2023-04-21, 18:27
Medlem
Hej alla.

Jag har nyligen köpt en fläskfilé från Nybergs Deli, nämligen denna. På förpackningen står det att den är "gourmetmörad genom marinering" för att den ska bli så bra som möjligt.

Innehållsförteckningen är: Kotlett* av gris (88 %), vatten, vinäger, salt, druvsocker, naturlig arom, glutenfri HAVREfiber.

Det jag undrar är: vad tusan betyder gourmetmörad? Aldrig hört det innan. Är det bara att man sprutar in vatten och socker?
Citera
2023-04-21, 18:36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v0gel123
Hej alla.

Jag har nyligen köpt en fläskfilé från Nybergs Deli, nämligen denna. På förpackningen står det att den är "gourmetmörad genom marinering" för att den ska bli så bra som möjligt.

Innehållsförteckningen är: Kotlett* av gris (88 %), vatten, vinäger, salt, druvsocker, naturlig arom, glutenfri HAVREfiber.

Det jag undrar är: vad tusan betyder gourmetmörad? Aldrig hört det innan. Är det bara att man sprutar in vatten och socker?

Enzymer som bryter ned proteinerna.
Citera
2023-04-21, 20:48
Fläskyttefilé är benfri kotlett.. dvs det billigaste och tråkigaste skitkött man kan äta.. äter hellre eldorados kokkorv med snabbmakaroner
Citera
2023-04-22, 01:00
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Fläskyttefilé är benfri kotlett.. dvs det billigaste och tråkigaste skitkött man kan äta.. äter hellre eldorados kokkorv med snabbmakaroner

Fläskytterfile har dock lite bättre näringsvärde. Om man kan tillaga den korrekt så är det en fin vardagsrätt.

Gourmetmörad betyder bara lagd i lake med lite kryddor. Det är helt vanlig fläskytterfile som är detsamma som kassler som är rökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in