2023-04-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorine
"Kul att bränna av några skott".

OK...

Om jag tycker det är kul att tillverka bomber och bränna av i skogen är det Ok då?

Nej, just det. Civiliserade människor håller inte på med kriminella beteenden. Vill du hålla på med skytte så finns det videospel. Testat Duckhunt?

Pöbel!

Det avlossas säkert över en miljon jaktskott varje år, av allt mellan kungen till arbetslösa, och ovanpå det en avsevärd mängd övningsskott. Detta är enbart för jakt.

Sen tillkommer tiotusentals sportskyttar där utövarna också skjuter en avsevärd mängd skott. Sportskytte är en mycket populär fritidsaktivitet.

Totalt finns det över 600 000 vapenägare i landet.

Antalet kriminella bland vapenägare är lägre än genomsnittet, helt enkelt för att man inte får behålla sina vapen om man ens misstänks vara kriminell. Antalet legala vapen som används vid våldsbrott, av sin ägare eller efter de blivit stulna, går nästan inte att räkna på.

Att folk utanför sfären är nyfikna och vill prova skjuta är ingen hemlighet. Att någon promille av dessa ev. kan bli våldsbrottslingar i framtiden är omöjligt att förutspå.

Att förbjuda en fritids- och yrkesaktivitet där enbart jakten omsätter flera miljarder årligen är en verklighetsfrämmande tanke, i nivå med att förbjuda kriminella.
Senast redigerad av GalenGam 2023-04-25 kl. 09:19.
Citera
2023-04-25, 09:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanskeBankOfficial
Någon som vet vilken skjutbana det rör sig om?
Jag började "pröva på" skytte på the target i västberga men finns jävligt skum feeling från stället, och har inget minne av att något belastningsregister visades upp.

11414, tipsa polisen.
Väldigt mycket av polisens arbete kommer av tips från allmänheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Exakt vad skulle man göra för att hindra någon från att öva skytte, om de inte är straffade innan? Bara i idiot-Sverige som man ens kan resonera så.

Man kan ju se vilka människor som finns i personens närhet. Har man regelbunden kontakt med kriminella så AVSLAG. Kolla SMS/mejltrafik samt mobilpositioner. Behöver inte läsa SMS/mejl, räcker att se kontaktytorna till att börja med.
När jag tog jägarexamen för en massa år sedan sa kursledaren att han ofta hade många invandrarkvinnor från arabvärlden som tog jägarexamen. Jo tjena. För hucklen är ju såååå intresserade av djur och natur i Sverige. Man kan ju räkna ut med skinkorna att det var för att mannen skulle kunna få hem kulgevär och hagel.

Jag håller med dig om att är man laglydig och ostraffad ska man få lov att äga och bära vapen fritt. Det ska dock inte gälla invandrare. Jag skulle aldrig förväntat mig att jag kan flytta till ett annat land tex Saudiarabien, Argentina, Belgien, Kanada och där få lov att beväpna mig eller för den saken skull få bli riksdagspolitiker eller jobba på deras migrationsverk. Det låter ju helt koko.

Citat:
Svenskar klagar på skjutningar på gator och torg samtidigt som man tillhandahåller skjutbanor för att träna sina färdigheter.

Varför skulle en laglydig svensk vilja träna på att skjuta?

Utgå ifrån att alla som vill träna skytte är kriminella, för det är de,
då vet polisen vilka de ska spana på.

Du är ju en komplett idiot. Sätter vänster pungkula på att du hatar Trump, vill döda alla ryssar, tycker de som inte ville vaccinera sig mot mRNA är foliehattar och vurmar för klimatet. Hjärntvättade jävla miffo.

Citat:

OK...

Om jag tycker det är kul att tillverka bomber och bränna av i skogen är det Ok då?

Nej, just det. Civiliserade människor håller inte på med kriminella beteenden. Vill du hålla på med skytte så finns det videospel. Testat Duckhunt?

Pöbel!

Citera
2023-04-25, 09:31
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenGam
Det avlossas säkert över en miljon jaktskott varje år, av allt mellan kungen till arbetslösa, och ovanpå det en avsevärd mängd övningsskott. Detta är enbart för jakt.

Sen tillkommer tiotusentals sportskyttar där utövarna också skjuter en avsevärd mängd skott. Sportskytte är en mycket populär fritidsaktivitet.

Totalt finns det över 600 000 vapenägare i landet.

Antalet kriminella bland vapenägare är lägre än genomsnittet, helt enkelt för att man inte får behålla sina vapen om man ens misstänks vara kriminell. Antalet legala vapen som används vid våldsbrott, av sin ägare eller efter de blivit stulna, går nästan inte att räkna på.

Att folk utanför sfären är nyfikna och vill prova skjuta är ingen hemlighet. Att någon promille av dessa ev. kan bli våldsbrottslingar i framtiden är omöjligt att förutspå.

Att förbjuda en fritids- och yrkesaktivitet där enbart jakten omsätter flera miljarder årligen är en verklighetsfrämmande tanke, i nivå med att förbjuda kriminella.

Bra inlägg. Kan bara meddela att sportskyttar verkar öka lavinartat. Vi har nog fördubblat medlemsantalet på min huvudklubb senaste 5-7 åren. En typisk sportskytt skjuter mellan 1000-10.000 skott per år. Vissa aktiva kanske 20-30.000.
Citera
2023-04-25, 10:06
Medlem
ZugMaskins avatar
Vadå får vem som helst skjuta pistol på en skjutbana? Det stämmer väl inte?
Citera
2023-04-25, 10:12
Medlem
SigurdCaesars avatar
Citat:
Jag började "pröva på" skytte på the target i västberga men finns jävligt skum feeling från stället, och har inget minne av att något belastningsregister visades upp.

Beskrivningen av lokalen stämmer med den du nämner och även den första jag antog att det var.
Deras eventskytte har jag varit på och det behövdes inget uppvisande av belastningsregistret.
Target är ju dessutom platsen som frikåraren Galten kört på innan.
Citera
2023-04-25, 10:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Edit: menar du att det egentligen är krav på att visa upp belastningsregister på skjutbanor? Men det efterlevs inte?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-04-25 kl. 10:28.
Citera
2023-04-25, 10:21
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Shayan Gaffs mördare Hamo Boodaghian är en av dem som före mordet övade skjutte på en skjutbana i Stockhom, det enda kravet för att boka en provskjutning är att man är över 18 år.

https://sverigesradio.se/avsnitt/skj...ntar-miniserie

Mordet på lärarstudenten Shayan Gaff hösten 2018 är inte det enda mordet där det finns uppgifter om att misstänkta eller dömda personer besökt en skjutbana. I flera utredningar har polisen sett samma sak.
Vad menar du att man ska göra?
Anna Lindh blev dödad med en morakniv inne från varuhuset hon blev mördad i.
Ska man inte kunna köpa "farliga" saker eller träna visa saker pga misstänksamhet?
Citera
2023-04-25, 10:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

*suck*
Det finns jägare i mer än halva Sverige. Visste du att det finns massor av jägare i Sverige?
Vissa skolor har t o m jägarvecka då barnen är lediga från skolan för att hjälpa till i jakten. Du vet, vi har många skogsmarker och mycket vilt som behöver skjutas av, t ex vildsvin, rådjur etc.

Grattis till att ha outat dig som stadsbo som aldrig satt din fot utanför stadsgränsen.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-04-25 kl. 10:28.
Citera
2023-04-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Det är väl inget konstigt om de övade skytte innan de begick brott. Det kan ju bara vara i idiotlandet Sverige som det är en fråga överhuvudtaget.
Här handlar det om att de redan begått brott och finns i brottsregistret. Sen går de och övar skytte för att bättre kunna begå fler brott.
Citera
2023-04-25, 10:34
Medlem
ManAvOrdnings avatar
Citat:
Svenskar klagar på skjutningar på gator och torg samtidigt som man tillhandahåller skjutbanor för att träna sina färdigheter.

Varför skulle en laglydig svensk vilja träna på att skjuta?

Utgå ifrån att alla som vill träna skytte är kriminella, för det är de, då vet polisen vilka de ska spana på.

Skjuta kommer de göra ändå förstår du väl? Det är väl ändå bättre att de lärt sig sikta på skjutbana innan de försöker sig på detta? Bättre att de träffar sitt mål än civila runt omkring t.ex. ifall de missar.
Citera
2023-04-25, 10:36
Medlem
Det är väl endast positivt att de presumtiva mördarna åtminstone har övat innan de går till verket. På så sätt minskas risken för vådaskjutningar och att fel mål träffas. Ser absolut inget fel i att övningsskjutningarna sker på "riktiga" skjutbanor i stf runt om i naturen.
Citera
2023-04-25, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
*suck*
Det finns jägare i mer än halva Sverige. Visste du att det finns massor av jägare i Sverige?
Vissa skolor har t o m jägarvecka då barnen är lediga från skolan för att hjälpa till i jakten. Du vet, vi har många skogsmarker och mycket vilt som behöver skjutas av, t ex vildsvin, rådjur etc.

Grattis till att ha outat dig som stadsbo som aldrig satt din fot utanför stadsgränsen.

Gissa vad, människan har övergett det primitiva jägar/samlar stadiet och blivit bönder.

BÖNDER! Vi slaktar kor och grisar. Ska barn hjälpa till med sådd/skörd och slakt av grisar också? Menar du att barn ska vara med vid jakt och stycka djur, riskera bli skjutna av galna jägare, få hörselskador när vapnen smäller av och lära sig allmän dålig moral.

Bara neandertalare springer runt med vapen i skogen och utgör en fara för allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in