• 2
  • 3
2023-04-24, 22:08
Medlem
Jag anser att en privatperson inte ska tillåtas filma eftersom de saknar rätt att skapa material på andra att göra vad de vill med. Däremot är det min kraftfulla åsikt att vi givetvis ska kunna börja filma arbeten med barn och äldre eller andra särskilt sårbara människor i samhället.

Självklart ska inte film användas för att leta fel eller att enklare misstag ska förstoras upp. Syftet ska handla om att särskilt sårbara grupper garanteras så god omsorg som möjligt. Inte att det ska sitta människor och ifrågasätta vartenda steg de tar.

Problemet med privat filmning av människor är värre än filmning av arbete. Jag hade utan tvekan accepterat att bli filmad om jag arbetat med t.ex. äldre. Däremot hade jag inte tolererat en massa uppläxningar för allt och ingenting som andra kan tänkas anse om hur jag skulle sköta arbetet. Dvs anmärka på min person. Människor är olika och arbetar olika. Filmning ska givetvis handla om att försäkra sig om att kunder/mm inte utsätts för olika övergrepp eller vanskötsel.
Citera
2023-04-24, 22:15
Medlem
Jag studerar något inom vården på universitetet och jobbade en sommar på hemtjänst. Jag slutade efter två veckor för jag orkade inte mer än så, det var minst sagt ett helvete. Det enda jag såg fram emot var att köpa mat till lunchen. Stressen, de olika kraven från ett hus till ett annat, klagomålet, att man blev kallade olika namn av brukarna, att förflytta gamlingar utan utrustning, att köra fram hit och dit hela dagen, att se det oändligt lidande. Jag var för ung för att ha rygg problem efter en vecka, tänk på de som jobbat med det i många år!

Jag kan bara säga, vara tacksam att det finns människor som gör dessa jobb. en gammal person ska vara på ett äldreboende inte i sitt hus. Försök ha empati! Såna självisk människor som ni tror att världen snorar runt er, en person som jobbar på hemtjänst tar hand om ca 10 personer per dag, det finns varken tid eller energi att tillägga en sån börda på de.
Senast redigerad av swedis53 2023-04-24 kl. 22:27.
Citera
2023-04-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Ann-Helene Svensson verksamhetschef Kungsbacka kommun: - Våra anställda kan inte bli filmade när de gör sina insatser.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/hal...gsbacka-kommun

Det hemtjänst håller på med är rent löjeväckande. Det handlar om att hålla koll på sina anhöriga - när hemtjänst inte är där.
För det första, man får sätta upp vilka kameror som helst i sitt eget hem.
Den andra är frågan, vilken arbetsplats har inte kamera? Det finns ju hur många företag som helst som har massor av kameror över arbetsplatsen, butiker, flygplatser, allmänna lokaler såsom sjukhus, kriminalvård, häkten, polisen osv, tåg, buss, båtfärjor osv osv
Om man inte är nöjd med sitt hemtjänstjobb kan de ta annat jobb istället - med risken för att deras nya jobb också har kamera.
Du verkar vara ett riktigt geni. Det är ety briljant förslag att be dom söka nytt arbete med tanke på hur svårt det är att få folk till hemtjänsten. Det är väl inte några konstigheter att stänga av inspelningen när personalen är där.
Citera
2023-04-24, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Inom kollektivtrafik och bevakning har fittorna rätt att själva välja vad som ska filmas. Emellanåt missar de dock kameror och blir påkomna med deras övergrepp.

I butiker tror jag knappast kamerorna finns för att övervaka de anställda.

Vad ville du ha sagt??

Har arbetat på arbetsplatser där dem missbrukat kameraövervakning för hålla koll på toalettbesök och tider, en riktade även kameror mot rastrummet i samma syfte.
De brukar ju även bevaka personal på text krogar osv så dem inte stjäl sprit eller pengar.

Jag tror att hemtjänsten fuskar hejvilt med tider och besök för att få schemat gå ihop. Tyvärr. Sånt som borde få kosta pengar skär samhället ned på.
Citera
2023-04-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Era hjärndöda hjon. Det är för fan inte grannen som springer hos Agda utan yrkespersonal under sträng sekretess.

GDPR säger klart och tydligt att yrkespersonals samtycke krävs för att tillåta kameraövervakning, ljudupptagning och inspelning i privata miljöer. Berörd personal har inga som helst krav på att ge sitt medgivande.

I butik och liknande miljöer är det behörig personal som har tillgång till videomaterialet. Inte någon rättshaveristisk privatperson som saknar något som helst lagstöd för insyn i personalens vårdarbete. Även i form av arbetsmiljöfråga väger rätten att vara fredad i sitt arbete tungt.

Det är ingen välvillig släkt som sysslar med sådant här, det är psykiskt sjuka personer med ett gigantiskt kontrollbehov. Sekretessen är hård inom all vård och det räcker inte som argument att anhörig vill veta att personal byter blöjor och inte stjäl från Agda.
Tack det fanns någon med hjärna i tråden.
Citera
2023-04-24, 23:30
Medlem
RudyardKiplings avatar
Självklart skulle man vilja övervaka främlingar som tar hand om ens föräldrar. Passar inte galoscherna så byt jobb. Det kryllar av jobb som ständigt har en kamera på sig. Sköter man sitt arbete och är ärlig så finns det inget att dölja. Jag hade haft noll problem att ha en kamera på mitt arbete.

Det är inte Berit eller Gunvor som kommer och städar hos mamma man är orolig för utan...
Citera
2023-04-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Inom kollektivtrafik och bevakning har fittorna rätt att själva välja vad som ska filmas. Emellanåt missar de dock kameror och blir påkomna med deras övergrepp.

I butiker tror jag knappast kamerorna finns för att övervaka de anställda.

Vad ville du ha sagt??

Att alla andra klarar av att arbeta under bevakning. Kollektivtrafiken, kriminalvården, gym, affärer.

Ingen har givetvis som syfte att kontrollera de anställda för nöjes skull. Syftet är att hålla koll så att de inte begår övergrepp i någon form, vilket tyvärr är vanligt. Stölder, misshandelsfall finns, sexualbrott mot äldre finns. Det handlar om att förebygga sånt för att skydda de äldre. Inte om att bevaka hur väl de anställda agerar i största allmänhet i sitt vardagliga arbete. Det handlar om att säkerställa sköra människors säkerhet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in