2023-06-20, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Att du slangar din trafik genom ett visst företags nätverk betyder inte att din "anonymitet" "garantera[s]".

Tor och VPN är inte direkt jämförbara.

Tack för ditt svar.

Nu har det inte gått att komma in på Flashback. Hänglås i rutan för länk är överkorsad. Texten "anslutning är inte säker" Men " check tor" fungerar.

Så, VPN kanske är bättre än ingenting
alls ?
Citera
2023-06-20, 08:57
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wagg
Tack för ditt svar.

Nu har det inte gått att komma in på Flashback. Hänglås i rutan för länk är överkorsad. Texten "anslutning är inte säker" Men " check tor" fungerar.

Så, VPN kanske är bättre än ingenting
alls ?

Är väl nån som MITM:ar din trafik utan att ha lagt in certen i webbläsaren.

Tror du tagit dig lite vatten över huvudet s a s. Betala en lokal IT-tekniker för att se över det tillsammans med dig.
Citera
2023-06-20, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Är väl nån som MITM:ar din trafik utan att ha lagt in certen i webbläsaren.

Tror du tagit dig lite vatten över huvudet s a s. Betala en lokal IT-tekniker för att se över det tillsammans med dig.

IT- Tekniker det ska jag göra. Googlade MITM.

Fick svar att använda en VPN.

Citat:
https://nordvpn.com/sv/blog/mitm-attack/
Citera
2023-06-20, 09:13
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Sån som föredrar att använda båda samtidigt?
Citera
2023-06-20, 09:47
Medlem
Citat:

En idé är ju att inte läsa om VPN på VPN-företagens egna hemsida.

https://www.youtube.com/watch?v=WVDQEoe6ZWY

Många av sakerna som VPN-företagen påstår är rentav lögner. Om du vill undvika MITM kan du hålla dig till att kryptera din DNS samt slå på HTTPS-only mode i webbläsaren.
Citera
2023-06-20, 11:11
Medlem
Citat:

Dock hjälper inte VPN när det du själv som initierat "MITM-attacken" genom AVG Antivirus.
Citera
2023-06-20, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
En idé är ju att inte läsa om VPN på VPN-företagens egna hemsida.

https://www.youtube.com/watch?v=WVDQEoe6ZWY

Många av sakerna som VPN-företagen påstår är rentav lögner. Om du vill undvika MITM kan du hålla dig till att kryptera din DNS samt slå på HTTPS-only mode i webbläsaren.

Krypterad DNS får man väl genom att använda WPA2 i routern. Och HTTPS-inställning finns både I Chrome och i Tor I tillägget "endast HTTPS". ?
Citera
2023-06-20, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxtwo
Dock hjälper inte VPN när det du själv som initierat "MITM-attacken" genom AVG Antivirus.

Där hänger jag inte med riktigt. Skulle det vara bättre med en VPN från en annan tillverkare ?
Citera
2023-06-20, 11:46
Medlem
Citat:
Krypterad DNS får man väl genom att använda WPA2 i routern.
Nej. Läs på.
Citat:
Och HTTPS-inställning finns både I Chrome och i Tor I tillägget "endast HTTPS". ?
Finns inbyggt i både LibreWolf och Brave vad jag vet.

https://i.imgur.com/KsWAhyc.jpeg
Citera
2023-06-20, 11:52
Medlem
Citat:
Där hänger jag inte med riktigt. Skulle det vara bättre med en VPN från en annan tillverkare ?
Nej, inte i det här fallet. Då det är mjukvara du har installerat på din dator som övervakar dig. VPN är en tunnel från en plats på internet (vanligen ens klient) till en annan plats på internet (vanligen den sidan man besöker). Du har installerat en mjukvara (AVG Antivirus) som "kapar" din trafik direkt på datorn. Då har det alltså inte någon betydelse att du senare ansluter till ett VPN.

Det känns som att du borde strunta i teknik, mjukvaror, tjänster och istället komma fram till vad du försöker "skydda", av vilken anledning, mot vem osv. Det är först då du kan hitta en lösning som löser det du försöker åstadkomma.
Citera
2023-06-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxtwo
Nej, inte i det här fallet. Då det är mjukvara du har installerat på din dator som övervakar dig. VPN är en tunnel från en plats på internet (vanligen ens klient) till en annan plats på internet (vanligen den sidan man besöker). Du har installerat en mjukvara (AVG Antivirus) som "kapar" din trafik direkt på datorn. Då har det alltså inte någon betydelse att du senare ansluter till ett VPN.

Det känns som att du borde strunta i teknik, mjukvaror, tjänster och istället komma fram till vad du försöker "skydda", av vilken anledning, mot vem osv. Det är först då du kan hitta en lösning som löser det du försöker åstadkomma.

Om jag söker min ip-adress via "My ip" och har min VPN aktiverad. Så kommer det alltid upp på My ip att jag bor i ett annat land och med en helt annan ip- adress. Hur mycket anonymitet och säkerhet finns det i detta? Och hur långt räcker det?
Citera
2023-06-20, 19:17
Medlem
Citat:
Om jag söker min ip-adress via "My ip" och har min VPN aktiverad. Så kommer det alltid upp på My ip att jag bor i ett annat land och med en helt annan ip- adress. Hur mycket anonymitet och säkerhet finns det i detta? Och hur långt räcker det?
Det räcker oerhört långt förutsatt att du inte är inloggad på Google och Facebook samtidigt, speciellt inte i samma webbläsare.

Använd en dedikerad "Shady shit"-webbläsare. Jag kör Mullvad Browser själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in