• 2
  • 3
2025-03-12, 12:00
Medlem
Husqvarna iom att det är svenskt och mer hållbara. Sthil för arboginer och Husqvarna för skogsarbetare 40tmmar i veckan. Så har snacket gått i skogshuggarbranchen.

Många kanadensare som föredrar husqvarna även om är patriotiska med sthil.

Men husqvarna och sthil är det bästa man kan hitta på marknaden som yrkesman. Finns enstaka märken som är nischade på vissa saker men overall inget snack.
Lättmeckat, delar i överflöd, lätt att låna delar, startar i alla väder. I sverige är det bensinsågar som gäller som yrkesman. Iaf september-aprill
Senast redigerad av papajoe 2025-03-12 kl. 12:02.
Citera
2025-04-04, 14:29
Medlem
mensverkets avatar
Vad hade ni valt för hemmabruk till mindre träd och större buskar typ doftjasmin och forsythia som har en tendens att bli nära 3 meter höga?
Börjar bli trött på min grensax.
Citera
2025-04-04, 14:57
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag kan bara utgå ifrån egen erfarenhet, dvs sågar jag själv köpt , ägt och använt. Skulle sätta allt på två svenska sågar som det finns gott om på begagnatmarknaden - JONSERED och PARTNER. Båda konstruerade och byggda i Sverige.

Här diskuteras det om just PARTNER...
http://www.chainsawcollectors.se/php...ic.php?t=30468

...på ett internationellt motorsågsforum som drivs av en svensk (Magnus)...
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3/index.php

Även nya sågar från typ HUSQVARNA sägs hålla hög kvalitet.

Alla dessa tre märken rankas högt av proffsen som just jobbar ute i skogen enl SKOGSFORUM.SE:
https://skogsforum.se/viewforum.php?f=12
Partner är ju en klassiker men var sedan 70 talet en billigare konsumentsåg. Har inte sett någon ny på många år och även Jonsered är väl ett helt nerlagt sedan flera år.
Citera
2025-04-04, 15:05
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Vad hade ni valt för hemmabruk till mindre träd och större buskar typ doftjasmin och forsythia som har en tendens att bli nära 3 meter höga?
Börjar bli trött på min grensax.
Hyrde en elskaftgrensåg för några år sedan, en Stihl. Väldigt trevlig och förmodligen dyr.
Rena motorsågar är farliga att använda över axelhöjd och på stegar och inget jag rekommenderar.
Citera
2025-04-04, 20:49
Medlem
mensverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Hyrde en elskaftgrensåg för några år sedan, en Stihl. Väldigt trevlig och förmodligen dyr.
Rena motorsågar är farliga att använda över axelhöjd och på stegar och inget jag rekommenderar.

Men om jag vill klippa ner dom till knähöjd?
Citera
2025-04-04, 21:42
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Men om jag vill klippa ner dom till knähöjd?
Är det bara för enstaka åtgärder och kanske inte ens varje år hade jag skaffat en 230v motorsåg. Bensinsågar löper alltid risken att få problem och inte minst då vid långa uppehåll vid användandet.
Citera
2025-04-05, 00:48
Medlem
mensverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Är det bara för enstaka åtgärder och kanske inte ens varje år hade jag skaffat en 230v motorsåg. Bensinsågar löper alltid risken att få problem och inte minst då vid långa uppehåll vid användandet.

Både forsythian och doftschersminen (rättelse från förra inlägget) blir båda ungefär 3 meter varje år när jag klipper med grensax vid knähöjd i mars-april. Klipper varje år. Växer som fan, rent ut sagt.
Citera
2025-04-09, 16:17
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjaekorre
Vilken är den bästa motorsågen enligt er och varför?

Fabrikat/modell?
Långt eller kort svärd?
Den bästa motorsågen borde rimligtvis vara den man har valt att köpa och den man använder mest.

Mitt förstahandsval föll på en trimmad Husqvarna 242 XPG med 13" svärd. Mycket maskin för pengarna och den använder jag till 90% av mitt sågande.

När den inte orkar så har jag en Stihl 064 på 85cc och närmare 7 hästkrafter med ett 25" Tsumura Light svärd. Den är bra när det gäller, men 9 gånger av 10 så väljer jag inte den. Oslagbar till ek dock.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in