2023-04-22, 22:25
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
En fullständig lögn. Det är enbart förbjudet i sexton länder.

Nej det är förbjudet i stort sett i hela Europa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_Holocaust_denial#/media/File:Holocaust_Denial_Laws_2022.png

Du kan zooma in. Spanien och Holland verkar vara enda undantagen på kontinentala Europa.
Citera
2023-04-22, 22:26
Medlem
Blaskas avatar
Men man får fortfarande tro att jorden är platt och vaccin ger autism?
Citera
2023-04-22, 22:28
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Så... då gäller den här lagen alla historiska händelser genom tiderna antar jag? Och i synnerhet alla påstådda krigsförbrytelser genom tiderna?
Judebolsjevikernas omfattande massakrer är det tvärtom mer eller mindre förbjudet att ta upp, med risk att dömas för häst mot soffgrupp. Såvida man inte är en jude i Israel:

Stalin's Jews
"And us, the Jews? An Israeli student finishes high school without ever hearing the name "Genrikh Yagoda," the greatest Jewish murderer of the 20th Century, the GPU's deputy commander and the founder and commander of the NKVD. Yagoda diligently implemented Stalin's collectivization orders and is responsible for the deaths of at least 10 million people. His Jewish deputies established and managed the Gulag system."
https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3342999,00.html
Senast redigerad av PK-befriad 2023-04-22 kl. 22:31.
Citera
2023-04-22, 22:28
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Den föreslagna lagen gör det olagligt att förneka alla bevisade folkmord och krigsförbrytelser. Sverige är sent på bollen här, de flesta utvecklade länder har redan liknade lagstiftning.

Helt onödigt att lagstifta om, låt folk säga vad dom tycker så vet du var du har dom.

Sen är det fortfarande vinnaren som skriver historien, är det OK att kalla USAs och deras allierades sanktioner och sedermera attack på Irak med nån miljon döda för ett folkmord eller är det den uttalade avsikten som avgör?
Citera
2023-04-22, 22:30
Medlem
FuckSwedens avatar
Om detta går igenom kommer de nog fortsätta att tysta allsköns åsikter om allt möjligt. Sånt som staten inte tolererar.

Fint samhälle detta...
Citera
2023-04-22, 22:34
Medlem
Citat:
Nej det är förbjudet i stort sett i hela Europa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_Holocaust_denial#/media/File:Holocaust_Denial_Laws_2022.png

Du kan zooma in. Spanien och Holland verkar vara enda undantagen på kontinentala Europa.

Första meningen från din egen länk:
"Sixteen European countries, along with Canada and Israel have laws against Holocaust denial"

Enda undantagen? Du glömde Estland, Lettland, Ukraina, Bulgarien, Storbritannien, Serbien, Kroatien, Bosnien, Island, Sverige, Danmark, Norge, Finland med mera och utanför Europa är det lagligt precis överallt förutom Ryssland, Israel och Kanada.

Men länder som USA, Japan, Sydkorea, Taiwan, Australien och så vidare är förstås inte "utvecklade" i dina ögon.
Citera
2023-04-22, 22:37
Medlem
HC47s avatar
Jag tycker folk som förnekar det är efterblivna idioter, men förstår verkligen inte syftet med ett förbud. Är det den där myten att folk håller på att "glömma" Förintelsen? Är det något annat folkmord man inte ska få förneka/ifrågasätta? Ska vi göra samma med folkmordet på armenier, eller är svenskturkarna en för viktig väljargrupp för det?
Citera
2023-04-22, 22:40
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Jag tycker folk som förnekar det är efterblivna idioter, men förstår verkligen inte syftet med ett förbud. Är det den där myten att folk håller på att "glömma" Förintelsen? Är det något annat folkmord man inte ska få förneka/ifrågasätta? Ska vi göra samma med folkmordet på armenier, eller är svenskturkarna en för viktig väljargrupp för det?

Den stora faran är att folk börja få för sig att det är en praktisk lösning att bli av med useless eaters, kriminella og andra misshagliga element.
Citera
2023-04-22, 22:49
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utredning-forneka-forintelsen-ska-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?

Vad exakt är den där Förintelsen man inte får förneka?

Och på vilket sätt får man inte förneka den?

Får man t.ex. säga:
  • Den där förintelsen var allt en riktigt dålig ide.
  • Det där att Hitler skulle ha gasat ihjäl 6 000 000 judar tror jag inte ett dugg på! Jag är helt säker på att det var 6 000 001 judar han gasade ihjäl.
  • Förintelsen? Nej den har jag inte hört talas om?
  • Vadå förintelsen? Vad var det som Hitler förintade? Inte Judarna i alla fall. "Förinta" betyder "Göra slut på". Hitler gjorde inte slut på Judarna. Det finns massor av Judar kvar.
Citera
2023-04-22, 22:59
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Vad exakt är den där Förintelsen man inte får förneka?

Och på vilket sätt får man inte förneka den?

Får man t.ex. säga:
  • Den där förintelsen var allt en riktigt dålig ide.
  • Det där att Hitler skulle ha gasat ihjäl 6 000 000 judar tror jag inte ett dugg på! Jag är helt säker på att det var 6 000 001 judar han gasade ihjäl.
  • Förintelsen? Nej den har jag inte hört talas om?
  • Vadå förintelsen? Vad var det som Hitler förintade? Inte Judarna i alla fall. "Förinta" betyder "Göra slut på". Hitler gjorde inte slut på Judarna. Det finns massor av Judar kvar.

Det beror på om du i övrigt är etablissemanget trogen. Då behöver du nog inte vakta din tunga för mindre felsteg och händelser.
Citera
2023-04-22, 23:04
Medlem
Citat:
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utredning-forneka-forintelsen-ska-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?

Stänga ..flyttar dom inte bara servern i det läget -Föreslår Gaza Remsan ... Kanske vi får se omdömet Hets mot Ockupationsmaten ... om vi nu skall snacka Yttrandefrihet

Tar ut svängen lite till innan det är för sent Var på TV ett program om oliktänkare i USA det finns där oliktänkare
En högerextrem i Montana som höll sig undan.

Aee hh .. vete fan detta med Förintelsen fanns 4 miljoner i Tyskland 30 talet Hitler gasade 5 .Efter fanns det 6 kvar

För övrigt har det gått inflation I numerären får se när siffran når 7 - 8 miljoner A.H gasade
Har aldrig fattat varför vi är inblandade i detta vad jag vet har inga Judar gasats i Sverige. Kan puckona se till vi inte är med i det kriget dom håller på fumla in oss i slipper vi gasa dom nästa gång också. Som Bögen i Ukraina håller på att fumla ihop

Vidare är det så att det strök med 20 miljoner Ryssar vilket förbises .. Mest synd om Juden
Armenier .. zigenare fortfarande mest synd om Juden.

Visst det var ett monumentalt Svineri att industriellt Mörda Människor men Sverige var inte med i Matchen i allt väsentligt .
Jag yrkar att vi sätter ett slutdatum När vi får glömma det som ALDRIG HAR HÄNT HÄR
Vill inte se kadaver på TV som andra i andra länder har mördat för 70 år sedan .. NOT INTERESTED Hemskt Väck med det Eller " VI varnar för starka Bilder "

Jobba på en Polarisering blir folk bara förbannade så går det åt h..e här också.
Citera
2023-04-22, 23:06
Medlem
KillPus avatar
Har ingenting emot detta. Men ska även andra folkmord vara med där? Som folkmord på armenier utförd av turkar eller svältmord på ukrainare utförd av ryssar/kommunister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in