2023-04-20, 13:15
Medlem
Är frivilligt inskriven på psykiatrin, ingen lpt eller dyl där jag har fått ECT.

Skiten funkar inte och inte en käft lyssnar på mig så känner rätt så färdig med denna idioti. Så, vad händer om man avviker från inneliggande vård där man är frivilligt? Har rätt att gå ut efter överenskommelse så jag skulle kunna bara åka hem.
Citera
2023-04-20, 14:41
Medlem
Så länge du säger till och blir utskriven så är det väl inga problem. Om du bara drar så blir du inhämtad av polis och får antagligen en lpt.
Citera
2023-04-20, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Är frivilligt inskriven på psykiatrin, ingen lpt eller dyl där jag har fått ECT.

Skiten funkar inte och inte en käft lyssnar på mig så känner rätt så färdig med denna idioti. Så, vad händer om man avviker från inneliggande vård där man är frivilligt? Har rätt att gå ut efter överenskommelse så jag skulle kunna bara åka hem.

Var också frivilligt inlagd för några år sedan. Blir nog ett jävla liv om du drar. Om det nu ens går att göra det obemärkt. På den avdelningen jag låg, var det ju låsta dörrar och folk överallt, så hade nog varit svårt att rymma. Men går gör det säkert, men jag tror att Polisen kontaktas då. Är dock inte säker på hur det är när man är inlagd frivilligt. Jag var inlagd frivilligt, men likt förbannat måste en läkare "godkänna" att man kan åka hem. Vilket är rätt lustigt.
Citera
2023-04-20, 20:03
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:

Är du där på HSL (frivilligt) så kan du bara säga till att du tänker åka hem.
Dom har ingen laglig rätt att hålla dig kvar på sjukhuset.

Den risk som finns är om läkarna anser att du är farlig för dig själv eller någon annan att dom väljer att sätta LPT för att ingen ska komma till skada.

Har du inte uttryckt några såna tankar lär dom bara släppa hem dig utan någon större diskussion.
Citera
2023-04-20, 22:21
Medlem
Citat:

Hur mga ect har du gjort?
Citera
2023-04-20, 23:09
Bannlyst
Citat:

Jag har varit i samma situation och det var inga problem med att skriva ut mig själv från mentalsjukhuset, men en läkare ville dock prata kort med mig först för att se om jag var helt säker på mitt beslut.
Citera
2023-04-21, 07:06
Medlem
Sameshs avatar
Såvitt jag vet så finns det inget sätt för dem att kvarhålla dig såvida du inte riskerar ditt liv, jag blev inlagd på psykakuten i tisdags med en LPT men om jag minns rätt så kan de bara hålla dig i 24 timmar. Jag skrev ut mig själv igår, det enda jag behövde göra var att prata med en läkare först.
Citera
2023-04-21, 15:37
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Såvitt jag vet så finns det inget sätt för dem att kvarhålla dig såvida du inte riskerar ditt liv, jag blev inlagd på psykakuten i tisdags med en LPT men om jag minns rätt så kan de bara hålla dig i 24 timmar. Jag skrev ut mig själv igår, det enda jag behövde göra var att prata med en läkare först.

Skriver en läkare ett vårdintyg så måste ytterligare en läkare träffa dig inom 24h och fastställa beslutet om LPT, det är en patientsäkerhetsåtgärd så inte vilken puckoläkare som helst ska kunna lägga in vem som helst på LPT.

Om jag minns rätt så måste läkare #2 vara överläkare eller t.o.m chefsöverläkare.

Men som sagt, finns ingen uttalad risk att TS eller någon annan kommer till skada så lär dom släppa ut TS utan någon större diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in