Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2006-07-30, 10:43
Medlem
smärtpatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Själv blir jag fysiskt sjuk utan opiater och psykiskt sjuk utan centralstimulantia. Bara för att beroendet är psykiskt, blir man inte INTE sjuk utan drogen.

Så sant käre Arkomann, du har rätt i att man blir psykiskt sjuk. apatiskt, inåt, tyst osv. Det var ju det jag menade. Att man inte alltid blir fysiskt sjuk, men att det ändå är ett beroende om man åkt dit på det psykiska vilken på inget sätt är lättare än det fysiska, snarare tvärtom. Jag pallar att må illa, att ha kramper, stelhet, rysningar, kallsvettningar osv. Men jag pallar inte ångesten.
Citera
2006-07-30, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Indecline
Vad klassar man en person som när den blir full inte kan ge fan i att ta en lina?

Man klassar honom som Classic Purple
Citera
2006-07-30, 12:11
Medlem
CpGurrAs avatar
Har man knark hemma så ligger det på ett säkert ställe utan att några utomstående ska komma och snylta, håller det hårt till mig själv och bjuder bara om personen i fråga förtjänar det. Känns skönt att inte vara direkt beroende på hög nivå så man bara måste jaga droger hela tiden. När det bara är droger som poppar upp i huvudet är man beronde, man behöver inte ta skiten för att bli beronde av dem. Man kanske håller på och gör bussines och droger blir ditt jobb vilket betyder att du är beronde av droger för din överlevnad.

Det fysika berondet förknippas med tyngre droger som starkare opiater men även dem svaga. Benzo och allt lugnande som finns är en också ger fysiska besvär när drogen ute blir. Alla droger är psykiskt berondeframkallande och det är ofta psyket som brukar svika i det långa när man försöker lägga ner.

Tycker man kan sammanfatta allt som skrivs om när man är beronde till några meningar:

När du inte vill göra något annat förrän du fått din drog och är beredd till nästan vad som helst för att få drogen är du beronde. Gör du allt för en fix/hit"sälja dig själv" så är du under bottens botten´>>> You are dead.
Citera
2006-07-30, 12:24
Medlem
Arkomanns avatar
Jag har ingen aning om storleken på mina doser, för jag knarkar tills något annat blir mera intressant. Alltså är jag inte beroende av drogerna, när jag väl har dem i kroppen?
Citera
2006-07-30, 13:29
Bannlyst
man behöver inte vara fysiskt beroende för att ha en beroendeproblematik. man kan vara psykiskt beroende av droger kombinerat med en viss självbehärskning och vara typ disciplinerad beroende som tar en gång i vecka men fortfarande är man beroende som känner sig behöva den gången. tog väldigt mycket droger varje dag förut, nu så tar ju benzo eller alkohol ibland men när jag tar det så drivs jag ofta av samma känslor jag gjorde förr så visst jag anser inte att beroende är något som bestäms av frekvensen av droganvändandet.
Citera
2006-08-14, 04:23
Medlem
Knyttets avatar
- Påverkar familjesituation negativt.
- Påverkar ekonomin så man inte har råd med t.ex hyra eller mat.
- Kommer i vägen för jobb/skola.
- Påverkar vänskap

Detta plus:
- Vaknar om morgonen med fokus på dosen och att utan drogen i princip inte kunna tänkas förmå sig uträtta vardagligt sysslor, utan att hamna i mer eller mindre apatiskta tillstånd.

-Att finna personen systematiskt omprioritera vardagen, där drogen tillåts agera som det primära framför det mesta

-Man känner ett sug efter drogen
-Man känner av abstinenssymtomen

är vad jag tycker är ett beroende...
Kommer inte riktigt ihåg vilka av er som skrev dessa punkter tidigare i forumet...

Men jag hade i alla fall samma lista på när det var "okej att ha ett beroende" (de första fyra punkterna) som...Nostradamus(?).
Har brutit alla...Så det är väl dags att ta sig en funderare...drar en lina först så tänker jag bättre.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in