Citat:
Ursprungligen postat av
TheSamePerson
Jag försöker förstå västerlänningar. Jag brukar alltid tänka att de inte kan ha högre moral än oss. Till exempel läste jag en gång här att en kille inte ville ha sex med en tjej för att han insåg att hon var för full. Det var moraliskt men jag blir inte övertygad bara för det. Varför gjorde han det? Är det rädsla för hennes reaktion efteråt? Rädsla för lagen? Rädsla för att bli anklagad för våldtäkt? Moral helt enkelt? ... [edit] ...
Sätta dig själv i någon annans skor ... det är vad moral ofta beskrivs som. Om du inte kan göra den transformeringen, det vill säga att se att någon annan inte vill samma som du, att personen vill något annat än du vill, så anses du vara en psykopat.
Moraliskt agerande är
inte bara att agera enligt deklarerade regler, det är att se dig själv i den andres skor. Psykopater kan inte göra den transformeringen. Psykopaten känner att deras (dina?) önskningar övertrumfar andra människors önskningar.
Den
västerländska hållningen (impulsen) är sprungen ur liberalismen som säger att alla människor har samma rättigheter ... som man sveper med armen över massan. Men dessutom att individens önskningar har samma tyngd som vilken annan så länge man inte inskränker på någon annans rättigheter eller önskningar.
Uttryckt på annat sätt: En människas liv och upplevelser kan inte begränsas eller domineras av någon annan, eller påtvingas någon annan utan uttryckligt medgivande.
Det är därför som "västerländsk moral" är överlägsen alla andra moraliska/filosofiska hållningar.
Hemläxa till dig: Grubbla om huruvida du är en psykopat.