2023-04-22, 21:41
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
HMF får också ses som en lag skapad av förintelseideologin. Du kan fortfarande tro på en judisk världskonspiration trots lagen och sprida den typen av information. Nu kommer viss information inte längre vara tillgänglig. Demokratin var under hot under HMF med denna lag blir den mördad. Det är slutet för demokratin och det vi har kvar är konsensuskultur.
Svenska Staten har 0 legitimitet sedan länge. De förtjänar 0 kr i skatt från oss.
Citera
2023-04-22, 21:42
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AaronBurr
Är antropogen global uppvärmning bevisad? Tycker du att man skall lagstifta mot förnekande och förringande av det med?
Tusen gånger om AaronBurr.
Lagar handlar om att beskydda liv och jag börjar bli övertygad om att den här lagen är bra efter att ha läst igenom tråden. Dessa lagar beror på er.

Jag tycker inte om er. Ni är helt hopplösa.
Citera
2023-04-22, 21:48
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag begriper uppriktigt sagt inte hur man kan förbjuda åsikter, hur motbjudande de än månne vara.
Detta beteende ger mig mycket starka 1984 vibbar från dessa historielösa idioter som vill förbjuda åsikter.
Vad skall de göra när deras egna åsikter förbjuds?

Orwells bok 1984 var tänkt att vara som en varning och inte som how-to bok för politiker med krypto-despotiska fantasier.
Glöm inte att myntet har två sidor…

Det är inte så dramatiskt som du föreslår. De allra flesta utvecklade länder har redan denna lagstiftning:

https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_Holocaust_denial

Yttrandefrihet är viktigt och det ska vi ha, men det måste finnas gränser i vilka kränkande vansinnigheter man får kräka ur sig.
Citera
2023-04-22, 21:55
Medlem
Personligen är jag svagt positiv. Känns väl inte som att en sådan lag egentligen behövs i dagsläget, men jag är positiv till principen. Nazisterna är helt enkelt inte några man behöver ge mer yttrandefrihet än absolut nödvändigt. Detta eftersom det de sprider är lögner och giftiga sådana. Det finns ingen anledning sprida Förintelseförnekande propaganda. Det finns ingen anledning tillåta uppenbara lögner som bara har för syfta att hata judar.
Citera
2023-04-22, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZRZirkonium
Varför sluta där? Vi borde väl också spärra in islam kritiker på minst tio per skalle? Mussarna blir ju också tok kränkta hela tiden. Detta måste ju stoppas.... för rikets säkerhet osv....

Absolut! Hat måste bekämpas med näbbar och klor och kännbara straff. Förintelsen har en särställning som världshistoriens vidrigaste brott, att förneka den är värre och bör ge strängare straff.
Citera
2023-04-22, 21:58
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det är inte så dramatiskt som du föreslår. De allra flesta utvecklade länder har redan denna lagstiftning:

https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_Holocaust_denial

Yttrandefrihet är viktigt och det ska vi ha, men det måste finnas gränser i vilka kränkande vansinnigheter man får kräka ur sig.

Jag håller inte alls med dig. Man måste få tycka precis vad fan man vill och förespråka precis hur stolliga idéer som helst.

Jämför till exempel : E pur si muove

Religioner har orsakat enorm skada pga av sin dogmatiska inställning där stolliga historier och vantro om brinnande buskar samt gubbar som rider upp i himlen på flygande hästar lyckat hålla tillbaks vetenskapen under många århundraden.
Yttrandefrihet innebär precis detta frihet att yttra precis vad fan som helst, man får dock vara bredd att ta konsekvenserna om det visar sig man har fel (typ att ropa det brinner i en fullsatt biograf)
Citera
2023-04-22, 22:03
Medlem
Otroligt om detta går genom. Även min släkt har hamnat i koncentrationsläger och blivit avrättade under andra världskriget i Jasenovac där ca 300 000 - 600 000 Serber, Romer och Judar dödats.

Folk måste få ha sin åsikt, hur kass den än må vara. Och hur fel de än har. Vilken som helst mentalt frisk person förstår att det skett folkmord på Judar. Om nu någon väljer att debattera detta så skall väl de ändå vara OK.

Ingen som höjer ögonbrynen eller ens känner till folkmordet på Jermenerna. Eller Stalins dödande.
Citera
2023-04-22, 22:14
Medlem
Det ligger tydligen i tiden att det ska lagstiftas om allt.
Är det enbart för att man kan anse människan mer förvirrad än nånsin?

Och vad är orsaken till det?

Med den teknologi och det enorma mediebruset idag där åsikter spottas ut i otrolig mängd.
Vi har ett samhälle där politiska åsikter som går hand i hand med mediers åsikter har enorm påverkan.

Ansvar och konsekvens för denna superkraft går aldrig att dömma.
Och de vet om detta.

Är ni med?

När man beslutar att lagstifta mot åsikter är det fara på färde.
Oavsett hur självklara fakta och bevis som finns tillgängliga.

Alla människor har ett ansvar.
Det fria ordet får aldrig kvävas!!
Börjar vi lagstifta i stället för att argumenta och ta ställning är vi illa ute.
Ett totalitärt samhälle är inte rätt väg.

Frihet har ALDRIG varit gratis!
Glöm inte det!
Citera
2023-04-22, 22:18
Medlem
Så... då gäller den här lagen alla historiska händelser genom tiderna antar jag? Och i synnerhet alla påstådda krigsförbrytelser genom tiderna?
Citera
2023-04-22, 22:19
Medlem
Foliekavajs avatar
Det är bara ett folkmord bland väldigt många genom historien, varför ska just denna händelse inneha en särställning?
Citera
2023-04-22, 22:21
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Det är bara ett folkmord bland väldigt många genom historien, varför ska just denna händelse inneha en särställning?

Den föreslagna lagen gör det olagligt att förneka alla bevisade folkmord och krigsförbrytelser. Sverige är sent på bollen här, de flesta utvecklade länder har redan liknade lagstiftning.
Citera
2023-04-22, 22:23
Medlem
Citat:
Den föreslagna lagen gör det olagligt att förneka alla bevisade folkmord och krigsförbrytelser. Sverige är sent på bollen här, de flesta utvecklade länder har redan liknade lagstiftning.

En fullständig lögn. Det är enbart förbjudet i sexton länder.

Citat:
Det går inte att följa vad du skriver. Jag menar på att lagen som föreslås kommer att kriminalisera förnekandet av alla (bevisligen existerande) folkmord och krigsförbrytelser. Jag stöder att förnekandet av alla bevisade folkmord ska kriminaliseras. Förstår ej vad du menar.

Ja, du verkar rätt korkad så det är inte konstigt att du inte förstår. Det är dock bra att vi fick det utrett att du är för ett totalitärt samhälle och åsiktsförbud och att du är emot yttrandefriheten och demokrati.
Senast redigerad av Reiwa 2023-04-22 kl. 22:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in