• 1
  • 2
2023-04-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Om man säljer en bostadsrätt och inte vill betala vinstskatt, är det då riskfritt att säga att man betalade mer än man gjorde vid inköpet? Det beloppet i blankett K6 är inte färdigifyllt, vilket betyder att SKV inte har dessa uppgifter? Då är ju systemet i princip självrapporterande, och därmed riskfritt om man trisserar upp inköpspriset en aning?

Gör inte detta. Om du har renoverat något så kan du utan problem lägga på lite. Det måste finnas en rimlig korrelation med värdeökningen för att det ska vara i stort sett riskfritt dock.
Citera
2023-04-24, 15:14
Medlem
Nja. Uppgifterna hämtas från lantmäteriet, det är den köpekillingen som står på köpebrevet som är synligt. Men klart man kan blffa där och skriva 1Mkr å sedan ta 200k cash.
Citera
2023-04-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du menar leta upp vem TS köpte lägenheten av och vad den deklarerade för försäljningspris?
Tror inte att skatteverket behöver leta eftersom det redan finns i deras databas sen är det inte säkert att skatteverket gör denna granskning automatiskt, antagligen inte. Däremot kan skatteverket göra en manuell granskning om dom anser att ts redovisat en misstänksamt låg vinst
Citera
2023-04-24, 15:29
Medlem
Jag köpte ett hus från ett konkursbo för 400k och sålde det för 1,5 miljoner. Jag spenderade 100k drygt på renoveringar men uppgav en betydligt större summa. Huset var nästan färdigrenoverat när jag köpte det.
Citera
2023-04-24, 16:15
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Om man säljer en bostadsrätt och inte vill betala vinstskatt, är det då riskfritt att säga att man betalade mer än man gjorde vid inköpet? Det beloppet i blankett K6 är inte färdigifyllt, vilket betyder att SKV inte har dessa uppgifter? Då är ju systemet i princip självrapporterande, och därmed riskfritt om man trisserar upp inköpspriset en aning?

Observera att ardathbey har gett dig det svar du behöver:
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Föreningen redovisar ju ditt inköpspris på kontrolluppgiften. Hur rundar du det tänkte du?

Se 22 kap. Skatteförfarandelag (2011:1244)
Citera
2023-04-24, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandatarbra
Jag köpte ett hus från ett konkursbo för 400k och sålde det för 1,5 miljoner. Jag spenderade 100k drygt på renoveringar men uppgav en betydligt större summa. Huset var nästan färdigrenoverat när jag köpte det.

Frågan rör en bostadsrätts inköpspris, inte förbättringar av hus.
Citera
2023-04-24, 18:12
Medlem
Bättre att rita och berätta om alla dyra renoveringar som skett. Aldrig hört om någon som tvingats skicka in kvitton eller andra bevis.
Citera
2023-04-24, 18:53
Medlem
Kök och badrum är bättre, köp kvitton av någon som har renoverat, borde räcka att kopiera kvitton på dessa jobb kolla bara så att inte personen som du köper kvittot av har använt rotavdrag...
Citera
2023-04-24, 23:44
Medlem
Nej.
Citera
2023-04-25, 00:01
Medlem
lemonzhellos avatar
Du har fått svaret, men ändå:

Skatteförfarandelagen 22 kap 2 §:

Kontrolluppgift ska lämnas om överlåtelse av en privatbostadsrätt.

Kontrolluppgift ska lämnas för fysiska personer och dödsbon av privatbostadsföretaget.

I kontrolluppgiften ska följande uppgifter lämnas:
1. lägenhetens beteckning,
2. tidpunkten för överlåtelsen och för överlåtarens förvärv,
3. ersättningen vid överlåtelsen,
4. om överlåtaren förvärvade privatbostadsrätten efter år 1983, ersättningen vid detta förvärv,
5. överlåtarens andel av innestående medel i inre reparationsfond eller liknande fond vid avyttringen och, om överlåtaren förvärvade privatbostadsrätten efter år 1973, andelen vid detta förvärv

Dvs lägg på beloppet på köksrenoveringen istället. 200 000 sänker skatten 44 000 kr, risken är de 44 000 plus en straffavgift på 17 600, men sannolikheten att åka dit är låg.

Beloppet är för lågt för att ens ge en anmälan för skattebrott, så fängelse behöver du inte oroa dig för.
Citera
2023-06-10, 16:51
Medlem
Jag har hört om en som inte betalade skatt för vinsten, vad jag vet skrev han ingenting alls i deklarationen. Jag vet i alla fall att han inte betalade någon skatt. Det har inte hänt något alls för honom, ingen koll eller något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in