2023-04-19, 12:00
Medlem
Samlarsyndrom - det som kan ses i program som ”Hoarders” - har nu börjat diskuteras mer i Sverige också.

SVT har ett program som de bara döpt till ”Samlarna”. Då kan man ju tro det är frågan om en snyggt organiserad frimärkssamling:

https://www.svtplay.se/video/jmLY7VW/samlarna

Är kanske ett problem i svenskan att inget mer tydligt begrepp finns för denna psykiska sjukdom.
Citera
2023-04-19, 12:03
Medlem
”Vi trodde det var äldre personer med demens, men det är ofta högt utbildade, intelligenta personer, som har svårt att skilja sig från saker och kasta, berättade David.

Patologiskt samlande kan innehålla

Gamla kläder
Tidningar och tidskrifter
CD och skivor, videofilmer
Brev
Pennor
Anteckningar
Räkningar
Tidningar
Recept
Skräp
De argument som personen med patologiskt samlande framför är:

Jag kan behöva den en dag (intincic values)
Jag känner mig trygg med mina saker (emotional values)
Jag känner att föremålen liksom är en del av mig
Konsekvenserna kan bli mycket allvarliga
Samlandet sker till ett högt pris; många personer med patologiskt samlande kan inte jobba och få arbetsinkomster.”

https://ocdstockholm.se/samlarsyndrom-hoarding-disorder-en-egen-diagnos-nu-maste-varden-lara-sig-mer-om-samlarsyndrom/

En del med Asperger och adhd har stökiga hem med mycket prylar men då är väl orsaken en annan?
Citera
2023-04-19, 12:10
Medlem
”Marie är en av uppskattningsvis 200 000 svenskar som lider av samlarsyndrom. Genom åren har hennes bostad förvandlats till ett belamrat kaos.”

”Marie är en välutbildad kvinna som har fyllt 60 år. Hon har haft bra jobb och en aktiv fritid. Utåt fungerar hon som vem som helst.
Men innanför ytterdörren är *hennes hem ett kaos. I sovrummet är det mesta av golvet belamrat av kläder, *kartonger och travar med böcker. En grön *sammetssoffa är täckt av meterhöga klädhögar. Sonens gamla rum som är helt igenproppat av alla möjliga saker huller om buller.”

https://www.hemhyra.se/nyheter/200-000-ar-maniska-samlare-marie-holl-pa-att-forlora-familjen/
Citera
2023-04-19, 12:38
Medlem
Liberationfronts avatar
Åk till valfri större tomt i Norrland. Där samlas det. Bodde i Västernorrland ett tag. Herrejävlar. 4-10 ruttna bilar. 1-2 husvagnar. Finns en lada då är den full med skit. En jag kände hade 4 fullt fungerande Mig/Mag svetsar som bara stod. 18 sadlar av bra skick till hästar, två droskor, det var helt knäppt.
Citera
2023-04-19, 12:47
Avslutad
"Känner" en sån. Han håller på med loppis, men säljer aldrig, bara köper. Det är möbler, tavlor, porslin, gamla kläder osv. som han tror är betydligt mer värt än vad det är. En "snygg" gurkburk sparas för att ev. säljas för mer än vad den gick för med innehåll, absolut icke mindre. Endast sängen är förskonad från krimskrams.

Finns ett antal kattor och några akvarium där också, om man tittar noga. Säkert lite andra djur också.
Citera
2023-04-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Åk till valfri större tomt i Norrland. Där samlas det. Bodde i Västernorrland ett tag. Herrejävlar. 4-10 ruttna bilar. 1-2 husvagnar. Finns en lada då är den full med skit. En jag kände hade 4 fullt fungerande Mig/Mag svetsar som bara stod. 18 sadlar av bra skick till hästar, två droskor, det var helt knäppt.
Så ser det ut på varenda gård här i Halland...
Citera
2023-04-19, 12:59
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Så ser det ut på varenda gård här i Halland...

Antar att det är så på de flesta gårdar. Var på affärsmöte utanför Örebro, det fanns 5 traktorer som bara stod och rostade sönder. Sen har vi halvledarbrist.
Citera
2023-04-19, 13:05
Medlem
Citat:

Känner en person som har några bilar som står.
Bil som automaten lägger av på eller bara hittar annan bil denne vill ha och parkerar undan de som inte används.
Jag erbjöd mig att sälja en av dessa bilar, typ få in lite pengar och decimera antalet bilar.
Annonserade på typ blocket och i ett forum för just den här bilsorten.
Min maillåda översvämmades av frågor trots detaljerad beskrivning och foton.
Det ringdes oavbrutet, folk som verkade mera vilja socialprata än prata om bilen.
Jag sa till alla att kom hit och titta.
Ingen kom och tittade trots at de hade likadan bil och behövde en reservdelbil och denna var i toppskick. (billig dessutom)
Ingen kom trots annons i ett halvår!!!
INGEN!
Trots att de var med på forum för just den här bilen och det var en billig bil (typ 40.000)

Jag försökte med en till av dessa bilarna, samma sak.

Personen som äger bilen sa: förstår du nu varför det är bättre att parkera in den och åka och jobba istället eller sparka sig trött.
Citera
2023-04-19, 13:06
Medlem
Citat:

Kan bli ett dödsbo som är jobbigt för anhöriga att göra sig av med så småningom?

Annars har visst Sverige blivit lite känt för ”att dö-städa” innan döden:

https://www.realhomes.com/advice/swedish-death-cleaning
Citera
2023-04-19, 13:08
Medlem
”Decluttering” finns väl inte heller ett svenskt ord för?

”Rensa” låter ju som att det är avloppsrensning.

Men ”rensa i röran” är kanske det man säger?

https://www.homesandgardens.com/life-design/decluttering-trends-to-avoid
Citera
2023-04-19, 13:11
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:

Haha this takes me back! Växte upp i Saltis på 70-talet. Då räckte det med en tur till S-Boo 20 min bort för att folk skulle ha skrotbilar, gamla båtar och grävmaskiner på sina ingenvuxna tomter framför de omålade rucklen.
Citera
2023-04-19, 13:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har en här i stan tror jag då vi går förbi huset då och då på hundpromenader. Hela altanen är helt belamrad med kartonger och skräp av olika de slag. Gissar att altanen är minst 30m2 då den är längs hela husväggen. Kan tänka mig att det ser ut på samma sätt inne i hela huset.
Det har sett ut på samma sätt senaste fem åren minst så kan tänka mig att många av prylarna är rätt mögliga och äckliga när de står ute ett oisolerat uterum.

Har aldrig sett någon människa i huset de gånger jag gått förbi. Ute på tomten i övrigt ser det annars ok ut ska tilläggas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in