Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Nej! Det är inte vad det handlar om och vi har redan varit igenom det en gång. Eller hur?
Det är inte "åsikten" som förbjuds spridningen av den vilket inte är ett dugg konstigare än att du givetvis får både ha vilka åsikter du vill om afrikaner som exempel, men du får inte uttrycka eller åsikten att n€&rer är apor. Inte konstigare än så.
Nu vet jag inte om jag och du gått igenom det. Ditt exempel är i alla fall idiotiskt. Alla människor, även negrer är apor. Ska du förbjuda biologin. Självklar får man anse det och sprida den åsikten. Det är till och med en vetenskaplig sanning som du anser ska var förbjuden att sprida. Sen att du tycker att det är nedvärderande att vara neger är ditt problem. Som sagt, jag står upp för negrernas rätt att vara negrer.
Om man förbjuder en åsikt att spridas, förbjuder man förstås även åsikten. Om du anser att man inte ska få kalla en neger för neger, trots att det är en neger. Kan man förstås på samma sätt förbjuda dig att förneka det, då det du anser inte är sant. Om du då inte får sprida den åsikten, anser du då att det betyder att du får ha den? Fundera över hur det skulle kännas.
Det går inte att skilja på de två. Att förbjuda någon att ha en åsikt och sprida den, är ett brott både mot FN:s mänskliga rättigheter och yttrandefrihetslagen. Som man förstås har tänk skita i.
Många försöker komma med olika ursäkter, som att eftersom lagen om förtal finns, betyder det inte att man säga vad som helst. Men att man inte får säga vad som helst, betyder inte att man automatiskt ska förbjuda vad som helst. Jag ser det som ett idiotargument.
Frågan är varför det ska vara förbjudet att ha fel i just den här frågan.