ha för kod, och får något som funkar i det väsentliga för enklare grejer.
Fast bättre.
Det handlar bara om att de behöver implementera en rekursiv AI som greppar systematiska koncept och inte bara språkliga sådana, vilket rent krasst har potentialen att dyka upp vilken dag som helst nu då ugnarna går stekheta för att uppfinna just en sådan.
GPT är verkligen inte långt ifrån det.
Redan för ett halvår sedan så var det inga problem för någon som är lagom tekniskt nyfiken och vet hur man promptar GPT effektivt, att rakt av ersätta de sämsta programmerarna inom industrin som faktiskt har fasta anställningar.
Iallafall i praktiken. Att få arbetsgivaren att inse det är en annan femma.
Det är inte helt omarkant.
Chatgpt är lång LÅNGT ifrån att kunna ersätta vanliga jobb. Visst kan den spotta ut enklare koder men man inser snabbt att den gör en hel del enkla misstag pga. att den faktiskt inte har koll på vad den gör. Det är ibland skrattretande vilka misstag den lyckas göra så fort du ber den om något mer avancerat än att printa ut lite skit i någon 3D-miljö eller vad folk nu tycker är imponerande.. Men detta ligger förmodligen till grund för varför folk hoppar på tåget direkt och tror att den här saken kan göra exakt allt.. Men ett genomgående tema på detta verkar vara folk med väldigt liten/helt utan erfarenhet av mjukvaruutvecklig men som blir kåta så fort någon nämner AI. Det finns en anledning till att detta buzzword finns exakt överallt, särskilt där ingen AI är inblandad men "det åter ju så jävla fett!"
Sen tror folk utanför teknikbranchen att programmering endast är knåpa ihop lite kod utifrån tydliga direktiv vilet är så långt från verkligheten man kan komma. Men det kräver väl också att man har lite insyn i branchen åtminstonde.. Men gör som några på reddit skrev, att de hoppade av sin linje pga. att AI kommer ta jobben nu ändå. Är man så jävla dum så undrar jag ens hur man kom in på en sådan linje från första början men det är en annan diskussion..
Hade du förutom detta även haft lite insikt i den bakomliggande matematiken runt AI så hade du nog varit ännu mer skeptisk. Datorer är fantastiskt dumma och även tränade nätverk är extremt enkla att förvirra. Maskininlärning är ingen exakt vetenskap utan mer en sannolikhet och förhoppning om att det man gör är tillräckligt bra. AI är nyttigt till en hel del men några jobb kommer de inte komma i närheten av och det är verkligen inte pga. arbetsgivarna som du verkar tro. (och vem tror du programmerar AIn?
) Som en person med lite relevant utbildning och arbetslivserfarenhet är den här diskusionen urlöjlig vid den här tidpunkten.