2024-05-24, 11:56
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contains
Jag betalar 1840 per månad i amortering. De tar ut över 2000 kr i ränta, jag kan inte ens förstå hur man får göra så. Mitt lån rör sig aldrig neråt.

Sen att de sitter på Malta gör säkert att de kommer undan med skiten.
Du får skylla dig själv att du tog det jävla pisslånet.
Citera
2024-05-24, 12:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Du får skylla dig själv att du tog det jävla pisslånet.

Ja detdär får han sätta upp på utbildningskontot!
Citera
2024-05-24, 12:50
Medlem
Gynekologstols avatar
Om man har problem med att betala andra skulder så borde det i 999 fall av 1000 vara billigare att helt enkelt låta dem gå till inkasso eller kronofogden än att låna av Ferratum.

Ordningen för hur dålig en skuld är borde väl se ut något i den här stilen:
Knarkskuld till gäng > Ferratum m.fl. samt SMS-lån > diverse konsumentkrediter > billån > bolån > värdepapperskredit (med den lägsta räntan) > CSN
Citera
2024-05-24, 13:16
Medlem
Du har med vilje tagit ett väldigt dyrt lån, och därutöver med lång löptid. Gjort är gjort, nu är din enda lösning att amortera mycket mer och betala av så snabbt du kan.

Citat:
Jag betalar 1840 per månad i amortering. De tar ut över 2000 kr i ränta, jag kan inte ens förstå hur man får göra så. Mitt lån rör sig aldrig neråt.

Citera
2024-05-24, 15:11
Medlem
Citat:

Om du amorterar 1840 kr i månaden så borde ditt lån minska med den summan varje månad. Så det låter som att den totala summan du betalar varje månad är 1840? I så fall betalar du bara en del av räntekostnaden (om den är 2000kr/månaden) och då kommer din skuld öka kontinuerligt. Se i så fall till att öka summan du betalar varje månad så du även amorterar av ditt lån.
Citera
2024-05-24, 16:58
Medlem
R.Rs avatar
Citat:

Du betalar ja men många andra som tar dessa krediter gör inte det. Sen blir det utmätning på lönen eller skuldsanering. I slutändan kanske långivaren får en bråkdel av vad fordran låg på. Resten får skrivas av som förlust.

Visst tjänar de bra med pengar och säger inte att vad de gör är rätt. Men det finns en logik bakom att de tar mycket högre räntesatser än storbankerna. Det finns ju en anledning till att du inte fått låna där och varit tvungen att välja en aktör som Ferratum.
Citera
2024-05-30, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Du betalar ja men många andra som tar dessa krediter gör inte det. Sen blir det utmätning på lönen eller skuldsanering. I slutändan kanske långivaren får en bråkdel av vad fordran låg på. Resten får skrivas av som förlust.

Visst tjänar de bra med pengar och säger inte att vad de gör är rätt. Men det finns en logik bakom att de tar mycket högre räntesatser än storbankerna. Det finns ju en anledning till att du inte fått låna där och varit tvungen att välja en aktör som Ferratum.

Att jag tagit kredit där har varit självvalt och i impuls för några år sen. Har aldrig varit tvungen till nånting. Komiskt att se alla Flashback-spekulationer om knarkskulder osv. 😂 Som att vanligt folk inte har skulder också p.g.a ekonomi som gått upp och ner. Det mesta har gått till levnadskostnader för min del. Just FYI.
Citera
2024-06-04, 00:17
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Läser man inte igenom kraven innan man tar ett lån. Då dom är högkostnadskreditsäger en hel del bara på namnet och då får man betala därefter också. Själv så förstår jag inte hur man ens kan ta dessa skit lån.
Citera
2024-06-05, 19:11
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Att jag tagit kredit där har varit självvalt och i impuls för några år sen. Har aldrig varit tvungen till nånting. Komiskt att se alla Flashback-spekulationer om knarkskulder osv. 😂 Som att vanligt folk inte har skulder också p.g.a ekonomi som gått upp och ner. Det mesta har gått till levnadskostnader för min del. Just FYI.

Varför ska man låna till ”levnadskostnader”? Det innebär ju inte att man får mer pengar.

Om man som jag får ut ca 22 000 kr/månad efter skatt så har jag naturligtvis anpassat mina kostnader efter den inkomsten.
Citera
2024-06-08, 12:10
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Det jag skrev var ju att de enda skulderna som är sämre än Ferratum och liknande är just knarkskulder. Om alternativet är att ett påtänt problembarn sprejar ytterdörren eller spränger trappen, ja då kan ett lån hos Ferratum anses vara motiverat. Att i annat fall ta den här typen av lån är ännu mer efterblivet.
Citera
2024-06-08, 14:55
Medlem
Jag har en kredit hos ferratum som jag tog när jag var 19 och ja det är en ockerränta som jag inte kunnat betala ner på 1,5 år nu. Då jag äntligen börja jobbat kanske jag kan få ner beloppet en hel del men det är lätt att avdramatisera dom där 1500 i månaden när man har en månadsnkomst och ett missbruk att underhålla (jag vet jag är idiot) men 4000-5000 i månaden bör kunnas avsättas och kanske bli skuldfri nästa år om jag nu lever. Att lägga frustration mot Ferratum förstår jag inte. Att dom är riktiga svin som är väl medvetna om att deras framgång bygger på desperation, psykisk ohälsa och missbruk (i vissa fall alla tre) och leder till ännu mer misär för folk som redan är i misär är tydligt. Sättet dessa företag pratar om sina kunder internt får de flesta människors magar att vrida sig men det är tyvärr så det är i de nyiberala Sverige. Folk bryr sig inte om varandra längre. Jag riktar frustrationen till störst del mig själv men även politiker om tillåter att det finns lån där du kan betala 5% av lånebeloppet i månaden under flera år utan att förminska skulden med en spänn. Jag ser inte poängen med ett sådant typ av lån då det bara är outbildade, desperata eller sjuka människor (psykiskt eller missbruk) som tar en kredit på 50000kr över lång tid med många uttag med sådana räntor och typ 10000-15000 in på kontot varje månad. Och om vi nu är så desperata att dessa lån måste få finnas så bör det illustreras tydligt exakt vad det är som händer när man tar lånet. Tydliga illustrationer om vad det innebär att betala in det lägsta beloppet på ett maxat kreditkonto och vilka kostnader det kan medföra i det värsta fallet, gärna en obligatorisk infofilm på 5 min eller någonting. Jag tror inte en horsare tar ett annat beslut med sån skräckpropagande men någon som vill ta ett lån för att hänga ut på en resa med polarna kanske tänker sig för. Eller en sjukskriven ensamstående mamma som skulle göra allt för att ge somen lika fina juklappar som kompisarna. Blir bara ledsen av att skriva det. Om folk insåg vilka läs och skrivkunskaper svenska barn och ungdoma besitter så tror jag de flesta skulle inse att det är av yttersta vikt att vi är övertydliga när vi skriver viktiga avtal framöver.
Senast redigerad av merklig 2024-06-08 kl. 15:15.
Citera
2024-12-20, 23:30
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Om man har problem med att betala andra skulder så borde det i 999 fall av 1000 vara billigare att helt enkelt låta dem gå till inkasso eller kronofogden än att låna av Ferratum.

Ordningen för hur dålig en skuld är borde väl se ut något i den här stilen:
Knarkskuld till gäng > Ferratum m.fl. samt SMS-lån > diverse konsumentkrediter > billån > bolån > värdepapperskredit (med den lägsta räntan) > CSN
Jag kan intyga att just detta stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in