2023-04-22, 21:05
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
I vilket fall så betyder detta att vi inte har yttrandefrihet längre och att demokratin är på väg att monteras ner på riktigt, det får ses som en milstolpe.

Ja, det är svårt att se vad syftet med yttrandefrihetsgrundlagen överhuvudtaget är tänkt att vara, när något så banalt som uppenbart saklig och välgrundad kritik mot en påstådd historisk händelse förbjuds. Det är redan förbjudet att kritisera etniska minoriteter (framförallt judar, som var det ursprungliga målet med lagstiftningen när den introducerades år 1949), trots att etniska minoriteter har en avgörande bäring på folkstyret och på demokratin i svenskarnas land. Rent formellt är det fortfarande tillåtet att kritisera staten, men detta måste ses som förhållandevis trivialt i ett land som Sverige, där staten och statliga institutioner redan har en praktiskt taget orubblig ställning.

Någonstans trodde man att hela syftet med yttrandefrihetsgrundlagen var att skydda sådana åsiktsuttryck som faktiskt är obekväma på riktigt.
Citera
2023-04-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utredning-forneka-forintelsen-ska-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?
Håller med dej om att det är svårt att lagstifta om åsikter men har inga problem med detta, trodde faktisk att det redan var lagstiftat om det. Däremot har du fel om att förintelsen var världens värsta folkmord. Under 1900-talet var till exempel både Stalin och Mao med stor marginal värst i antal mördade, kommunismen har av någon anledning inte uppmärksammats för sina folkmord. Nassarna var dock värst på att göra det på kortare tid. I båda fallen är det bedrövligt gjort av två bedrövliga ideologier.
Citera
2023-04-22, 21:14
Medlem
Kan någon förklara vem som skadas av att några säger att dom inte tror på förintelsen?

Jag fattar inte hur intelligenta personer kan tycka att detta "hotet" gör att man ska förstöra yttrandefriheten. I framtiden kan det bli ett sanningsministerium som ger ut en hel bok av sanninger som är "bevisade", "Koranen II".

Vi måste vara styrd av ondska eller idioter. Jag vet inte vilket.
Senast redigerad av DenAndraGrannen 2023-04-22 kl. 21:17.
Citera
2023-04-22, 21:16
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Förnekande av förintelsen är inte en åsikt dock. Utan förnekande av fakta.

Låter bra för mig. Nästa steg kan väl vara flat earth människor. Även om det ämnet inte är lika allvarligt som folkmord.
Citera
2023-04-22, 21:17
Avslutad
Citat:

Mycket positivt! Förintelsen är ett historiskt faktum, de som säger emot bör bemötas som de svin de är. Förhoppningsvis med kännbara straff på minst tio år.
Citera
2023-04-22, 21:18
Medlem
HomoDeuss avatar
Lås in alla förnekare. Det är solkart enbart värdelösa neandertalartyper som är förnekare. Typer som brukar förpesta sin omgivning med allehanda negativitet och problem. Världen behöver dem inte. Lås in, eller gräv ner.
Citera
2023-04-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Förnekande av förintelsen är inte en åsikt dock. Utan förnekande av fakta.

Låter bra för mig. Nästa steg kan väl vara flat earth människor. Även om det ämnet inte är lika allvarligt som folkmord.

Kan du kvantifiera allvaret med att neka för förintelsen i förhållandet till flat earth?

Dör flera människor av att neka för förintelsen eller dör dom genom sin tro på flat earth? Hur mäter du detta?
Citera
2023-04-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Lås in alla förnekare. Det är solkart enbart värdelösa neandertalartyper som är förnekare. Typer som brukar förpesta sin omgivning med allehanda negativitet och problem. Världen behöver dem inte. Lås in, eller gräv ner.

Lyssna! En riktig fascist, nazist och kommunist talar!
Citera
2023-04-22, 21:20
Medlem
Välkommen tillbaka till 1984, och de gäller inte bara detta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus

Vad är det med er och era fetischer att kontrollera andra människor? Du var ett vaccintvångs-miffo vill jag minnas. Och nu detta. Varför har du problem med hur folk väljer att leva? Vad angår det dig att folk förnekar folkmord? Får du mens av det?

Mvh
Fortfarande ovaccinerad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Etablerad vetenskap har sopat mattan med förnekarna i alla tiden, då de senare aldrig kunnat styrka ett enda av sina påståenden.

Nej det har dem inte och det är därför man nu gör det olagligt att ställa dessa frågor som de 'etablerade' aldrig har kunnat ge svar på.
Citera
2023-04-22, 21:26
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Kan du kvantifiera allvaret med att neka för förintelsen i förhållandet till flat earth?

Dör flera människor av att neka för förintelsen eller dör dom genom sin tro på flat earth? Hur mäter du detta?
Jag skrev att ämnet inte var lika allvarligt. Lyckas du inte lista ut själv om ämnet folkmord på flera miljoner är allvarligare än Jordens geometriska form kan jag, och förmodligen ingen annan hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in